Gå til innhold

Kan skriver tilknyttet modem utgjøre en sikkerhetsrisiko?

Anbefalte innlegg

Saken er den at jeg nettopp har hjulpet en venn med å knytte skriveren opp mot modemet via kabel slik at den kan deles på nettverk. Han driver et lite firma, og har kontorvaren på en eldre maskin som kjører Windows XP. (Bruker XP fordi kontorprogrammene ikke er kompatibelt med nyere Windows.) Denne maskinen er knyttet til modemet med kabel. Han bruker heldigvis ikke Xp-maskinen så mye på nett.

Når han bruker en av hans andre maskiner på nettet (som har nyere versjoner av Windows), kan de da "motta" virus og spre det videre til XP-maskinen (som jo er mer sårbar) via modemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Datamaskiner tilkoblet samme nettverk kan absolutt bli smittet av virus som en av maskinene får. Det mest utbredte for tiden er såkalt ransomware - dvs at filene blir kryptert og eier får ikke tilgang til filene igjen før en betaler skaperen av viruset for å få det gjort. Og selv da er det ikke sikkert at man får noe. Dette er typisk virus som sprer seg via lokalnettverket og krypterer alt den kommer over.

Eg blir alltid skeptisk når eg får høre at årsaken til at en kjører Windows XP i 2016 er at man har programvare som ikke fungerer på nyere Windows versjoner. Det forteller meg to ting; at Windows ikke er oppdatert og at programmet ikke er oppdatert. Begge deler utgjør en sikkerhetsrisiko.

Hvilken programvare er dette og hvorfor kan en ikke bytte den ut?

Lenke til kommentar

Det er jo bare å skaffe antivirus program + brannmur f.eks zone alarm.

Det gir bedre beskyttelse en ingenting.

Eller sette opp en router?

Selvfølgelig har han antivirusprogram, og brannmur er jo noe man får med "på kjøpet" med Windows og modem. Det er saken med at XP ikke lenger får sikkerhetsoppdateringer, som vel er det største problemet.

Lenke til kommentar

http://thehackernews.com/2014/05/registry-hack-get-windows-xp-security.html

• Open Notepad and create a new file.
  • Add Below given code to it:
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\WPA\PosReady]
"Installed"=dword:00000001

• Save file as .reg extension and run it by double clicks.
  • Once executed, you will find lots of pending updates in your Windows Action Center.

Windows Embedded POSReady 2009.

Slik skal fungere, men microsoft anbefaler det ikke, da oppdateringene ikke blir testet, har vel gjort tilsvarende selv, uten problemer så langt, det er en måte å gjøre det på. Men en gang kan man risikere å måtte reinstallere Windows XP.

Lenke til kommentar

Datamaskiner tilkoblet samme nettverk kan absolutt bli smittet av virus som en av maskinene får. Det mest utbredte for tiden er såkalt ransomware - dvs at filene blir kryptert og eier får ikke tilgang til filene igjen før en betaler skaperen av viruset for å få det gjort. Og selv da er det ikke sikkert at man får noe. Dette er typisk virus som sprer seg via lokalnettverket og krypterer alt den kommer over.

Eg blir alltid skeptisk når eg får høre at årsaken til at en kjører Windows XP i 2016 er at man har programvare som ikke fungerer på nyere Windows versjoner. Det forteller meg to ting; at Windows ikke er oppdatert og at programmet ikke er oppdatert. Begge deler utgjør en sikkerhetsrisiko.

Hvilken programvare er dette og hvorfor kan en ikke bytte den ut?

Jeg vet dessverre ikke hvilke programmer det er snakk om. Problemet med å bytte system er ikke bare kostnadene. Denne fyren er 70 år. Grunnen til at jeg var nede og hjalp han var at han hadde "mistet" noen snarveier (på en Win 8 maskin). Det viste seg at han hadde gjenopprettet Windows til fabrikkinnstillinger, uten å skjønne det. Det sier vel litt om kompetansenivå. Det er ikke alle som tar det "nye" like lett.

Lenke til kommentar

http://thehackernews.com/2014/05/registry-hack-get-windows-xp-security.html

• Open Notepad and create a new file.
  • Add Below given code to it:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\WPA\PosReady]

"Installed"=dword:00000001

• Save file as .reg extension and run it by double clicks.
  • Once executed, you will find lots of pending updates in your Windows Action Center.

Windows Embedded POSReady 2009.

Slik skal fungere, men microsoft anbefaler det ikke, da oppdateringene ikke blir testet, har vel gjort tilsvarende selv, uten problemer så langt, det er en måte å gjøre det på. Men en gang kan man risikere å måtte reinstallere Windows XP.

Takker for svar. Skal tenke over det, men er generelt litt redd for å messe opp en maskin med viktige programmer på. Hvis metoden du beskriver ikke er helt stueren er det også et problem, han er personlig kristen og vil ikke gjøre noe galt.

Lenke til kommentar

Hvis metoden du beskriver ikke er helt stueren er det også et problem, han er personlig kristen og vil ikke gjøre noe galt.

Det blir jo cracking, nærmest, så er lurt med backup men så langt har jeg ikke hatt noe problemer.

Eneste grunn for jeg har XP er fordi jeg har eldre spill\programmer som ikke støtter windows 10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...