SailorMoon Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Ønsker erfaringer fra folk som er er helsefagarbeider enten med eller uten fagbrev. Hvor jobber du og hva gjør du i løpet av en dag/arbeidsoppgaver. Andre relevante erfaringer til evnet er også velkommen. Lenke til kommentar
Eved Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Jeg jobber som assistent i hjemmesykepleien. Typisk dagvakt (0745-15) starter med 20 min rapport med alle ansatte hvor man får utdelt sin arbeidsliste hvor det står hvem man skal besøke og hva man skal hjelpe de med. Etter rapporten starter man på arbeidslisten. Listen hjelper deg med prioriterings rekkefølgen. Hos brukerne er vanlige rutiner alt etter behov for den enkelte. Noen trenger fullt stell, mens andre trenger kun hjelp til å ta medisiner eller ta på kompresjonsstrømper. De som krever mye stell er det selvfølgelig disponert mer tid til. I ukedagene på dagtid har man også ofte en eller to dusjer som kommer i tillegg til den vanlige rutinen hos brukeren. Det er vanligvis "rush" i perioden fra 08-1130 ca. Deretter er det pause fra 12-1230 så rapport fra 1230-1250. Fra 13-15 er det stort sett middags besøk, gåtrening, do-hjelp, medisiner osv. Kveldsvakter er fra 15-2230. Starter med rapport i 20 min hvor man får utdelt arbeidsliste. 1530-18 er man ute hos brukerne og hjelper med mat, do, medisiner. Pause fra 18-1830. 1830-2230 er det "rush" hvor man skal ta av kompresjonsstrømper, kveldsstell, medisiner osv. Det er en veldig flott og givende jobb. Møter mange forskjellige mennesker, og får mulighet til å hjelpe de. Som helsefagarbeider får man også mer ansvar ved at man tar sårstell og får ansvar for en gruppe brukere sammen med sykepleier. Lenke til kommentar
SailorMoon Skrevet 24. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2016 Jeg jobber som assistent i hjemmesykepleien. Typisk dagvakt (0745-15) starter med 20 min rapport med alle ansatte hvor man får utdelt sin arbeidsliste hvor det står hvem man skal besøke og hva man skal hjelpe de med. Etter rapporten starter man på arbeidslisten. Listen hjelper deg med prioriterings rekkefølgen. Hos brukerne er vanlige rutiner alt etter behov for den enkelte. Noen trenger fullt stell, mens andre trenger kun hjelp til å ta medisiner eller ta på kompresjonsstrømper. De som krever mye stell er det selvfølgelig disponert mer tid til. I ukedagene på dagtid har man også ofte en eller to dusjer som kommer i tillegg til den vanlige rutinen hos brukeren. Det er vanligvis "rush" i perioden fra 08-1130 ca. Deretter er det pause fra 12-1230 så rapport fra 1230-1250. Fra 13-15 er det stort sett middags besøk, gåtrening, do-hjelp, medisiner osv. Kveldsvakter er fra 15-2230. Starter med rapport i 20 min hvor man får utdelt arbeidsliste. 1530-18 er man ute hos brukerne og hjelper med mat, do, medisiner. Pause fra 18-1830. 1830-2230 er det "rush" hvor man skal ta av kompresjonsstrømper, kveldsstell, medisiner osv. Det er en veldig flott og givende jobb. Møter mange forskjellige mennesker, og får mulighet til å hjelpe de. Som helsefagarbeider får man også mer ansvar ved at man tar sårstell og får ansvar for en gruppe brukere sammen med sykepleier. Takk for godt svar. Regner med man er på opplæring i starten og går sammen med noen? Har man ikke pause utenom lunsjen? Det var veldig tidlig lunsj på kveldsvakten er det vanlig? Hvor lenge har du jobbet innen dette? har også hørt rykter om at hjemmesykepleie ikke er å anbefale om man er litt ny innen dette felte pga det kan være veldig hektisk og du må ta mange avgjørelser alene. Hva tenker du om det? Lenke til kommentar
Eved Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 (endret) Jeg har ca 2 år deltid ved siden av skole, med fulltid i ferier. I min kommune er det praksis ved assistent opplæring at man har 3 opplæringsvakter før man går alene. Man rekker kanskje bli kjent med 10% av brukerne på disse vaktene så det er bare en liten basis opplæring. Man må spørre andre erfarne ofte over telefon i begynnelsen. Hvis du tar helsefagarbeider utdanning og går lære så er det annerledes. Da går du sammen med en helsefagarbeider over lengre tid. Usikker på hvor lenge, men er kanskje 6 mnd. Det er kun 30 min som er pause. Men ofte kan rapporter være kortere og da blir det også ekstra pause tid. Det kan også hende man er ferdig med de man skal besøke før kl 12, for eksempel 1130, da får man også litt lenger pause. Man kan jo selvfølgelig ta en 10 minutter mellom besøkene hvis man har tid. På kveldsvakten må man ha tidlig matpause fordi man har mange besøk man skal rekke på kvelden. Det er generelt rolig mellom 12 og 19. Er alltid mest å gjøre når folk skal stå opp eller legge seg. Jeg kjenner meg igjen at det i perioder kan være hektisk, men dette avhenger av om det mangler noen på jobb og hvor jevnt listene er laget. Vil si at det generelt er fint arbeidstempo, og dersom listene ikke er jevne så vil du oftest få hjelp av en som blir ferdig før deg. Det hender at man må ta avgjørelser alene, men dersom disse er vesentlige så rådfører man seg med en ansvarlig sykepleier. Det viktigste er at man gir god pleie. Ved å ha kontinuitet i tjenesten og følger det som står på listen og evt pleieplan som står hos brukeren. Dersom man er flink til å følge dette så skal det være enkelt å vite hva man skal og ikke skal gjøre Hjemmesykepleien betjener jo faktisk de brukerne som bor hjemme i sine egne/leide boliger. Det er begrenset hvor "dårlig" man kan være og samtidig bo hjemme før man må videre på sykehjem, så ofte kan man høre med brukeren om hva h*n ønsker. Nå har jeg kun erfaring fra hjemmesykepleien, men jeg vil absolutt anbefale deg å prøve det. Tror det er fint å starte i hjemmesykepleien siden man får bred erfaring med mange forskjellige sykdoms typer Endret 24. januar 2016 av Eved Lenke til kommentar
SailorMoon Skrevet 8. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2016 Jeg har ca 2 år deltid ved siden av skole, med fulltid i ferier. I min kommune er det praksis ved assistent opplæring at man har 3 opplæringsvakter før man går alene. Man rekker kanskje bli kjent med 10% av brukerne på disse vaktene så det er bare en liten basis opplæring. Man må spørre andre erfarne ofte over telefon i begynnelsen. Hvis du tar helsefagarbeider utdanning og går lære så er det annerledes. Da går du sammen med en helsefagarbeider over lengre tid. Usikker på hvor lenge, men er kanskje 6 mnd. Det er kun 30 min som er pause. Men ofte kan rapporter være kortere og da blir det også ekstra pause tid. Det kan også hende man er ferdig med de man skal besøke før kl 12, for eksempel 1130, da får man også litt lenger pause. Man kan jo selvfølgelig ta en 10 minutter mellom besøkene hvis man har tid. På kveldsvakten må man ha tidlig matpause fordi man har mange besøk man skal rekke på kvelden. Det er generelt rolig mellom 12 og 19. Er alltid mest å gjøre når folk skal stå opp eller legge seg. Jeg kjenner meg igjen at det i perioder kan være hektisk, men dette avhenger av om det mangler noen på jobb og hvor jevnt listene er laget. Vil si at det generelt er fint arbeidstempo, og dersom listene ikke er jevne så vil du oftest få hjelp av en som blir ferdig før deg. Det hender at man må ta avgjørelser alene, men dersom disse er vesentlige så rådfører man seg med en ansvarlig sykepleier. Det viktigste er at man gir god pleie. Ved å ha kontinuitet i tjenesten og følger det som står på listen og evt pleieplan som står hos brukeren. Dersom man er flink til å følge dette så skal det være enkelt å vite hva man skal og ikke skal gjøre Hjemmesykepleien betjener jo faktisk de brukerne som bor hjemme i sine egne/leide boliger. Det er begrenset hvor "dårlig" man kan være og samtidig bo hjemme før man må videre på sykehjem, så ofte kan man høre med brukeren om hva h*n ønsker. Nå har jeg kun erfaring fra hjemmesykepleien, men jeg vil absolutt anbefale deg å prøve det. Tror det er fint å starte i hjemmesykepleien siden man får bred erfaring med mange forskjellige sykdoms typer Takk for godt svar virker spennende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå