Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sniking på buss?

JussRelatertBot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, Sjåføren har egentlig ikke lov til å la deg bli på bussen dersom han vet at du ikke har med busskortet. Han ville være hyggelig med deg. Du vet at du må ha gyldig buss kort!

Råttent gjort av deg om du lager trøbbel for sjåføren!, Betal boten din.

Men eg har jo kort og alt, og han slapp meg jo frivillig inn på bussen, eg snikte meg ikke in.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig har bussjåføren anledning til å la folk sitte på gratis. Jeg tror til og med det er vanlig praksis mange steder om man har glemt kortet og forklaringen er troverdig. Folk står jo ikke på bussholdeplassen i dress klokka halv åtte om morgenen for moro skyld, for å si det sånn.

Sa du fra til billettørene om at sjåføren hadde sagt det var greit?

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, Sjåføren har egentlig ikke lov til å la deg bli på bussen dersom han vet at du ikke har med busskortet. Han ville være hyggelig med deg. Du vet at du må ha gyldig buss kort!

Råttent gjort av deg om du lager trøbbel for sjåføren!, Betal boten din.

Men eg har jo kort og alt, og han slapp meg jo frivillig inn på bussen, eg snikte meg ikke in.

Du vet at du må ha kort og at du kan bli bøtelagt dersom du ikke har kort med deg!

Kjører du bil får du bot dersom lappen ligger igjen hjemme og du havner i kontroll.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Bussjåføren har stillingsfullmakt til å la folk sitte på uten betaling, jf. avtaleloven § 10 annet ledd. 

I den grad du kan bevise at det er inngått en slik avtale vil ileggelsen av gebyr være ulovlig. 

Under forutsetning av at bussjåføren har stillingsfullmakt til å inngå en slik avtale.

Ansatte og tillitsvalgte kan gjennom stilling eller verv forplikte arbeidsgivere, organisasjoner, forvaltningsorganer, sameier og juridiske personer mv. til å inngå bindende avtale gjennom såkalt stillingsfullmakt. 

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

kr

Det har han. Ligger til stillingen som sedvane, se avtaleloven § 10 annet ledd.

krikkert, du er den mest politelige på hele diskusjon.no/juss. takk for alt hjelp tidligere også btw :) Så han kan ikke gi meg bot, dersom han ladde meg gå på bussen frivellig?

Har du skrevet under på kontrollavgiften så har du samtykket til den.

Glemmer du kortet så trenger du ikke å oppgi legitimasjon. Du kan si du har mistet lommeboken og derfor ikke har busskortet, ID eller penger til å betale for billett. Ikke oppgi ditt virkelige navn til kontrolløren. Gå av bussen/trikken når den ankommer din destinasjon. Vakten har ikke lov å røre deg. Han kan prøve seg på å stenge veien for deg og da må du bare komme deg forbi.

Jeg syntes det blir for dumt å betale kontrollavgift for å ha glemt billetten hjemme. Her burde kontrollørene kunnet krysse av for "glemt kort" og gitt deg to uker på å dokumentere at du faktisk hadde billett, før en kontrollavgift faktisk ble ilagt.

Det er like dumt som når personer som kommer noen minutter for sent til sin utløpte billett på parkeringsplassen skal straffes hardere enn personer som kommer altfor sent og i tillegg ikke kjøpte billett i det hele tatt.

At det skal lønne seg å ikke kjøpe billett syntes jeg blir for dumt.

Lenke til kommentar

Glemmer du kortet så trenger du ikke å oppgi legitimasjon. Du kan si du har mistet lommeboken og derfor ikke har busskortet, ID eller penger til å betale for billett. Ikke oppgi ditt virkelige navn til kontrolløren. Gå av bussen/trikken når den ankommer din destinasjon. Vakten har ikke lov å røre deg. Han kan prøve seg på å stenge veien for deg og da må du bare komme deg forbi.

Lov om anlegg og drift av jernbane, herunder sporvei, tunnelbane og

forstadsbane m.m. (jernbaneloven)

§ 7a. (Tilbakeholdsrett)

Reisende med transportmiddel som reguleres etter loven her, som kontroll

ikke kan framvise gyldig billett, og som ikke på stedet betaler slik

tilleggsavgift som departementet har godkjent med hjemmel i § 7 første ledd,

kan holdes tilbake av transportselskapets kontrollører så lenge den reisende

ikke gir tilstrekkelige opplysninger om navn, adresse og fødselsdato.

Tilbakeholdsretten gjelder også mens de gitte opplysninger verifiseres.

Retten til å holde tilbake personer etter første ledd gjelder bare når slik

rett er godkjent av departementet som del av selskapets transportvilkår.

Tilbakehold kan ikke foretas dersom det etter forholdene ville innebære et

uforholdsmessig inngrep.

Personer under 15 år bør ikke holdes tilbake.

Lenke til kommentar

Gjelder det busser og? Hva menes med tilbakehold? Holde fast en person?

I praksis er tilbakeholdsretten svært begrenset. Man snakker ikke om samme grunnlag for maktbruk som om man gjennomfører en lovlig pågripelse.

Det normale er så vidt jeg vet å stille seg i vegen for den som sniker, slik at h*n ikke kan komme forbi. Å presse seg forbi er i utgangspunktet et rettstridig angrep, som forsvarer en eskalert bruk av makt. Den må uansett stå i forhold til situasjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å kontakte buss-selskapet og legge fram saken - vise til kjøpt månedsbillett og få slettet gebyret?  (Evt få refundert gebyret om du allerede har betalt).

Kontrollører kan man sjelden diskutere med - men det bruker å være mer vilje til skjønn/sunn fornuft om man kontakter selskapet i ettertid og legger fram fakta/bevis.   At buss-sjåføren sa OK bør telle til din fordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...