Håkonv Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 (endret) Hei. Vet ikke hvor dette innlegget hadde passet å poste. Men virka som ditte e beste. Jeg har prøvd å regne ut volumet på ein 12 kant ein stund, å må spørr om hjelp. Vet ikke helst hvordan jeg skal formulere spørsmålet, men prøva. Jeg har plass til ein sylinder formet kasse som er 66 cm i diameter og 24 cm høg. Men kassen er vanskelig å lage, å funnet ut at det blir lettest med 12 kant. Men finner ikke ut hvordan jeg regner ut volumet på den. Vet ikke om det er vits å spørr om noken kan forklare korleis ein regnar det ut, trur ikke jeg hadde forstått det uansett. Endret 20. januar 2016 av Håkonv Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Hei. Vet ikke hvor dette innlegget hadde passet å poste. Men virka som ditte e beste. Jeg har prøvd å regne ut volumet på ein 12 kant ein stund, å må spørr om hjelp. Vet ikke helst hvordan jeg skal formulere spørsmålet, men prøva. Jeg har plass til ein sylinder formet kasse som er 66 cm i diameter og 24 meter høg. Men kassen er vanskelig å lage, å funnet ut at det blir lettest med 12 kant. Men finner ikke ut hvordan jeg regner ut volumet på den. Vet ikke om det er vits å spørr om noken kan forklare korleis ein regnar det ut, trur ikke jeg hadde forstått det uansett. Tenk pizzastykker Lenke til kommentar
Håkonv Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Hei. Vet ikke hvor dette innlegget hadde passet å poste. Men virka som ditte e beste. Jeg har prøvd å regne ut volumet på ein 12 kant ein stund, å må spørr om hjelp. Vet ikke helst hvordan jeg skal formulere spørsmålet, men prøva. Jeg har plass til ein sylinder formet kasse som er 66 cm i diameter og 24 meter høg. Men kassen er vanskelig å lage, å funnet ut at det blir lettest med 12 kant. Men finner ikke ut hvordan jeg regner ut volumet på den. Vet ikke om det er vits å spørr om noken kan forklare korleis ein regnar det ut, trur ikke jeg hadde forstått det uansett. Tenk pizzastykker Hvordan regne ut grunnflata av eit pizzastykke når du berre veit kor long skorpa er og kor lang den er Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Hei. Vet ikke hvor dette innlegget hadde passet å poste. Men virka som ditte e beste. Jeg har prøvd å regne ut volumet på ein 12 kant ein stund, å må spørr om hjelp. Vet ikke helst hvordan jeg skal formulere spørsmålet, men prøva. Jeg har plass til ein sylinder formet kasse som er 66 cm i diameter og 24 meter høg. Men kassen er vanskelig å lage, å funnet ut at det blir lettest med 12 kant. Men finner ikke ut hvordan jeg regner ut volumet på den. Vet ikke om det er vits å spørr om noken kan forklare korleis ein regnar det ut, trur ikke jeg hadde forstått det uansett. Tenk pizzastykker Hvordan regne ut grunnflata av eit pizzastykke når du berre veit kor long skorpa er og kor lang den er Du har vell radius/diameter? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 (endret) En sylinder med 12-kant som grunnflate altså? Arealet av en slik 12-kant, hvis du bruker radiusen r til sirkelen du har tegnet en 12-kant inni (som da blir langsidene i pizzastykkene) er enkelt og greit: Eventuelt hvis du bare vet lengden på skorpa (a): Edit: Fra Wikipedia Endret 20. januar 2016 av Imsvale 1 Lenke til kommentar
Håkonv Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 En sylinder med 12-kant som grunnflate altså? Arealet av en slik 12-kant, hvis du bruker radiusen r til sirkelen du har tegnet en 12-kant inni (som da blir langsidene i pizzastykkene) er enkelt og greit: Eventuelt hvis du bare vet lengden på skorpa (a): Edit: Fra Wikipedia Blir svaret då cm^3? Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 6763,68m3?!? Jeg gir opp... Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Hva med http://www.dynabel.no/bilstereo/tomkasser/runde-kasser Lenke til kommentar
Håkonv Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Hva med http://www.dynabel.no/bilstereo/tomkasser/runde-kasser Ingen he perfekt størrelse å e billigare å lage sjølv Lenke til kommentar
Håkonv Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Hva med http://www.dynabel.no/bilstereo/tomkasser/runde-kasser Ingen he perfekt størrelse å e billigare å lage sjølv Kan få ei mdf plate 21mm som e meir enn stor nok. For under 500,- Lenke til kommentar
Håkonv Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Er det vits i å regne det ut eller det det så likt ein sylinder at det ikkje er så stort avvik? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 En sylinder med 12-kant som grunnflate altså? Arealet av en slik 12-kant, hvis du bruker radiusen r til sirkelen du har tegnet en 12-kant inni (som da blir langsidene i pizzastykkene) er enkelt og greit: Eventuelt hvis du bare vet lengden på skorpa (a): Edit: Fra Wikipedia Blir svaret då cm^3? Det blir det hvis du ganger arealet med høyden din (så fremt du faktisk måler i cm). Lenke til kommentar
Håkonv Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Hmmm... viss jeg tar formelen som er nevnt, 3r^2 så blir det arealet, ganger det med 24 så blir det større enn jeg trenger, så ganger det med 21 istaden. Får 60,543 liter. Å det er helt perfekt.. Lenke til kommentar
Håkonv Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 En sylinder med 12-kant som grunnflate altså? Arealet av en slik 12-kant, hvis du bruker radiusen r til sirkelen du har tegnet en 12-kant inni (som da blir langsidene i pizzastykkene) er enkelt og greit: Eventuelt hvis du bare vet lengden på skorpa (a): Edit: Fra Wikipedia Blir svaret då cm^3? Det blir det hvis du ganger arealet med høyden din (så fremt du faktisk måler i cm). Takk ? hvor fant du de formlene? Eller hva heter de? 1 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 (endret) Er det vits i å regne det ut eller det det så likt ein sylinder at det ikkje er så stort avvik? Volum sylinder: Volum 12-kant-sylinder: Edit: Dvs. hvis man husker å gange med høyden også. Enklere å regne ut for 12-kanten ... Endret 20. januar 2016 av Imsvale Lenke til kommentar
Håkonv Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Er det vits i å regne det ut eller det det så likt ein sylinder at det ikkje er så stort avvik? Volum sylinder: Volum 12-kant-sylinder: Enklere å regne ut for 12-kanten ... Jepp, fann det ut Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Takk hvor fant du de formlene? Eller hva heter de? På (engelsk) Wikipedia som nevnt i innlegget med formlene. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 68 liter tror jeg. Når man ellers bruker dm som lengdenehet så bør vel svaret komme i liter. http://www.wolframalpha.com/input/?i=3*3.3%5E2*2.1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå