zeebra Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 (endret) Dessverre har du rett. Store globale giganter gjør at mindre bedrifter må legge ned. De tar over aktiviteten, ikke bare i egen sektor, men sprer seg til flere. Ikke bare små selskaper, men også relativt store selskap blir redusert fordi færre og færre giganter tar over markedet. Slikt er ikke bra. Som du sier, småselskap er sunt for økonomien. Får ikke store selskap ofte særbehandling av politikerne under påskudd av at disse selskapene er så viktige for økonomien? Nja, noen ganger. Banker f.eks. Problemet er vel heller at globale giganter snylter samfunnet for skatter fordi de har resurser til det, mens mindre selskaper ikke ønsker eller evner å gjøre det. Det er jo en slags særbehandling at de ikke slår meget hardt ned på det umiddelbart. Faktisk er det media som har makten som bestemmer hvem som blir valgt i et valg. Jeg husker god da Ron Paul annonserte sitt kandidatur til president. Det ble fort klart at han ikke hadde sjangs, for han ble ikke promotert av de store mediene. Tenk om man kunne stemt på saker fremfor personer? Da vil politikerne sin oppgave kun bli å sette folket sine ønsker ut i livet (innenfor rammene av grunnloven selvsagt). Eller: hva om man hadde hatt et system der ingen grupper kunne bestemt over andre grupper kun i kraft av at de er flere? Ja, det er jo slik det bør være. Frem til det så boikotter jeg hele systemet. Jeg gidder ikke å bygge egoet til maktsyke monstre. Folket bør selvsagt bestemmer over seg selv. Det er derfor jeg alltid sier vi må ha et demokrati, men ikke et flertallstyrrani. Da må vi skille mellom forskjellige type endringer samfunnet kan gjennomgå og sette grenser på 51%, 60% og 75% f.eks for å gjennomføre forskjellige type endringer. Det er jo klart at i noen tilfeller bør samfunnsendringer har BRED oppluttning i folket. Ikke bare 51%. Krig i andre land bør f.eks ha 75% (synes jeg da). Grunnleggende kulturelle endringer bør også ha 75%, f.eks masseinnvandring som vi idag ser, eller endringer som å slutte med kontanter. Bare for å nevne noen eksempler. Endringer som er store og berører store deler av folket bør selvsagt ha bred oppslutning. Kanskje eksemplene mine var litt dårlige.. Endret 6. februar 2016 av zeebra 3 Lenke til kommentar
blured Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Vanskelig å gjøre noe med det også. Norge kan ikke si at Facebook, Google, Airbnb, Über, ect skal skatte eller ha egne servere her. Til det er vi et så lite marked at de bare hadde valgt å ikke tilby tjenestene sine til oss. Lenke til kommentar
Ateist Skrevet 6. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2016 Mindre partier ser jeg ikke grunn til å kaste bort stemmeseddelen på. Nettopp denne holdningen som gjør at vi ikke får noen forandring til det bedre. Alle partier har jo startet som mindre partier. Jo men nå tror jeg vi har nok. Hvis der er noe som mangler hos alle partiene som er i bildet og det vedvarer, vil et nytt parti med den/de postene som kjernesaker dukke opp og vokse fram. Men jeg ser ikke noen slik mangel lenger pr i dag. De som er der, dekker hele spekteret totalt sett. Hvordan dekker de spekteret? Det er nesten ingen partier i mot EØS avtalen, det er heller ingen venstreorienterte partier mot masseinnvandringen. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå