Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brudd på arbeidsmiljøloven?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg jobber deltid ved en privat bedrift som jeg har gjort i seks år.
Jeg har hele tiden ønsket meg forhøyet stilling, uten å ha fått noe høyere på kontrakt.

For noen måneder siden utlyste arbeidsgiveren flere stillinger som har samme arbeidsoppgaver som jeg har ved bedriften. Flere gikk rett på høyere stilling enn meg, uten at jeg ble spurt om jeg ville ha høyere stillingsprosent. Jeg har flere ganger gitt uttrykk for at jeg ønsker meg høyere stilling, uten at jeg har fått det. 

Spørsmålet er om dette kan være ett brudd på Arbeidsmiljøloven?
Blant annet paragraf 14-1, om at arbeidsgiver skal informere arbeidstakere ved ledige stillinger ved bedriften, og paragraf 14-3, fortrinnsrett for deltidsansatte.

Hvem skal jeg kontakte her? Jeg er ikke medlem i noen fagforening.

Anonymous poster hash: a3efa...374

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette vil kunne være et brudd på arbeidsmiljøloven § 14-3 om fortrinnsrett for deltidsansatte, hvis du er kvalifisert for stillingen, og din stillingsøkning ikke vil innebære "vesentlige ulemper" for virksomheten. 

Først må du fremme et skriftlig krav om fortrinnsrett. Når arbeidsgiver har avslått dette kravet (hvis arbeidsgiver gjør det) har du fire ukers klagefrist til Tvisteløsningsnemnda

Arbeidstilsynet kan veilede deg om regelverket. 

Lenke til kommentar

Dette vil kunne være et brudd på arbeidsmiljøloven § 14-3 om fortrinnsrett for deltidsansatte, hvis du er kvalifisert for stillingen, og din stillingsøkning ikke vil innebære "vesentlige ulemper" for virksomheten. 

Først må du fremme et skriftlig krav om fortrinnsrett. Når arbeidsgiver har avslått dette kravet (hvis arbeidsgiver gjør det) har du fire ukers klagefrist til Tvisteløsningsnemnda

Arbeidstilsynet kan veilede deg om regelverket. 

TS her.

Takk for svaret, krikkert.

Jeg føler meg kvalifisert for stillingen. Som jeg sa i første post er arbeidsoppgavene til de nye ansatte akkurat lik det jeg har.

Spørsmålet er hva som defineres som "vesentlige ulemper"?

Jeg har fremmet krav om å bruke fortrinnsrett tidligere, men da fikk jeg bare til svar om at jeg ikke kunne få økt stillingen akkurat nå. Det er riktignok over fire uker siden.

Har jeg da noen sak? Kan jeg sende nytt krav om å bruke fortrinnsretten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...