Zappy1 Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Har hatt elektriker på besøk i dag for å installere noen Nexa dimmere som erstatter lysbryteren (WMR-1000 og WMR-252), men dette ville de ikke gjøre fordi de ikke kunne ta ansvar for produkter som de ikke har testet. Forståelig nok kanskje, men hvordan er det da meningen at jeg skal installere trådløse dimmere? Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Bytt elektriker. Vet El-proffen gladelig selger og installerer Nexa. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Få tak i en annen i installatør. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Har hatt elektriker på besøk i dag for å installere noen Nexa dimmere som erstatter lysbryteren (WMR-1000 og WMR-252), men dette ville de ikke gjøre fordi de ikke kunne ta ansvar for produkter som de ikke har testet Han skal ikke ta ansvar for selve produktet, han skal ta ansvar for jobben han gjør. Han tester neppe alle lamper han monterer først heller. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Han skal ikke ta ansvar for selve produktet, han skal ta ansvar for jobben han gjør. Han tester neppe alle lamper han monterer først heller. Like fullt hans rett til å avstå fra arbeid han ikke vil gjøre Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Han skal ikke ta ansvar for selve produktet, han skal ta ansvar for jobben han gjør. Han tester neppe alle lamper han monterer først heller. Like fullt hans rett til å avstå fra arbeid han ikke vil gjøre Joda, men det pleier å være greit med håndverkere som tar beslutninger på riktig grunnlag. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Har hatt elektriker på besøk i dag for å installere noen Nexa dimmere som erstatter lysbryteren (WMR-1000 og WMR-252), men dette ville de ikke gjøre fordi de ikke kunne ta ansvar for produkter som de ikke har testet. Forståelig nok kanskje, men hvordan er det da meningen at jeg skal installere trådløse dimmere? De ville ikke gjøre det fordi de ikke kan ta avanse på overpriset utstyr, skift elektriker. AtW 3 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Har hatt elektriker på besøk i dag for å installere noen Nexa dimmere som erstatter lysbryteren (WMR-1000 og WMR-252), men dette ville de ikke gjøre fordi de ikke kunne ta ansvar for produkter som de ikke har testet. Forståelig nok kanskje, men hvordan er det da meningen at jeg skal installere trådløse dimmere? De ville ikke gjøre det fordi de ikke kan ta avanse på overpriset utstyr, skift elektriker. AtW Er nok neppe årsaken. Elektrikene som kommer hjem til folk bryr vel seg fint lite, så lenge de får betalt av sin sjef. Er nok heller det at de ikke vil ta noe ansvar for noe de ikke har kjennskap til. som nevnt, så er det kanskje like greit at man bytter elektriker Lenke til kommentar
Shi Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Elektrikerne tjener fett på å selge utstyr. For eksempel kabel får de sikkert 70% rabatt på el-grossist, så selger de til kunden for el-grossist pris + 30% eller noe slikt. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Elektrikerne tjener fett på å selge utstyr. For eksempel kabel får de sikkert 70% rabatt på el-grossist, så selger de til kunden for el-grossist pris + 30% eller noe slikt. Jo, men for smarthus-installasjoner er det vanligvis fint lite elektrikeren kan levere selv, spesielt hvis man har krav selv. Så det er uinteressant hva han kan levere. Elektrikeren skal gjøre det han er betalt for å gjøre. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Joda, men det pleier å være greit med håndverkere som tar beslutninger på riktig grunnlag. Helt klart, og det er bare sunt med konkurranse slik at de ikke kan tvinge gjennom sitt eget overprisede utstyr. Jeg ble fakturert 300% av prisen jeg selv kunne kjøpt sikringsautomatene for av min elektriker. Unødvendig å legge til at det ikke blir samme elektriker neste gang behovet skulle melde seg. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Jeg ble fakturert 300% av prisen jeg selv kunne kjøpt sikringsautomatene for av min elektriker. Ja, sånt hender, dessverre. Derfor kan det fort lønne seg å ta en telefon til dem og be dem forklare prisen mer enn at "det er det det koster" siden du vet bedre. Det kan fort bli reduksjon av sånt, det er iallfall min erfaring. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Har hatt elektriker på besøk i dag for å installere noen Nexa dimmere som erstatter lysbryteren (WMR-1000 og WMR-252), men dette ville de ikke gjøre fordi de ikke kunne ta ansvar for produkter som de ikke har testet. Forståelig nok kanskje, men hvordan er det da meningen at jeg skal installere trådløse dimmere? De ville ikke gjøre det fordi de ikke kan ta avanse på overpriset utstyr, skift elektriker. AtW Er nok neppe årsaken. Elektrikene som kommer hjem til folk bryr vel seg fint lite, så lenge de får betalt av sin sjef. Er nok heller det at de ikke vil ta noe ansvar for noe de ikke har kjennskap til. som nevnt, så er det kanskje like greit at man bytter elektriker Det er høyst sannsynlig årsaken, nesten alle bransjer der det nektes installerte utstyr som ikke er "eget" har svært høye utstyrsavanser. AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Jeg har vært borti mange elektrikere (hos meg selv og bekjente) for installasjon av diverse hjemmautomasjonsutstyr. Jeg har tilgode å møte noen som ikke vil installere utstyret, men et par har prøvd seg på at de helst vil levere dimmerne/switchene selv hvis de kan (noe de aldri kan, sånn forøvrig). Lenke til kommentar
Automatikeren Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Dette handler om elektrikeren sin sikkerhet. De installerer ikke ting de ikke vet hva er, da det er de som sitter med ansvaret. Om huset brenner ned, så er det ikke lett å bevise om det er på grunn av varmgang i tilkoblingen, eller feil på utstyr. Derfor kan elektriker sitte igjen med svarteper. Så det er ofte "billigere" for elektrikeren å takke nei til jobben, i stede for å sitte igjen med en regning fra forsikringsselskapet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) Dette handler om elektrikeren sin sikkerhet. De installerer ikke ting de ikke vet hva er, da det er de som sitter med ansvaret. Om huset brenner ned, så er det ikke lett å bevise om det er på grunn av varmgang i tilkoblingen, eller feil på utstyr. Derfor kan elektriker sitte igjen med svarteper. Så det er ofte "billigere" for elektrikeren å takke nei til jobben, i stede for å sitte igjen med en regning fra forsikringsselskapet. Kan du vise til et eksempel der elektriker har måttet ta ansvaret for en dårlig del, direkte eller indirekte i et nedbrent bolighus? AtW Endret 21. januar 2016 av ATWindsor Lenke til kommentar
mk1 black limited Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 (finner frem popcornet og hiver seg ned i sofaen ) 3 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Handler nok ikke så mye om sikkerhet, men det kan lønne seg for kunden å handle materiell (der det lar seg gjøre) gjennom installatør, for da går alle eventuelle reklamasjonskrav til de. Handler man materiell utenom så kan det bli mer tungvint, mulig man hyrer inn elektriker for å feilsøke og så finner de at det er feil på produkt noe de ikke står ansvarlig for og sender regning som utstyrsleverandøren sikkert ikke vil dekke for man skulle tatt det gjennom de. Dette gjelder jo bare i de tilfellene der ting går galt innen 5 år, så folk får vurdere selv. Bare greit å ha tunga i rett munn dersom man handler varer og tjenester fra flere forskjellige for å ha kontroll på hvor reklamasjonsansvaret ligger. Men, litt tilbake til topic, det er ikke noe problem for en installatør å ta slike oppdrag, har gjort det selv noen ganger. Man noterer bare i samsvarserklæringen at installatørens ansvar ikke inkluderer selve produktet da det er handlet av kunden selv. Man behøver jo ikke være fullstendig vrang, spesielt ikke i et serviceyrke. Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) Dessverre så har mange elektrikere glemt at de er i ett serviceyrke. Eventuelt aldri lært det, snakk da med lommeboka og fortell det til alle du kjenner. Håper snart vi kan få en oppmykning av den gjennomregulerte bransjen som elektrikerbransjen er. Også håper jeg prisstrukturen ender seg til at man heller får betale litt mer i timepris mot å ta betalt normalt for materiell. 50-200% påslag på utstyr er ikke greit! Endret 21. januar 2016 av GeneralVirus 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Nåja. Tror at elektriker for de aller fleste er mer enn dyrt nok allerede. Et forsøk på å balansere prisen over på timekost vil nok bare føre til at flere gjør ting svart/selv mistenker jeg. Og det tror jeg er ganske uheldig dersom det skulle skje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå