Gå til innhold

Nå får Steam-brukerne mer båndbredde å boltre seg på

Anbefalte innlegg

Jeg har ca 25MB/s ned fra Steam(og andre steder), bor på Gjøvik. Har CD 500Mbit/s abonnement.

Her ligger strupingen hjemme hos meg. Har en gammel cat5-kabel jeg la opp for 8-9 år siden. Hvis jeg bytter ut den med en Cat6-kabel vil jeg nok nærme meg maks hastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det ha noe med peering avtale de ulike levrandørene har med forskjellig kommuner\kunder?

Folk som bor i oslo er nok nærmere et knytepunkt (NIX) så de har fordel med tanke på trafikkproritering.

Her vil de som bor 15-25 km unna ha en ulempe med mindre man betaler ekstra for peering.

Tror du nok har misforstått litt her.

Det har ingenting å si om man er nærme NIX eller ikke rent fysisk.

Ofte går trafikk over de samme transportnettene på tvers av flere leverandører.

Feks har Broadnet tusenvis av km med fiber som mange leverandører benytter inn til NIX og det prioriteres ikke på avstand men på bandwidth cap. Leverandører i Kristiansand blir like mye prioritert som leverandører i Oslo på dette nettet sålenge bandwidth cappen ikke overstiges. Og siden det kun tar 7ms å sende pakker fra Kristiansand til NIX og utstyret er kapabelt for titallsvis av gigabits er det ingen merkbar forskjell på hvor man sitter.

Lenke til kommentar

BitTorrent\Utorrent sies å være dårlig optimalisert for over 100 mbit da det ble laget på ADSL\VDSL tiden.

Speedtest sies å være dårlig på 1 gigabit og høyere da den er mest optimalisert for 100 mbit men viser høyere en det.

Men jeg er enig kanskje utlandstrafikken er dårlig, ut i fra så vidt jeg vet.

Får kun brukbar nedlasting mot sverige men muligens ikke lengre.

Har hatt mere problemer med dårlig nedlasting mot steam mot House of nerd i oslo, som har altibox.

Det stemmer heller ikke.

Gjennom uTorrent har jeg tanket torrenter med hastigheter på rundt 2000 megabits til min server i nederland. Den har 10/gigabit kapasitet og det som begrenset meg til "rekorden" min på 2000mbps på 1 torrent var antall seedere :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

har også hatt veldig lite problemer med steam, makser alltid 100mbit fra Telenor Fiber, faktisk vet jeg ikke om noen andre tjenester som greier det like stabilt som Steam, med NOEN unntak selvfølgelig som store spill slipp, da går det sent på det ene spillet det gjelder første dagen, utenom det har det bare vært filleting som har vart en time eller to noen få ganger i året som man må regne med med alle leverandører

Lenke til kommentar

Ikkje at eg er misnøgd med 6.5 MB/s, men meir er alltid betre. Spela er blitt ganske store og det er ofte av interesse å få det ASAP. :D

Steam er den platformen der eg har fått maksa linja best. Av og til litt køkluss for å koma i gang, men når den først har starta er farten utmerket og stabil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Dere som har Canal Digital, hvordan er ytelsen til og fra og til resten av verden?

Jeg lurer fordi jeg får stort sett alltid tilnærmet full hastighet ned fra Steam og Telenors speedtest-server, men sliter med langt lavere ytelse både ned fra og opp til stort sett «alt annet» andre steder i verden – BitTorrent og Usenet inkludert. Har prøvd alt jeg kan tenke meg, bortsett fra å bytte ISP. :S

Problemet ditt er nok noe annet. Canal Digital bruker Telenor sin infrastruktur (de er forresten eid av Telenor) så peeringavtaler burde ikke være et problem.

Jeg har selv Canal Digital og får alltid makset ut 100/100 på torrenter, nedlastninger i Chrome osv.

Lenke til kommentar

Dere som har Canal Digital, hvordan er ytelsen til og fra og til resten av verden?

Jeg lurer fordi jeg får stort sett alltid tilnærmet full hastighet ned fra Steam og Telenors speedtest-server, men sliter med langt lavere ytelse både ned fra og opp til stort sett «alt annet» andre steder i verden – BitTorrent og Usenet inkludert. Har prøvd alt jeg kan tenke meg, bortsett fra å bytte ISP. :S

Problemet ditt er nok noe annet. Canal Digital bruker Telenor sin infrastruktur (de er forresten eid av Telenor) så peeringavtaler burde ikke være et problem.

Jeg har selv Canal Digital og får alltid makset ut 100/100 på torrenter, nedlastninger i Chrome osv.

:hmm:

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Noe av det som saboterer hastigheten hos Steam er når utviklerne synes det er tøft å sende oppdateringene sine som haugevis med småfiler.

ARK er ett eksempel på ett slikt oppsett, det som da skjer er at du får lav hastighet grunnet overheaden ved forhandlingen av alle disse småfilene.

Hadde de pakket det i en fil for overføring og deretter pakket ut, så hadde det gått mye raskere.

Lenke til kommentar

JEG har ikke behov for så mye båndbredde og da kan jeg ikke fatte at noen andre skal ha behov for det heller. Jeg liker ikke reker, men alikevel så spiser folk det. Det er fullstendig uforståelig...

Det er fordi å laste\fylle en 8 TB harddisk hvis den går i stykker, og ventetid før spilling er frusterende for meg hvertfall. Så er villig å betale hundre kroner ekstra for å kunne spille i 8 timer, istedenfor å måtte vente 8 timer på nedlasting av et spill og ingen spilling i helgene.

Kan noen si om de har gjort noe innstillinger, eller forslag hva man bør prøve?

Nå tok jeg tilfeldig bilde på internett:

Som dere ser, er ikke Steam fiber mode\Docsis mode) slik jeg kan se hvertfall.

Så har ikke begrenset hastigheten i steam, prøvd norsk\svensk\Dansk server.

Men fremdeles tar det lang tid å laste ned 3 mb\s mot 12-15 mb\s eller lang stund.

Får liksom ikke lastet ned spill gjennom firefox hvis det ikke snakk om piratkopier.

Slik ser det ut hos meg: Hvis man ikke må sette noe innstillinger i hjemmestrøming eller noe annet i tillegg.

Bare for å konkurdere det ikke er harddisken\Pcen eller routeren, så går det ofte raskere å laste ned på dagtid en kveldtid men ikke alltid det er slik.

steam.png

Men det ekster ikke på nyere Steam klienter.

Får kun dette ved markedundersøkelser, der steam samler inn informasjon om pcer.

steam3.png

download.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sverige, switcher noen ganger til danmark\norge om det går tregt.

Så er det andre ting jeg kan prøve på? Hjemmestrømming\trafikkprioritering tror har lite å si for nedlasting.

Syns det ville vært rart hvis Qos skulle nedprotere steam i routeren men mener å ha slått den av.

Så hva annet kan det være da? Uninett (FTP) nedlasting gir full hastighet samme med speedtest om jeg velger GET\Oslo som server.

Så enten må det være canaldigital eller steam problemet ligger. Eller jeg bruker steam når serverene ofte er belastet.

Finner ikke igjen:

cloud.jpg

Så vil tro det er utdatert men vet det var slik tidligere.

Gidder ikke å formattere harddisken hvis det skulle være programvarefeil som gjør det har 6 TB med spill så da må jeg laste ned i over 2 dager eller mere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Da jeg bodde i Oslo hadde jeg Canal Digital 100/100 fiber.  Fikk svært god hastighet fra Steam, kan ikke huske å ha hatt noe særlig mindre hastighet enn det linja mi gav.

Bor nå noen timer utenfor Oslo og har Altibox 150/150.  Samme der, får full pupp mot Steam.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...