Gå til innhold

[Løst] Kompaktkamera. Point and Shoot. "For Dummies"

Anbefalte innlegg

Min godt voksne mor har hatt et Canon IXUS i mange år som har fungert godt for henne som har null interesse for alt som heter knapper og andre muligheter rundt det å fotografere. På slutten av det foregående året så begynte det å være litt "ustabilt" så jeg fikk tak i et Canon IXUS 170 (på tilbud) som erstatning.

Der det gamle kameraet hadde et hus av "metall" så er dette i hovedsak plastikk og jeg må si et jeg er særdeles skuffet over dette kameraet.

For henne så handler fotografering om bilder av barnebarn og oldebarn i tillegg til diverse motiver.

Her er det ikke snakk om se på bildene ned til den minste pixel, eller å skrive ut i store format. Det er bildevisning på PC og utskrifter hovedsaklig i småformat (10x15) eller deromkring.

Etter skuffelsen over over IXUS 170 så har jeg bestemt meg for å få tak i noe til henne som er bedre for henne.

Det er uaktuelt å lære henne ting som blender, lukkertid, ISO o.s.v. så det jeg er ute etter er et point and shoot kamera som er relativt godt fysisk bygget, ikke for stort og ikke minst et kamera som fungerer tilfredsstillende uten at man må ha kjennskap til "fotografiske lover og regler". Selvsagt så må det være en klart akseptabel kvalitet på det ferdige bildet, tatt under "normale" forhold.

Canon IXUS (slik som det gamle var bygd) var egentlig ypperlig, men noe ala det nye som er et "plastic unfantastic" har jeg ikke interesse av.

Når det gjelder enkle kompaktkameraer så har jeg null kjennskap, foruten IXUS, så jeg trenger litt info fra dere som har brukt andre merker. Men Canon er selvsagt ikke diskvalifisert selv om IXUS 170 er noe "møkk".

Budsjett? tja +- 1500 kr, men får jeg tips om noe som virker midt i blinken til en litt høyere pris så kan det være et godt alternativ. Videokvalitet er et relativt uviktig moment

Det kan vel også være greit å påpeke at hun har kamera på mobilen, men foretrekker å bruke "vanlig" kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må det være helt nytt og ubrukt?

Jeg kjøpte nettopp et Fuji XQ1 demobrukt til kr 1600, og ser at Canon S100/110/120 ligger rundt kr 1000-1500 brukt.

Toppmodellene av kompaktkamera er enkle i automodus, men har mye større sensor og mer lyssterk optikk enn de simplere IXUS-kameraene.

Da kona lånte mitt Canon S100 fikk jeg det ikke tilbake, da hun fant ut at det gav gode bilder av ungene og elever både innendørs og utendørs.

Finner man et brukt Sony RX100 under kr 2000 så får man ikke bedre bilder og video uten å gå over kr 5000, men det er litt tyngre enn de ovennevnte.

Lenke til kommentar

Jeg takker for svarene og innser at jeg egentlig har tenkt litt for "vanskelig" i mine fototanker.

Enkelte/mange bedre og mer avansert kamera kan tross alt lett brukes som "point and shoot", greit nok så er de dyrere i pris men samtidig så er det ikke snakk om slike summer at jeg "sliter" med akkurat det :) .

Etter å ha studert kommentarene dere kom med og litt googling så antar jeg at jeg "dobler" budsjettet og ender med en Canon Powershot S120 (når noen får det på lager).

Kameraet har ikke en overflod av knapper, min mor kan tross alt kjøre P i programmodus og kameraet er også så pass "avansert" at jeg kan låne det når det passer seg å ta med ett mer lommevennlig kamera (enn mitt speilløse).

Når det gjelder det å kjøpe brukt så er ikke det så aktuelt, og i så fall handler jeg kun via foto.no og der er det ingen aktuelle kameraer (s110/s120).

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et nytt S120 til kona før jul til kr 2410 inkluder frakt. Det kunne se ut som om det var på vei ute av markedet siden nesten ingen hadde det på lager da. Nå er det flere som har på lager, men prisen har nærmet seg RX100.

Selv synes jeg kamerakroppen på S120 ser og kjennes simplere ut enn S100, uten grep og med mer plast og børstet aluminium.

Limte på litt tape for å få bedre grep, og har bestilt et litt større gummigrep som jeg skal lime på.

I bruk er det kjappere enn S100. 

Lenke til kommentar

...... Det kunne se ut som om det var på vei ute av markedet siden nesten ingen hadde det på lager da. Nå er det flere som har på lager .......

..........Selv synes jeg kamerakroppen på S120 ser og kjennes simplere ut enn S100, uten grep og med mer plast og børstet aluminium..........

Når det gjelder markedet pr. dato så virker det særdeles tomt.... Det var noen få linker på prisjakt og prisguiden, men det er ingen av de som har det på lager (selv om prisjakt påstår det). Flere av linkene henviser nå til ikke eksisterende produktsider og av de som skal ha det inne så synes det som om dato blir forskjøvet dag for dag. Interfoto sa "en dag" i går og sier "en dag" i dag og jeg antar at det også står "en dag i morgen. Stavanger foto sa 2. feb i går og i dag er det forsvunnet fra listene. Det har også forsvunnet fra JP sine lister.

Jeg starter å tro at enten så er det leveringsproblemer fra Canon eller så er modellen faset ut. En utfasing er ikke utenkelig siden det er et par år siden det ble lansert, men jeg hadde vel egentlig forventet en S130 da, hvis ikke salgstallene for S120 tilsier at markedet er for lite. Prisen du fikk på det du kjøpte før jul tilsier vel kanskje også at det var "tilbud" på restene?

----

Når det gjelder "plastikkfølelsen" så er det noe jeg ser stemmer med de nye IXUS-modellene jeg har "følt" på. De gamle IXUS'ene som vi har hatt et par av i famliene hadde solide "skall", mens ixus170 som jeg kjøpte før jul føles som en mykaktig plast, med en batteriluke som rett og slett er "ekkel".

-------------

Jeg burde kanskje fjerne "løst"-taggen på tråden og forsette søkingen og da sannsynligvis et annen merke enn Canon.

Jeg har studert litt på Sony RX100 og Fujis alternativ, men selv om jeg selvsagt kan ta meg råd til å gå opp i en slik prisklasse så virker det litt "overkill" for et kamera som kun vil blir brukt som "Point and Shoot" (med unntak av de få gangene jeg eventuelt ville låne det).

Min søken forsetter, for IXUS 170 er i allefall ikke noe å satse på  :hmm:

Lenke til kommentar

Sendte en mail til Interfoto vedrørende Canon Powershot S120 og fikk bekreftet at dette kameraet er "utgått" og det er vel derfor ikke lenger et alternativ for meg (dessverre).

For min egen del så ville Sony RX100 vært en god kandidat, men om det er det rette kameraet til den aktuelle personen må jeg studere på.

Ideelt sett så hadde jeg håpet å få et tips om et kamera (uansett merke) som gir relativt gode bilder (under normale forhold) til en litt rimeligere penge...

Men men, forhåpentligvis så snubler jeg en dag i nær fremtid over et godt alternativ enten på nettet eller på en eller annen sjappe  :)

Lenke til kommentar

Det simplere Canon S200 er jo kanskje et alternativ som det ennå er mulig å få tak i fra enkelte butikker, men for kona så var det ingen oppgradering fra S100. Da ble S120 eneste oppgraderingsalternativet for hennes bruk. Selv om et RX100 ville gitt bedre bilder så ville hun neppe blitt fornøyd med å måtte lære seg å betjene et annet kamera.

Da jeg bestilte kameraet fra Scandinavian Foto på Cyber Monday var det ikke på lager, og det tok nesten 2 uker før de fikk det inn og sendt det til meg.

Lenke til kommentar

Det simplere Canon S200 er jo kanskje et alternativ som det ennå er mulig å få tak i fra enkelte butikker, men for kona så var det ingen oppgradering fra S100. Da ble S120 eneste oppgraderingsalternativet for hennes bruk. Selv om et RX100 ville gitt bedre bilder så ville hun neppe blitt fornøyd med å måtte lære seg å betjene et annet kamera.

Da jeg bestilte kameraet fra Scandinavian Foto på Cyber Monday var det ikke på lager, og det tok nesten 2 uker før de fikk det inn og sendt det til meg.

Har vurdert S200 som jeg tror kunne passet til min mor, men akkurat som med S120 så viser prisguiden/prisjakt til butikker som skal ha den. Men faktum er at ingen av de i realiteten har den inne og jeg tror nok at den har lidd samme skjebne som S120 (som Interfoto har bekreftet er utgått). Rett nok så ser jeg at enkelte Expertbutikker  (ikke nettbutikken) har S200 inne, men ikke i den "byen" jeg skal besøke neste helg, og heller ikke på steder der jeg har bekjente som kan ordne det for meg  :nei: , så jeg kan nok også utelukke dette

Jeg har vel en mistanke om at kameraet du kjøpte fra Scandinavian Photo var på et godt tilbud siden det var restlager (kanskje hos grossist) som skulle tømmes. Scandinavian Photo har den heller ikke tilgjengelig på nettet lenger.

Når det gjelder RX100 så tror jeg at jeg kan bruke samme argument for å finne noe innenfor Canon (skal sjekke "bedre" IXUSer når jeg drar på "bytur" neste helg) og jeg kan også legge til at det nok er enda verre for en voksen dame på nær 80 til å gå over til noe "ukjent"  :)

Lenke til kommentar

Sendte en mail til Interfoto vedrørende Canon Powershot S120 og fikk bekreftet at dette kameraet er "utgått" og det er vel derfor ikke lenger et alternativ for meg (dessverre).

Så lenge noen har det på lager er det vel ikke så viktig om det er utgått eller ikke. RX100 mark I er et glimrende kamera og fremdeles i salg, men det er et like godt kamera uansett om det fremdeles er i salg eller hadde vært utgått (som det nok hadde vært med en annen produsent).
Lenke til kommentar

Så lenge noen har det på lager er det vel ikke så viktig om det er utgått eller ikke. RX100 mark I er et glimrende kamera og fremdeles i salg, men det er et like godt kamera uansett om det fremdeles er i salg eller hadde vært utgått (som det nok hadde vært med en annen produsent).

Formuleringen min var kanskje ikke den beste og jeg er enig i at det faktum at et produkt er "utgått" selvsagt ikke forringer  kvaliteten på det som er på lager i butikkene av samme vare.

Men når det gjelder akkurat S120 så tror jeg nok at "utgått" betyr at jeg kan glemme dette kameraet.

Når jeg går inn i prisjakt/prisguiden så har det kommet opp flere aktuelle butikker, hvorav Interfoto iflg prisjakt hadde det på lager. Hos Interfoto stod det at det kommer inn om "1 dager" (det stod det dag etter dag og står også i dag), men ved kontakt til Interfoto så bekreftes det at det ikke kommer inn igjen.

Når det gjelder Japan Photo så står det i prisguiden.no at de har 1-3 stk på lager (pris med minnekort), men linken til JPs side fungerer ikke og ved søking på JP så er det ikke å finne.

Det har også vært noen andre butikker der det har stått oppført som at det snart kommer inn, men flere av de sidene har forsvunnet de siste dagene (bl.a. Stavanger Foto).

Selvsagt kan det være enkeltstående fotobutikker som har det på lager fremdeles, men de finner jeg ikke på nettet  :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når det gjelder det å kjøpe brukt så er ikke det så aktuelt, og i så fall handler jeg kun via foto.no og der er det ingen aktuelle kameraer (s110/s120).

Litt OT, men hvorfor er ikke brukt aktuelt? Det ligger mange gode og ofte svært lite brukte (eller helt nye) kompaktkamera på finn.no, og prismessig kan de være ned i 30-50 % av nypris, ofte er det med minnekort og veske også. Bruktmarkedet er tregt, virker det som, så det er ingen grunn til ikke å forhandle prisen. Jeg har god erfaring med å kjøpe brukt, spesielt dersom jeg kan få se og prøve kamera før jeg overtar, eller bruker finn-garanti slik at jeg kan holde beløpet tilbake dersom produktet ikke er som avtalt. 

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Utgående kamera går ofte på billigsalg, helt til det er (nesten) tomt.

Hvis det ennå er et populært kamera så stiger det til full pris hos de som ikke gidder sette ned prisen, eller gambler på at det blir solgt uansett. I noen tilfeller finner man at bruktprisen ender opp nær eller over laveste tilbudspris...

Har man flaks finner man det kameraet man vil ha på en vanlig butikk til en god pris.

Jeg kjøpte XQ1 til under halv pris fra Elkjøp Leangen, de annonserte utstillingmodellene sine på Finn.no

Kanskje det er noen som har et tips til Polljen om hvilke butikker han kan kontakte?

Lenke til kommentar

Litt OT, men hvorfor er ikke brukt aktuelt? Det ligger mange gode og ofte svært lite brukte (eller helt nye) kompaktkamera på finn.no, og prismessig kan de være ned i 30-50 % av nypris, ofte er det med minnekort og veske også. Bruktmarkedet er tregt, virker det som, så det er ingen grunn til ikke å forhandle prisen. Jeg har god erfaring med å kjøpe brukt, spesielt dersom jeg kan få se og prøve kamera før jeg overtar, eller bruker finn-garanti slik at jeg kan holde beløpet tilbake dersom produktet ikke er som avtalt. 

Det er sånn i livet at selv om de fleste som driver med salg og kjøp er ærlige sjeler så finnes det "råtne epler" og dessverre så har jeg opplevd sistnevnte. Selv om sjansen er minimal for at det skjer igjen så har jeg en viss mistro til sider som Finn.no.

Jeg er fullt klar over at for andre (som deg) så fungere dette fint, men for meg så er ikke de pengene jeg "ikke sparer" ved å holde meg borte fra "Finn & co" et så stort problem at jeg føler behov for å "ta sjansen".

Nå hender det at jeg en sjelden gang handler brukt på nettet, men da er det utelukkende fra bruktmarkedet på foto.no og da helst fra personer som har fått (gode) tilbakemelding fra tidligere handler

Lenke til kommentar

Kanskje det er noen som har et tips til Polljen om hvilke butikker han kan kontakte?

Jeg tenker jeg skal ta meg tid til å studere litt nøyere det som er der ute, krisen er ikke så stor  :). Jeg skal ta meg turer på noen salgsteder og se på hva de har å tilby og ikke minst selv føle byggekvalitet og hvordan jeg tror et nytt kamera vil fungere for den personen som tross alt skal bruke det mest (ikke meg). 

Men uansett takk for de mange tilbakemeldingene som har kommet fra dere alle.  :D

Selv om jeg pr dato ikke har bestemt meg for hva som blir kjøpt, så holder jeg meg til [Løst] som det står i trådtittelen og avslutter akkurat denne diskusjonen (for min egen del)  :grin2:

Endret av polljen
Lenke til kommentar

En liten oppdatering og en «endelig» avslutning av tråden ;-)

Etter en kortvarig søken på nett og forum, med enkelte humørsvingninger, så anså jeg tråden som «løst» og satset på å finne noe som var relativt brukandes i ettertid.

Nå er det den ettertiden kommet med en tur til nærmeste mellomstore by der jeg satset å finne noe Ixusaktig med en litt bedre byggefølelse enn den «møkka» jeg kjøpte før jul.

Overraskelsen var da stor når jeg kom inn i den første (av flere) elektrokjedebutikker jeg skulle innom og ser at denne har inne EN Canon S120 (rett nok utstillingsmodell). Etter en kortvarig «beføling» så var valget relativt enkelt og etter litt småtesting i kveld så viser det seg at det sannsynligvis fungerer fint i full auto (for min mor), samtidig som det er så bra at jeg gjerne låner det når behovet for et godt lommevennlig kamera er tilstede B-)

Endret av polljen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...