Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Krasjet under Win10 update

Anbefalte innlegg

Under oppgradering fra Win8 til Win10 krasjet pc'n. Det går ikke an å boote i det hele tatt. Feilmelding 0xc000000f dukker opp.

Har null peiling på dette, men googlet meg fram til at det kan være en feil i system partisjonen.

I CMD har jeg brukt Diskpart for å finne fram til at systempartisjonen er i RAW format. Jeg regner med at det er det som er feil?

Noen med peil hvordan jeg kan gjøre om RAW til NTFS i Diskpart? Og om det går mister jeg all data på den gamle partisjonen? Er jeg inne på noe her i det hele tatt eller jeg ute å sykler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kommer du inn i cmd hvis maskina ikke kan boote?

I cmd kan du prøve: convert C: /fs:ntfs  (husk som administrator)

Hmm, klarer ihvertfall ikke starte windows. Får denne skjermen uansett hva jeg gjør

0xc000000f.jpg

trykker jeg F8 så begynner den auto repair og havner tilslutt i en meny hvor jeg har tilgang til cmd. Har prøvd alle mulige valg der men havner alltid tilbake til bildet vist over.

Om jeg gjør det det du sier er det noen fare for at jeg mister innholdet?

Lenke til kommentar

Hvordan kommer du inn i cmd hvis maskina ikke kan boote?

I cmd kan du prøve: convert C: /fs:ntfs  (husk som administrator)

Hmm, klarer ihvertfall ikke starte windows. Får denne skjermen uansett hva jeg gjør

0xc000000f.jpg

trykker jeg F8 så begynner den auto repair og havner tilslutt i en meny hvor jeg har tilgang til cmd. Har prøvd alle mulige valg der men havner alltid tilbake til bildet vist over.

Om jeg gjør det det du sier er det noen fare for at jeg mister innholdet?

Dersom du hadde en Microsoft Account koblet til PCen mens den var i Windows 8, så skal så og si alle filene være (DELVIS) synkronisert på denne kontoen, slik at mesteparten av det du hadde på disken, vil kunne bli hentet ned igjen, men jeg er enig med det blinc sier, man bør ta regelmessige backups av systemet, slik at man vet at man har alle filene selv om noe går galt med disken, og man må reinstallere Windows.

Dersom du har en Windows installasjonsdisk, skal du kunne putte denne i PCen, og starte maskinen fra den. Her kan du få enten tilbakesatt maskinen til Windows 8 uten å miste filene dine, eller så får du mulighet til å få ut ivertfall noen av filene. Dette kan gjøres via CMD dersom man har en minnepinne koblet i en USB port på Selve maskinen. Her tar du bare å bruker kommandoen "xcopy". Dersom du ikke vet hvordan du bruker "xcopy", kan du lese om det her:

http://ss64.com/nt/xcopy.html

Endret av Isak Dombestein
Lenke til kommentar

Takk for tipsene! Helt enig angående backup! Dette er maskinen til datteren av en kollega. Tror ikke 13 år gamle jenter tenker så mye på backup :p De har ikke noe Windows installasjondisk ei heller noe DVDROM på maskinen.

Her er hva jeg har "fått" til så langt. Utifra første bilde har jeg trykket F9 så kommer dette bildet

DSC_0667.jpg

Etter en stund kommer jeg hit.

DSC_0668.jpg

Inne på avanserte innstillinger prøver jeg "Fortsett til windows rollback". Havner da tilbake til bildet med feilkode 0xc000000f. "Bruk et annet operativsystem" skjer akkurat det samme. Så prøver jeg "Feilsøking". Da kommer jeg til neste bilde.

DSC_0669.jpg

"Systemgjenoppretting" og "Gjenoppretting fra en systemavbilding" går ikke da det aldri er laget noe å gjenoppprette fra. Trykker jeg "Oppstartreparasjon" prøver den å reparere men ender tilslutt opp med melding at den ikke kan reparere, og jeg er tilbake til start

DSC_0670.jpg

Da står jeg igjen med "Ledetekst" som gjør at jeg kommer inn på CMD. Jeg er redd en installasjondisk vil gjøre akkurat det samme som "Oppstartreparasjon" gjør?

Jeg har et program som heter Easy Recovery Essentials. Siste jeg hadde boot problemer bootet jeg fra USB med dette på og den fikset det hele med et tastetrykk. Tenker å prøve det i morgen. Har ikke med USB-pennen her på jobben.

Funker ikke det skal jeg lese meg mer opp på xcopy linken din Isak!

Lenke til kommentar

Takk for tipsene! Helt enig angående backup! Dette er maskinen til datteren av en kollega. Tror ikke 13 år gamle jenter tenker så mye på backup :p De har ikke noe Windows installasjondisk ei heller noe DVDROM på maskinen.

Her er hva jeg har "fått" til så langt. Utifra første bilde har jeg trykket F9 så kommer dette bildet

DSC_0667.jpg

DSC_0668.jpg

Inne på avanserte innstillinger prøver jeg "Fortsett til windows rollback". Havner da tilbake til bildet med feilkode 0xc000000f. "Bruk et annet operativsystem" skjer akkurat det samme. Så prøver jeg "Feilsøking". Da kommer jeg til neste bilde.

DSC_0669.jpg

"Systemgjenoppretting" og "Gjenoppretting fra en systemavbilding" går ikke da det aldri er laget noe å gjenoppprette fra. Trykker jeg "Oppstartreparasjon" prøver den å reparere men ender tilslutt opp med melding at den ikke kan reparere, og jeg er tilbake til start

DSC_0670.jpg

Da står jeg igjen med "Ledetekst" som gjør at jeg kommer inn på CMD. Jeg er redd en installasjondisk vil gjøre akkurat det samme som "Oppstartreparasjon" gjør?

Jeg har et program som heter Easy Recovery Essentials. Siste jeg hadde boot problemer bootet jeg fra USB med dette på og den fikset det hele med et tastetrykk. Tenker å prøve det i morgen. Har ikke med USB-pennen her på jobben.

Et siste alternativ om ingen av de alternativene du har nå ikke fungerer:

Last ned Media Creation Tool Fra Microsoft.com (http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209), og  kjørdette programmet. (SE VEDLAGTE BILDER)

Godta betingelsene for Windows 10, og Trykk "Neste"

(https://www.dropbox.com/s/4of0b3d73ojyw5a/EULA.png?dl=0)

På neste skjerm velger du Opprett media for en annen PC

(https://www.dropbox.com/s/rnqgkndl60iih5e/CREATEFORANOTHERPC.png?dl=0)

Velg så hvilken versjon av Windows du vil bruke, og hvilket språk den skal være på.

(https://www.dropbox.com/s/kc7q5rucilazdbj/CREATEFORANOTHERPCVERSELECT.png?dl=0)

Velg så mellom USB eller ISO. Siden denne pcen som det er snakk om, ikke har CD-Rom, går vi for USB.

(https://www.dropbox.com/s/d7e4ad2p1s4d27f/CREATEMEDIAUSB.png?dl=0)

Plugg minnepinnen du har tekt å bruke inn i maskinen. MERK: Dette vil fjerne alt på minnepinnen, så om den har viktige filer på seg, er det anbefalt at du fjerner desse fra denne og legger dem på selve maskinen.

Velg nå hvilken enhet du vil laste ned Windows filene på. Denne prosessen vil ta tid, da applikasjonen må kunne laste ned installasjonsfilene fra Microsoft, og gjøre minnepinnen om til en "bootable drive".

La programmet kjøre til det er ferdig, og du får beskjed om at minnepinnen er ferdig behandlet, og er klar til å bootes fra.

(https://www.dropbox.com/s/dt04cmt5eydq9mv/USBCHOOSEDEVICE.png?dl=0)

Herfra vil du kunne plugge minnepinnen inn i laptopen, og starter maskinen fra denne. Her kan du velge språk, og trykke neste. Trykk så på "Reparer PCen nå" nede i venstre hjørne. Følg så videre instruksjonene som kommer på skjermen.

Lykke til!

Endret av Isak Dombestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Under oppgradering fra Win8 til Win10 krasjet pc'n. Det går ikke an å boote i det hele tatt. Feilmelding 0xc000000f dukker opp.

Har null peiling på dette, men googlet meg fram til at det kan være en feil i system partisjonen.

Du skriver ikke noe om det er en bærbar eller stasjonær PC (selv om ting tyder på at det er bærbar?).

Hvis du kunne ha åpnet PC'en og tatt ut disken, så ville jeg ha gjort det, for så å koble disken til en annen PC for å lese ut alle viktige filer. Selv om PC'en ikke starter, så kan det likevel være fullt mulig å lese ut vanlige filer fra den.

Dersom disken av ulike grunner hevder at den ikke inneholder noe som helst, så kan det hende at det bare betyr at filtabellen er overskrevet -men filene ligger fortsatt der, så sant ingenting har overskrevet dem.

Neste gang du skal hjelpe noen med å oppgradere regner jeg med at du tar backup først .... :hm:

Lenke til kommentar

Og når det gjelder installasjon av Windows 10 fra der du befinner deg nå, så kan du alltids falle tilbake på installasjon v.h.a. USB-stick som du lager (på en annen PC) med Media Creation Tool, samt bruk av Product Key for Windows 8. (Den ligger ofte i BIOS/UEFI på relativt nye bærbare PC'er, så det er ikke sikkert det er noen klistrelapp på undersiden.)

Lenke til kommentar

Du skriver ikke noe om det er en bærbar eller stasjonær PC (selv om ting tyder på at det er bærbar?).

Hvis du kunne ha åpnet PC'en og tatt ut disken, så ville jeg ha gjort det, for så å koble disken til en annen PC for å lese ut alle viktige filer. Selv om PC'en ikke starter, så kan det likevel være fullt mulig å lese ut vanlige filer fra den.

Dersom disken av ulike grunner hevder at den ikke inneholder noe som helst, så kan det hende at det bare betyr at filtabellen er overskrevet -men filene ligger fortsatt der, så sant ingenting har overskrevet dem.

Neste gang du skal hjelpe noen med å oppgradere regner jeg med at du tar backup først .... :hm:

Sorry. Er en laptop ja. Var inne på tanken med å ta ut disken fysisk og hente ut det de vil ha. Litt lettere å prøve seg fram da. De kom til meg for hjelp ETTER den hadde krasjet :( Tror jeg skal prøve å til backup fra dette aller først.

Lenke til kommentar

Det finnes flere SW-programmer som kan brukes, f.eks. Recuva, men på disker som ikke lenger husker hva slags filsystem det var på partisjonene hadde jeg best hell med Active@ File Recovery Pro (som inneholder Partition Recovery som en modul).

DSC_0667.jpg

DSC_0668.jpg

DSC_0669.jpg

DSC_0670.jpg

Et siste alternativ om ingen av de alternativene du har nå ikke fungerer:

Last ned Media Creation Tool Fra Microsoft.com (http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209), og  kjørdette programmet. (SE VEDLAGTE BILDER)

Godta betingelsene for Windows 10, og Trykk "Neste"

(https://www.dropbox.com/s/4of0b3d73ojyw5a/EULA.png?dl=0)

På neste skjerm velger du Opprett media for en annen PC

(https://www.dropbox.com/s/rnqgkndl60iih5e/CREATEFORANOTHERPC.png?dl=0)

Velg så hvilken versjon av Windows du vil bruke, og hvilket språk den skal være på.

(https://www.dropbox.com/s/kc7q5rucilazdbj/CREATEFORANOTHERPCVERSELECT.png?dl=0)

Velg så mellom USB eller ISO. Siden denne pcen som det er snakk om, ikke har CD-Rom, går vi for USB.

(https://www.dropbox.com/s/d7e4ad2p1s4d27f/CREATEMEDIAUSB.png?dl=0)

Plugg minnepinnen du har tekt å bruke inn i maskinen. MERK: Dette vil fjerne alt på minnepinnen, så om den har viktige filer på seg, er det anbefalt at du fjerner desse fra denne og legger dem på selve maskinen.

Velg nå hvilken enhet du vil laste ned Windows filene på. Denne prosessen vil ta tid, da applikasjonen må kunne laste ned installasjonsfilene fra Microsoft, og gjøre minnepinnen om til en "bootable drive".

La programmet kjøre til det er ferdig, og du får beskjed om at minnepinnen er ferdig behandlet, og er klar til å bootes fra.

(https://www.dropbox.com/s/dt04cmt5eydq9mv/USBCHOOSEDEVICE.png?dl=0)

Herfra vil du kunne plugge minnepinnen inn i laptopen, og starter maskinen fra denne. Her kan du velge språk, og trykke neste. Trykk så på "Reparer PCen nå" nede i venstre hjørne. Følg så videre instruksjonene som kommer på skjermen.

Lykke til!

Har prøvd begge uten hell. Problemet er at den nekter å boote fra USB. Har gått i bios og endre rekkefølgen til alle de 3 usb portene først. Har også prøvd å starte via USB igjennom valgene jeg har vist til tidligere med bilder. Samme resultatet hver gang. Rett til 0xc000000f. Kan jeg "tvinge" den til å boote fra USB med CMD?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...