AnonymDiskusjon Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Eksempel: Fikk nylig beskjed av banken om at de garanterer meg 1,7 millioner i boliglån. Jeg har 400 000 kr i egenkapital. Vil dette si 1,3 millioner i lån (1,7 inkludert egenkapitalen), eller kan jeg se på leiligheter til 2,1 millioner? Forstod det da slik at man må ha 15% egenkapital av lånesummen. Men en kompis gjør meg usikker, og mener at man må ha 15% egenkapital av kjøpesummen. Altså sier han at jeg trygt kan plusse på egenkapitalen på boliglånet. Anonymous poster hash: 4dd31...1c1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 (endret) Hvis du får lån på 1.7 mill er det uten EK. Du kan derfor kjøpe bolig for 2.1 mill. Endret 20. januar 2016 av TheHaughom Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Be om finansieringsbevis Lenke til kommentar
j-- Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Er ikke vanlig å få finansieringbevis i hånden lenger. Man får ett telefonnummer megler kan ringe til for å bekrefte finansieringen. Får du 1,7 i lån, er det summen du får låne av banken. Det du har i egenkapital kommer i tillegg. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Tusen takk for svar! Da ble dagen mye bedre. Jeg fikk det virkelig for meg at de 1,7 millionene var inkludert EK. Gikk litt i kjelleren og visste ikke hva jeg skulle si der og da. Men da gir regnestykket litt mer mening. Ha en flott kveld videre! Anonymous poster hash: 4dd31...1c1 1 Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Husk at fellesgjeld kan trekkes fra lånebeløpet, hvis det er høy fellesgjeld. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Ser ut til at banken har vært kjip med deg, egentlig skulle du ha hatt muligheten til å kjøpe bolig opp til 2 660 000, så du har mer enn nok til en bolig til 1,7. Men alt er ikke avhengig av EK, må også ha lønn til å forsvare lånet. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Ser ut til at banken har vært kjip med deg, egentlig skulle du ha hatt muligheten til å kjøpe bolig opp til 2 660 000, så du har mer enn nok til en bolig til 1,7. Men alt er ikke avhengig av EK, må også ha lønn til å forsvare lånet. Dersom ikke betjeningsevnen tillater høyere lån enn kr 1.700' er det ikke kjipt av banken. Banken lever av å låne ut penger, så du kan regne med at de ønsker å strekke strikken så langt som mulig innenfor hva som er forsvarlig og innenfor regelverket. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Ser ut til at banken har vært kjip med deg, egentlig skulle du ha hatt muligheten til å kjøpe bolig opp til 2 660 000, så du har mer enn nok til en bolig til 1,7. Men alt er ikke avhengig av EK, må også ha lønn til å forsvare lånet. Dersom ikke betjeningsevnen tillater høyere lån enn kr 1.700' er det ikke kjipt av banken. Banken lever av å låne ut penger, så du kan regne med at de ønsker å strekke strikken så langt som mulig innenfor hva som er forsvarlig og innenfor regelverket. Det sa jeg vell også om du leser hele kommentaren.. Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Er ikke vanlig å få finansieringbevis i hånden lenger. Man får ett telefonnummer megler kan ringe til for å bekrefte finansieringen. Får du 1,7 i lån, er det summen du får låne av banken. Det du har i egenkapital kommer i tillegg. Ok trodde det fortsatt var vanlig praksis. Jeg fikk det i fjor når jeg kjøpte (DNB), kom på dog på mail. Viste det ikke til megleren når jeg kjøpte, men var mest for min egen del. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Jeg fikk ikke finansieringsbevis i fjor. Fikk beskjed "Du kan kjøpe for X kr, gi megler mitt tlf nr". Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Ditto. Må være vanlig praksis. Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Ditto. Må være vanlig praksis. Her også, flere år siden jeg kjøpte. Hvorfor vise megler skriftlig hva du kan kjøpe for, da vil de jo bare prøve å få enda mer for den. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 På forespørsel er det fullt mulig å få det fortsatt. Er imidlertid lite praktisk anvendelig, da man ikke viser dette til megler. Som nevnt gir man bare opp finansieringskilde og telefonnummer til banken for å bekrefte bud. Budrunder er som å spille poker. Man må ikke vise megler/selger hvilke kort man har på hånden. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Budrunder er som å spille poker. Man må ikke vise megler/selger hvilke kort man har på hånden. Jeg har enda til gode å få en god forklaring på hvorfor det spiller noen rolle. I en budrunde mellom flere kjøpere, så er det uansett de andre budene (sammen med hvor mye du mener objektet er verdt for deg...) som styrer hvor høyt du går -innenfor det du har handlingsrom til. I en situasjon hvor du er eneste interesserte og har bydd under prisantydning/takst, så kan det selvsagt ha en betydning for hvor høyt et eventuelt motbud fra selger blir, men da gjelder det bare å ha is i magen, si at budet er det og det, og gjelder til da og da, og la være å høyne (evt høyne litt, men ikke mer enn du selv vil!) selv om selger vet hvor høyt du kan gå. I poker har pokeransikt og skjulte kort en nytte fordi det kan hende du bløffer. Om du prøver å bløffe i en budrunde på bolig, så er det bare deg selv du lurer, om du byr høyere enn du har dekning for... Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Budrunder er som å spille poker. Man må ikke vise megler/selger hvilke kort man har på hånden. Jeg har enda til gode å få en god forklaring på hvorfor det spiller noen rolle. I en budrunde mellom flere kjøpere, så er det uansett de andre budene (sammen med hvor mye du mener objektet er verdt for deg...) som styrer hvor høyt du går -innenfor det du har handlingsrom til. I en situasjon hvor du er eneste interesserte og har bydd under prisantydning/takst, så kan det selvsagt ha en betydning for hvor høyt et eventuelt motbud fra selger blir, men da gjelder det bare å ha is i magen, si at budet er det og det, og gjelder til da og da, og la være å høyne (evt høyne litt, men ikke mer enn du selv vil!) selv om selger vet hvor høyt du kan gå. I poker har pokeransikt og skjulte kort en nytte fordi det kan hende du bløffer. Om du prøver å bløffe i en budrunde på bolig, så er det bare deg selv du lurer, om du byr høyere enn du har dekning for... Da har du liten erfaring med hvordan ting foregår. Uansett om du er i budrunde med andre eller ikke, om du er over prisantydning eller ikke å du viser frem ett finansieringsbevis på at du kan betale mer enn det du har bydd kan jeg garantere at det i mange tilfeller går videre til selger og de kan prøve å lure av deg litt mer penger enn det du i utgangspunktet hadde fått boligen for. Hvis du antar du kan stole på eiendommeglere så har du en del å lære... 1 bud. De er selgere, IKKE meglere. Jo høyere pris, jo mer tjener dem (+ andre fordeler). Å forstå dette er ett godt utgangspunkt. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 (endret) Uansett om du er i budrunde med andre eller ikke, om du er over prisantydning eller ikke å du viser frem ett finansieringsbevis på at du kan betale mer enn det du har bydd kan jeg garantere at det i mange tilfeller går videre til selger og de kan prøve å lure av deg litt mer penger enn det du i utgangspunktet hadde fått boligen for. Naturligvis vil megler (som helt klart er selgers representant) prøve seg på det (sannsynligheten er nok omtrent like stor om megler ikke vet "taket" ditt), og løsningen er som allerede sagt veldig enkel: ikke la deg lokke/lure til å by over deg selv, uansett om han vet hvor langt du kan strekke deg. Så får det være opp til selger om han aksepterer budet ditt eller ikke... Det kan vel oppsummeres slik at selv om selger og megler vet hva du har betalingsevne til, så må du la de forstå at betalingsviljen din, for det aktuelle objektet, ikke er like høy, og da er det vente-leken som gjelder. Så får det heller være selgers problem om han lar være å akseptere høyeste bud, et han ellers ville akseptert om han trodde du faktisk ikke kunne gå lenger. Endret 24. januar 2016 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Interresant diskusjon, selv om den sporet litt av. Må vel legge til at også banken ønsker at du tar opp mest mulig i lån, så da er det vel ingen man kan stole på Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Uansett om du er i budrunde med andre eller ikke, om du er over prisantydning eller ikke å du viser frem ett finansieringsbevis på at du kan betale mer enn det du har bydd kan jeg garantere at det i mange tilfeller går videre til selger og de kan prøve å lure av deg litt mer penger enn det du i utgangspunktet hadde fått boligen for. Naturligvis vil megler (som helt klart er selgers representant) prøve seg på det (sannsynligheten er nok omtrent like stor om megler ikke vet "taket" ditt), og løsningen er som allerede sagt veldig enkel: ikke la deg lokke/lure til å by over deg selv, uansett om han vet hvor langt du kan strekke deg. Så får det være opp til selger om han aksepterer budet ditt eller ikke... Det kan vel oppsummeres slik at selv om selger og megler vet hva du har betalingsevne til, så må du la de forstå at betalingsviljen din, for det aktuelle objektet, ikke er like høy, og da er det vente-leken som gjelder. Så får det heller være selgers problem om han lar være å akseptere høyeste bud, et han ellers ville akseptert om han trodde du faktisk ikke kunne gå lenger. Så hvis selger avviser ett bud han i realiteten ville ha takket ja til fordi han tror du vil gå høyere fordi megler sier kjøper har mer å gå på så er det vel også ditt problem. I de tilfellene kjøper faktisk vil høyne budet så hadde han så klart gjort det. Da er det jo bedre at selger gir enn oppfatning om at det er det aller siste budet på grunn av det faktisk ikke er mer å hente enn at det blir ett psykologisk spill. Så å si at dette er selgers problem er en urealistisk drømmesituasjon for kjøper... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå