Sentinelle Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Hei, jeg går da VG3 og vurderer hvorvidt jeg kanskje burde ta meg et år på folkehøgskole. Jeg hadde egentlig planlagt å gå rett på studier på NTNU (datateknologi), men føler at jeg kanskje burde ta meg et "friår" for å fokusere på egne interesser og det sosiale. Få noen opplevelser i livet rett og slett. Jeg har mange spørsmål, så ikke vær redd for å svare på bare noen få av dem. Da jeg begynte på vgs. var jeg helt ny i byen, og hadde egentlig intet kontaktnettverk. Jeg fikk noen venner, men dette er langt ifra noen tilfredsstillende vennskap. Føler nemlig at jeg er en dårlig person og "gjemmer" personligheten min. Tror også jeg er litt deprimert. Men da tenker jeg at fhs. kanskje er en mulighet til å ta igjen alt jeg har gått glipp av sosialt, siden jeg stort sett bare sitter hjemme for meg selv. Eller kanskje jeg vil få det helt jævlig på folkehøgskole også, at jeg ikke klarer å passe inn? Jeg lurte også på hvordan folkehøgskole er kontra universitet. Er ikke det å studere på universitet også en ganske sosial opplevelse hvis man bor på kollektiv for eksempel og blir med på aktiviteter osv? Hva slags type folk er det på folkehøgskole? Jeg var å så på et foredrag av en folkehøgskole og da var det egentlig bare "utskudd" og hasjrøykere som var og så på. Ikke akkurat av typen jeg identifiserer meg med. Jeg trenger også litt hjelp med å finne den rette linjen. Det siste året har jeg trent veldig mye styrkeløft/kroppsbygging, og jeg lurte dermed på om det finnes en folkehøgskole hvor jeg kan få utviklet meg på dette feltet? Jeg ønsker seriøs styrketrening, ikke utholdenhetstrening og trening med lette/ingen vekter. Apropos dette, hvordan er maten på folkehøgskolene? Når kroppen er under såpass tung belastning er det jo viktig med god mat. Lenke til kommentar
After8 Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Jeg har dessverre ikke tid til å gi deg et skikkelig svar her og nå. Forhåpentligvis kan jeg gi deg noe i løpet av helgen. Jeg får gi deg en liten oppsummering. Jeg tok ett år på folkehøgskole rett etter VGS. Jeg angrer ikke et sekund. Jeg ble kjent med utrolig mange kjekke folk, og forskjellige individer. Alle folk er forskjellige, men jeg vil ikke si at det var noe problem. Uten å overdrive, så vil jeg si at det var det beste året i mitt liv. Jeg synes faktisk det var så kjekt at jeg bestemte meg for å jobbe der ett år som assistent. Jeg er ikke særlig kresen når det kommer til mat, og jeg spiser det meste. Jeg syntes maten var utrolig god. Husk at hvis du ikke trives, så er det lov å slutte før skoleåret et omme. Jeg kan i alle fall si at du kommer til å angre hvis du ikke prøver i alle fall! Får se om jeg får gitt deg et mer skikkelig svar i løpet av helgen Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Noen folkehøgskoler (ofte kristne) er steder foreldre sender barn som sliter litt for at de skal få "skikk" på dem. Andre er streitere enn Obama. Hvis du finner en skole som passer helt med dine interesser er sannsynligheten stor for at du vil ha mye til felles med de andre elevene og trives godt. Men å dra på folkehøgskole bare for å ha gjort det ser jeg liten vits i. Det er jo alt annet enn gratis. Jeg ville tenkt litt på hvor jeg lå i løypa. Hvis du er midt inne i et godt driv på skolen, burde du vurdert å bare begynne rett på studier. Ett friår kan bli til to, to, kan bli til tre, og så blir det plutselig veldig tungt å komme igang igjen. Dette er kanskje ikke så lett å se for seg etter tolv år på skolebenken, men sånn er det. Hvis du derimot føler det kunne passet med en pause, er folkehøgskole helt topp. Der går det sosiale mye av seg selv, i hvert fall hvis du treffer godt med valget. Hvis ikke er det lov å slutte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå