Captain Kuijt Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 (endret) Hei! Jeg vil gjerne ha PC-en på andre siden av veggen for å slippe støy osv. Derfor tenkte jeg å kjøpe inn ekstra lange kabler til skjerm og USB. Er 15 meter for langt med tanke på signal og forsinkelse? Har det noe å si hva slags displayport kabel jeg bruker så lenge den er 15 meter lang? Skjermkortet jeg skal koble den til er en EVGA GTX980 Ti SC og skjermen er en Acer 27" LED Predator G-Sync XB271HU hvis det har noe å si. UPDATE: Byttet til 3 meters Displayport kabel og det løste problemet Endret 14. februar 2016 av The Priest of YouTube Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 (endret) Disse DP-kablene på 15m har vel innebygget signalbooster, så jeg tror det vil gå bra. Edit: Ikke alle har innebygget signalbooster, og det vil kanskje gå bra uten hvis du kun hadde hatt Full-hd oppløsning og 60hz, men til den skjermen ville jeg definitivt gått for en aktive kabel med signalbooster, selv om den er en del dyrere. Kjøp i en norsk nettbutikk slik at du kan benytte deg av angreretten hvis det ikke er tilfredstillende resultat. Endret 20. januar 2016 av RRhoads Lenke til kommentar
Captain Kuijt Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Disse DP-kablene på 15m har vel innebygget signalbooster, så jeg tror det vil gå bra. Edit: Ikke alle har innebygget signalbooster, og det vil kanskje gå bra uten hvis du kun hadde hatt Full-hd oppløsning og 60hz, men til den skjermen ville jeg definitivt gått for en aktive kabel med signalbooster, selv om den er en del dyrere. Kjøp i en norsk nettbutikk slik at du kan benytte deg av angreretten hvis det ikke er tilfredstillende resultat. Er denne god nok eller må jeg gå opp i pris? https://www.dustinhome.no/product/5010789973/15m-active-displayport-cable Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Du må også a det samme med USB kablene, da spesifikasjonene på USB 2.0 og lavere er maks 5 meter, og jeg mener å huske at USB 3.0 har lavere avstand. Boostere skal ikke gi noe forsinkelse på signalet, de bare forsterker de opp, slik at de tåler lengre lengder. Det er hvis du skal ha PCen så langt unna at du må inn med en extender at du vil oppleve forsinkelser (Extendere så kan man kjøre bilde osv opptil 140meter unna med 1 cat 6 kabel. Men vil ikke anbefale å spille på det, for det er snakk om skikkelige forsinkelser på de jeg har testet som er nokså dyre. Det å tenke på med bildekabler, er at over 5-7meter, så er det faktisk forskjell på billig og dyr kabel. Og her er det faktisk best å gå for en dyrere variant og kjent merke, for da vet man at ting er testet. Bare vær ops på en ting med Diplayport kabel, noe jeg ikke viste før i går, er at du må finne en kabel som ikke har pinne 20 koblet, ellers risikerer du at skjermkortet går dukken. Ikke alle opplyser om at den er koblet eller ikke. Og de billigste ukjente merkene har denne som regel koblet. Har man det, så sender den strøm inn på skjermkortet hvis skjermen har det (noe jeg tviler din skjerm gjør, men greit å vite om) Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Disse DP-kablene på 15m har vel innebygget signalbooster, så jeg tror det vil gå bra. Edit: Ikke alle har innebygget signalbooster, og det vil kanskje gå bra uten hvis du kun hadde hatt Full-hd oppløsning og 60hz, men til den skjermen ville jeg definitivt gått for en aktive kabel med signalbooster, selv om den er en del dyrere. Kjøp i en norsk nettbutikk slik at du kan benytte deg av angreretten hvis det ikke er tilfredstillende resultat. Er denne god nok eller må jeg gå opp i pris? https://www.dustinhome.no/product/5010789973/15m-active-displayport-cable Den er god nok, den. Men kjøp den her: http://www.multicom.no/startech-15m-aktives-displayport-kabel/cat-p/c/p6769466 Ganske mye billigere. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Disse DP-kablene på 15m har vel innebygget signalbooster, så jeg tror det vil gå bra. Edit: Ikke alle har innebygget signalbooster, og det vil kanskje gå bra uten hvis du kun hadde hatt Full-hd oppløsning og 60hz, men til den skjermen ville jeg definitivt gått for en aktive kabel med signalbooster, selv om den er en del dyrere. Kjøp i en norsk nettbutikk slik at du kan benytte deg av angreretten hvis det ikke er tilfredstillende resultat. Er denne god nok eller må jeg gå opp i pris? https://www.dustinhome.no/product/5010789973/15m-active-displayport-cable skal nok funke. Bare husk å sjekk hvilken ende som skal hvor før man legger kabelen, da de aktive som regel er rettningsbestemte. Test det, og ikke bare se på merkingen på kabelen. Var borti at en HDMI kabel på 25meter var feilmerket fra produsent, og det kostet oss noen tusen å få snudd kabelen i ettertid. (Da er det greit å ha en seriøs butikk man kjøper i fra, noe vi dessverre ikke gjorde der, selv om ryktet tilsa at de var seriøse, noe det ikke viste seg å stemme, det var ikke Dustin vi kjøpte den av) Lenke til kommentar
Captain Kuijt Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 (endret) Husk å sjekk hvilken ende som skal hvor før man legger kabelen, da de aktive som regel er rettningsbestemte. Hvordan vet jeg hvilken ende som skal hvor? Jeg ser at den ene enden har en pil og den andre enden ikke. Endret 20. januar 2016 av The Priest of YouTube Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Det bør stå på embalasjen. Men normalt så viser pil hvilken vei ting skal gå, her så blir det da bilde rettning fra PC til skjerm. Men ta å test den fra pc til skjerm før du legger den fast hvis du har mulighet, da er du helt sikker. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Hvor tykke er veggene dine? Ville tatt korteste vei.. (rett igjennom veggen), har gjort det før Lenke til kommentar
Captain Kuijt Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 (endret) Det bør stå på embalasjen. Men normalt så viser pil hvilken vei ting skal gå, her så blir det da bilde rettning fra PC til skjerm. Men ta å test den fra pc til skjerm før du legger den fast hvis du har mulighet, da er du helt sikker. Kjøpte kabelen, signalet fungerer, men skjermen kan bare gå opp til 85hz selv om det er en 165hz skjerm. Er det kvaliteten på kabelen eller lengden som forårsaker dette? Kabelen: https://www.dustinhome.no/product/5010789973/15m-active-displayport-cable Skjermen: https://www.komplett.no/product/859681/datautstyr/skjermer/skjermer/acer-27-led-predator-g-sync-xb271hu Endret 27. januar 2016 av The Priest of YouTube Lenke til kommentar
Captain Kuijt Skrevet 28. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2016 Hvor tykke er veggene dine? Ville tatt korteste vei.. (rett igjennom veggen), har gjort det før Har dessverre ikke mulighet for det siden det ikke er mitt hus. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 At skjermen kan oppdatere på 165Hz er ikke det samme som at den kan ta det imot. Acer oppgir etter det jeg ser på Komplett at den kun funker på 144Hz ved QHD oppløsning. Og Displayport standarden støtter vel heller ikke mer enn 120Hz på nyeste standard, og det kreves vel at skjermkortet også støtter denne standarden. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 The XB271HU is a 27-inch gaming monitor with a 2560×1440 resolution, also called WQHD. The panel is an IPS-type, which offers superior colors and the best viewing angles. As for refresh rate, this monitor has a maximum static refresh rate of 144Hz, but with the NVIDIA G-SYNC technology enabled, it can reach 165. Prøvd å koble til med medfølgende kabel? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 refresh raten kan godt være 1000Hz, det hjelper ikke hvis ikke utstyret kan sende det. Hvis ikke utstyret kan sende høyere enn den gjør, så hjelper ingenting. Lenke til kommentar
Captain Kuijt Skrevet 28. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2016 (endret) Displayport standarden støtter vel heller ikke mer enn 120Hz på nyeste standard, og det kreves vel at skjermkortet også støtter denne standarden. Det stemmer nok ikke. Jeg hadde en ASUS ROG Swift skjerm og der klarte jeg fint å få 144hz med en vanlig displayport kabel. Når det gjelder skjermkortet så skal min GTX980 Ti være mer enn kapabel til det, den er jo overhodet ikke ett low-end grafikk kort. Prøvd å koble til med medfølgende kabel? Prøvde med den først, og da fikk jeg 165hz til å fungere. Jeg tror rett og slett at det er lengden på kabelen jeg bruker nå som er problemet (15 meter). Hvis det er årsaken, blir 10 meter for langt også? Tenker å kjøpe inn en 10 meter displayport kabel, men blir jo bare bortkastet hvis den også skal begrense skjermen til 85hz. Endret 28. januar 2016 av The Priest of YouTube Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Displayport standarden støtter vel heller ikke mer enn 120Hz på nyeste standard, og det kreves vel at skjermkortet også støtter denne standarden. Det stemmer nok ikke. Jeg hadde en ASUS ROG Swift skjerm og der klarte jeg fint å få 144hz med en vanlig displayport kabel. Når det gjelder skjermkortet så skal min GTX980 Ti være mer enn kapabel til det, den er jo overhodet ikke ett low-end grafikk kort. Prøvd å koble til med medfølgende kabel? Prøvde med den først, og da fikk jeg 165hz til å fungere. Jeg tror rett og slett at det er lengden på kabelen jeg bruker nå som er problemet (15 meter). Hvis det er årsaken, blir 10 meter for langt også? Tenker å kjøpe inn en 10 meter displayport kabel, men blir jo bare bortkastet hvis den også skal begrense skjermen til 85hz. Spesifikasjoner på selve overføringsteknologien har ingen verdens ting med om det er ett high-end eller low-end kort. Hvis selve displayport chipen som sitter på ikke takler mer enn si 85Hz, så hjelper det ingenting om hvor mange frames selve kortet greier å dytte. Men hvis du får 144Hz på kort kabel, så er det nok lengden som har noe å si. Det kan fort være samme problem på 10m. Da bør du finne en aktiv kabel som faktsik støtter det du trenger. Tipper Dustin kabelen ikke gjør det, og det er lite spesifikasjoner å oppdrive på den. Så mulig du bør benytte angreretten på den. Slik jeg har skjønt det så er det faktisk forskjell på en DP 1.1 og en DP 1.2 kabel i kapasitet, og ikke alle 1.1 kabler vil funke med ett 1.2 signal når det kommer til båndbredden som kreves. Det er en her som nevner at han ikke får mer enn 60Hz over 10 fot, (ca 3 meter): http://www.overclock.net/t/1503292/displayport-1-1-vs-1-2-cable 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 HDMI is designed to sustain full bandwidth up to 10 meters of cable length, while DisplayPort can carry full bandwidth for up to 3 meters only 1 Lenke til kommentar
Captain Kuijt Skrevet 29. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2016 HDMI is designed to sustain full bandwidth up to 10 meters of cable length, while DisplayPort can carry full bandwidth for up to 3 meters only Jaja, får spørre utleiger om jeg får lov til å lage ett lite hull i veggen så jeg kan dra kablene gjennom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå