Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

dele internett


Anbefalte innlegg

heisann,

jeg nå innlagt adsl hjemme fra online eller telenor om du vil.

Jeg har ikke fått delt nettet, jeg hadde en server som ikke jeg ikke veit hva som er feil med, nå gir jeg blanke i den og vil få delt internetten via router.

 

jeg kan veldig lite om dette, hvordan bør jeg gå frem?

er det bare å sette "adsl kabelen" inn i routeren sammen med resten av tp kablene til de andre pcene da?

 

funker denne routeren til dette formålet:

komplett.no

?

 

hvis så hvordan er det med oppkobling og nettverk mellom de andre pcene?

 

takk for raske og hjelpende svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

den fungerer sikkert, selv om jeg ikke er begeistret for smc ... men det er mitt problem. Det skal følge med en enkel bruksanvisning til routeren. Med ADSL fra telenor må du legge brukernavn og passord i routeren pga. av PPPoE-protokollen telenor bruker.

 

Slå på DHCP i routeren ... da slipper du å sette opp maskinene manuellt. Routeren har en "WAN"-port hvor du skal koble til nettverkskabelen kabelen fra splittern.

 

Det ser ut som om routeren du har valgt har en printer port ... det er fint, da kan alle dele den samme skriveren (ikke USB) uten at en bestemt maskin må være på.

Lenke til kommentar

Routeren skal ikke gi deg noen problemer, men nå kjenner jeg ikke til CS eller linjekapasiteten du har bestillt.

 

Hvis du må åpne spesielle porter i routeren ut mot / inn til deg i routeren vær svært forsiktig å lukke dem igjen når du er ferdig.

 

En lur sak å gjøre er å benytte 100Mbit/s nettverkskort i alle maskiner (eller 10Mbit/s, i hvert fall samme hastighet). Da slipper routeren å takle forskjellige hastigheter på lan som kan gi ham litt ekstra å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...