Khrathrox Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 (endret) Min mor har en Packard Bell iMedia B3512 NCD, og i går var det en del strømbrudd hos oss. Etter at strømmen kom igjen første gangen, startet jeg PCen hennes, og logget på. Akkurat da jeg hadde fåt logget på, så gikk strømmen igjen. To minutter etterpå, kom strømmen tilbake en gang til, og da jeg skulle starte PCen på nytt, ble jeg stuck i en evig BootLoop. Jeg skrudde av maskinen via strømknappen, og startet det opp igjen. Jeg var fortsatt i en BootLoop, så da prøvde jeg å kjøre Oppstartsreparasjonsverktøyet som er innebygd i Windows, og dette oppdaget problem med harddisken. Midt under reparasjonsprosessen, gikk strømmen igjen. Etter en par timer, prøvde jeg å starte maskinen igjen. Da kom jeg inn forbi Windows boot skjermen, og inn til ChkDsk. Denne begynte å kjøre, og holdt på i nesten 3 timer. PCen restartet, og sendte meg inn til en skjerm der jeg bare hadde en musepeker. Denne skjermen er det eneste jeg kommer til nå, og jeg skulle gjerne ha fått tilgang til systemet, da min mor har mange viktige filer inne på denne maskinen som hun vil ta vare på. Setter stor pris på all hjelp vi får SPECS:Intel Celeron E3300 GMA X4500 Integrated Graphics 640 GB HDD 4 GB DDR3 Endret 20. januar 2016 av Isak Dombestein Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Skru ut harddisken og monter den i en annen PC. Så overfører du alle viktige filer, formaterer harddisken og installerer Windows på nytt. Hvert femte minutt mens du gjør dette forteller du mora di at backup er veldig viktig, og at hvis man ikke gjør det kan veldig viktige ting forsvinne. Mest sannsynlig er viktige kjernesystemer i Windows skadet pga skriveprosesser og plutselige strømbrudd. Lenke til kommentar
Khrathrox Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Skru ut harddisken og monter den i en annen PC. Så overfører du alle viktige filer, formaterer harddisken og installerer Windows på nytt. Hvert femte minutt mens du gjør dette forteller du mora di at backup er veldig viktig, og at hvis man ikke gjør det kan veldig viktige ting forsvinne. Mest sannsynlig er viktige kjernesystemer i Windows skadet pga skriveprosesser og plutselige strømbrudd. Skal prøve dette, men det kan hende jeg bare bestiller en HDD Dock som lar deg koble en HDD til hvilken som helst PC med USB, og se om jeg kan hente ut filene på den måten. Vi må nok også bestille ny PC, da skjermsignalet kutter helt ut etter ca. 5 minutter uten aktivitet. Lenke til kommentar
Khrathrox Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Det som er det største spørsmålet mitt nå er: Er det mulig at jeg kan få ut filene fra disken på en enkel og trygg måte? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Det som er det største spørsmålet mitt nå er: Er det mulig at jeg kan få ut filene fra disken på en enkel og trygg måte? Kun IBAS eller lignende aktører kan gi deg filene tilbake på en trygg måte. Kostbart dog. Avhengig av hva som ligger der og om man har backup bør man selvsagt vurdere lønnsomheten og verdien av dette. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Det som er det største spørsmålet mitt nå er: Er det mulig at jeg kan få ut filene fra disken på en enkel og trygg måte? Ved å koble disken til en annen maskin vil du mest sannsynlig kunne hente ut alle filer som ikke ligger på skadede sektorer. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Om du kobler til annen pc med SATA - kabel eller USB spiller generelt sett ingen rolle. SATA kabel er definitivt det billigste dersom du har en stasjonær pc. Lenke til kommentar
Khrathrox Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Det som er det største spørsmålet mitt nå er: Er det mulig at jeg kan få ut filene fra disken på en enkel og trygg måte? Kun IBAS eller lignende aktører kan gi deg filene tilbake på en trygg måte. Kostbart dog. Avhengig av hva som ligger der og om man har backup bør man selvsagt vurdere lønnsomheten og verdien av dette. Jeg var så dum, og tenkte ikke på at hun måtte ta Backup av systemet, fordi jeg trodde at noe slik aldri kunne hende. Det som er det største spørsmålet mitt nå er: Er det mulig at jeg kan få ut filene fra disken på en enkel og trygg måte? Ved å koble disken til en annen maskin vil du mest sannsynlig kunne hente ut alle filer som ikke ligger på skadede sektorer. Dette er nok det eneste alternativet jeg har, da maskinen ikke vil Boote Windows Om du kobler til annen pc med SATA - kabel eller USB spiller generelt sett ingen rolle. SATA kabel er definitivt det billigste dersom du har en stasjonær pc. Har nok dessverre ingen PC jeg kan koble inn en SATA Kabel enda, Jeg kan evt. bestille en når vi skal bestille en ny PC til henne. Dette er nok det tryggeste alternativet til nå.. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Kjøp deg en slik http://www.ebay.com/itm/SATA-PATA-IDE-to-USB-2-0-Adapter-US-EU-Cable-for-2-5-3-5-Inch-Hard-Drive-GBNG-/161765541600?var=&hash=item25a9fa46e0:m:mLCOlCRqdhF1jfnVGclN0Aw Lenke til kommentar
Uffda Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Kjøp en ny ssd disk på komplett, reinstaller win på den, og koble til gamle disken når du er ferdig som slave evt der cd rom er tilkobla. Du får da tilgang til den og kan hente ut data. Så lenge du ikkje skriver på ødlagte disken går det fint. Lenke til kommentar
Khrathrox Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Vi har nå levert inn PCen hos en IBAS partner, og håper at de klarer å redde alle filene, da jeg kommer forbi "Starting Windows" Skjermen. Vi har også bestemt oss forat vi skal kjøpe ny PC til henne, da denne maskinen er 4-5 år gammel. Takker for alle gode svar og tips / råd vi har fått her! Vi setter stor pris på det.igjen, vi får håpe på at vi får filene tilbake, og ikke treffer på slike situasjoner igjen, men i tilfelle, kjøper vi nå inn 3-4 harddisker på 2 TB, KUN til Backups av systemene i hjemmet. Vi har tre systemer; en til hver, og vi er avhengige av aller filer vi har på dem, så vi har nå bestemt oss for at vi skal prioritere backups en gang i uken eller en gang i månden. Ta det tipset med dere. Backups er livsviktig. Det er det ivertfall jeg har fått med meg videre fra dette. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 IBAS høres for meg ut å kaste penger ut av vinduet i dette tilfellet. Har selv opplevd dette og hentet filene enkelt ved å koble opp mot annen maskin. IBAS er for litt ekstreme tilfeller som brannskade o.l Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Ikke vurdert en ekstern løsning som Jottacloud? Uansett hvor mange backups du har sitter du fortsatt på et problem hvis huset brenner.. 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Ikke vurdert en ekstern løsning som Jottacloud? Uansett hvor mange backups du har sitter du fortsatt på et problem hvis huset brenner.. Det går jo fint og plassere en fysisk backup utenfor eget hjem. Lenke til kommentar
Skrotnes Jan Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Ikke vurdert en ekstern løsning som Jottacloud? Uansett hvor mange backups du har sitter du fortsatt på et problem hvis huset brenner.. Det går jo fint og plassere en fysisk backup utenfor eget hjem. Man bør absolutt ha daglig backup, utenfor eget hjem. Jeg bruker Cobian til å laste opp filer til Dropbox. Dette skjer automatisk hver natt. Brenner det, så mister man maks det siste døgnet. Man kan selvsagt lagre de fysisk hos slekt, eller sette opp automatisk backup dit om man har OK nettlinje. Man får tenke på forskjellige scenarioer før maskinen krasjer. Det hjelper lite å gråte etterpå. En annen sak er at selv backup kan være skadet, så bruk gjerne dobbel sikring for viktige data. Lenke til kommentar
Khrathrox Skrevet 24. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2016 IBAS høres for meg ut å kaste penger ut av vinduet i dette tilfellet. Har selv opplevd dette og hentet filene enkelt ved å koble opp mot annen maskin. IBAS er for litt ekstreme tilfeller som brannskade o.l Det er ikke så dyrt der vi leverte inn maskinen, men det kommer til å koste litt... Ikke vurdert en ekstern løsning som Jottacloud? Uansett hvor mange backups du har sitter du fortsatt på et problem hvis huset brenner.. Jeg kan prøve Jottacloud, men vi kommer til å¨kjøpe inn som sagt noen eksterne harddisker til backup i tillegg.. Ikke vurdert en ekstern løsning som Jottacloud? Uansett hvor mange backups du har sitter du fortsatt på et problem hvis huset brenner.. Det går jo fint og plassere en fysisk backup utenfor eget hjem. Man bør absolutt ha daglig backup, utenfor eget hjem. Jeg bruker Cobian til å laste opp filer til Dropbox. Dette skjer automatisk hver natt. Brenner det, så mister man maks det siste døgnet. Man kan selvsagt lagre de fysisk hos slekt, eller sette opp automatisk backup dit om man har OK nettlinje. Man får tenke på forskjellige scenarioer før maskinen krasjer. Det hjelper lite å gråte etterpå. En annen sak er at selv backup kan være skadet, så bruk gjerne dobbel sikring for viktige data. Sant.. Jeg er egentlig en idiot som ikke tenkte på backups i det hele før "ulykken" inntraff.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå