Gå til innhold

Selger endrer betingelsene i salgsavtalen/kontrakt


miicard

Anbefalte innlegg

Fant for et halvt års tid siden en annonse på finn.no Torget på en maskin som jeg ville ha. Annonsen, i tillegg til å være på Torget, var inkl mva så den var etter min mening uten tvil rettet mot private/forbrukere.

 

Først insisterte selger på at jeg måtte betale full pris for maskinen, selv om de annonserte med tilbudspris. Etter en lang prosess og fullt medhold hos forbrukerrådet sto selger fortsatt på sitt og saken ble oversendt forbrukertvilsutvalget. Saken ligger fortsatt til behandling der og blir sannsynligvis behandlet i starten av april (blir ikke trukket av meg før salgsavtale er signert). Har forhandlet med de i det siste og vi har blitt enige om å kjøpe en bedre/kraftigere modell og at jeg får med noe utstyr gratis som kompensasjon. Modellen jeg nå kjøper har de annonsert for på næringsmarkedet på finn.no og tydelig rettet seg mot bedrifter.

 

Mottok for noen dager siden salgsavtale jeg må signere der de har endret perioden for åpent kjøp fra 60 dager (som annonsert) til 30 dager, samt at det står at "kjøpslovens alminnelige bestemmelser for næringskjøp" gjelder.

 

Sendte epost til X, som er den jeg har forhandlet frem avtalen med, og spurte om de kunne være så snille og rette opp i salgsavtalen. Fikk et kontant nei: "X har sluttet hos oss. Du har fått en standard kontrakt. Vi gjør ingen forandringer i kontrakten. Hvis du ønsker maskinen på gjeldende vilkår så må den returneres til oss snaret, slik at vi kan legge maskinen inn i leveringsplanen vår. Hvis du ikke vil ha maskinen, så behøver vi beskjed snarest mulig." Svaret var ikke signert med navn, kun firmanavnet.

 

Jeg mener jeg har rett på 60 dagers åpent kjøp og at det er forbrukerkjøpsloven som skal være gjeldende. De har vel ikke hjemmel til å endre sistnevnte til kjøpsloven selv om jeg har gått med på å kjøpe en annen modell som de kun har annonsert for på finn.no næringsmarked?

 

Hele bedriften virker som fullstendig useriøs og/eller intetanende i forhold til lovverk og kundeservice. Dessverre er det ikke noen andre muligheter i Norge om jeg skal kjøpe denne typen maskin. Det er en norsk "branch" av et internasjonalt annerkjent merke, så selve produktet er av meget god kvalitet og i andre land leser jeg på nettforum av servicen stort sett er meget bra. Det som holder meg gående i saken :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke si meg 100% sikker, men jeg tror ikke de kan si fra seg forbrukerkjøpsloven. Den gjelder uansett mellom næringsvirksomhet og privatpersoner. Den er ikke mulig å forhandle seg bort fra.

 

Hvis det er korrekt, kan du signere og likevel ha reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

At en annonse er rettet mot forbrukere betyr ikke at forbrukerkjøpsloven regulerer forholdet. Har du kjøpt maskinen til privat bruk, eller til næringsbruk? Er ikke dette til gårdsbruket ditt?

 

Jeg undersøkte muligheten for å føre den på gården og benytte den som en ekstra inntektskilde, men krav til dokumentasjon og sertifisering for å levere produkter fra maskinen har gjort til at den ikke kommer til å bli brukt i næringsøyemed. I utgangspunktet skulle jeg kjøpe den for hobbybruk/privat bruk, og det er dette som fortsatt er målet. Det er også dette som hele tiden har blitt ytret fra min side overfor selger, blant annet da de spurte om de skulle legge inn et organisasjonsnummer på faktura.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...