Gå til innhold

Hvilket politisk parti skal man stemme på? Ingen som passer...

Anbefalte innlegg

For det første vil jeg si at venstre-høyre definisjonen er fullstendig gått ut på dato og at det burde bli slutt på å bruke de betegnelsene når man skal definere politiske partier. For eksempel når de kaller Sverigedemokratene for "høyre-radikale". Jeg synes de er litt konservative mtp abort og lignende men de er da absolutt ikke på høyre siden i økonomisk politikk.

Jeg har til og med blitt beskyld for å være på høyresiden siden jeg er for liberale rettigheter for individet samt mot innvandring på det nivået man har i dag. Det at man samtidig er i mot Høyre og FRP sin økonomiske politikk og i mot EØS det spiller hvis ingen rolle og jeg har endt opp med å stemme FRP selv om jeg før det stemte AP.

Jeg tok en test på https://www.politicalcompass.org

Nytt punktgrafikkbilde.bmp

Dette synes jeg fortsatt ble litt enkelt siden det var noen saker jeg sikkert var veldig "libertarian" - individets rettigheter, mens andre der jeg kanskje var mer "authoritarian" - kriminalitet og innvandring.

Jeg har i hvert fall kommet fram til at det ikke finnes noe parti i Norge som jeg kan stemme på med god samvittighet.

Noen forslag? Jeg så over flere småpartier som f. eks Demokratene, men de virket særdeles konservativ og kristen, litt for mye for min smak. Jeg så på Norgespartiet og tenkte kanskje, siden deres eneste mål er å bytte ut parlamentarismen med direkte demokrati. Eneste problem med de jeg kunne finne var at de ikke hadde noen spesifikk plan for hva de skulle gjøre hvis de fikk mindre enn 50% av stemmene, som nok er det de trenger for å få innført direkte demokrati da de andre politiske partiene ville kjempet i mot dette.

Piratpartiet blir også litt vanskelig å ta seriøs da de bare har en sak, selv om jeg støtter den saken.

Savner et økonomisk sentrums-venstreorientert parti som vil begrense innvandringen uten å være rasistisk eller nynasistisk om det, bli strengere mot kriminalitet men samtidig gi individet (ikke big business) flere rettigheter, heve unødvendige forbud og overformynderi fra statlig hold.

Noen som planlegger å starte et slikt parti? Dere får min stemme i hvert fall.

LØST: Jeg blir å stemme på Norgespartiet siden de er for direkte demokrati.

Endret av Ateist
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er nok ikke den eneste som er på jakt etter et slikt parti. Jeg har også vært på leting etter et godt sosialliberalt parti - altså et parti som vil gi individet større frihet uten at det skal brukes som en brekkstang for næringsinteresser og å undergrave velferdsstaten. Det nærmeste jeg har kommet er Venstre, men de har mange svakheter, som en liberal innvandringspolitikk uten noen plan for hvordan det skal fungere i en tid med økende arbeidsledighet der man allerede har utfordringer med integrering, og en hang til å bruke masse energi på å få gjennom symbolsk miljøpolitikk som plastikkposeavgiften. På toppen av det hele går Venstre enda lenger i å undergrave arbeidsmiljøloven enn både Høyre og FrP.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Dette synes jeg fortsatt ble litt enkelt siden det var noen saker jeg sikkert var veldig "libertarian" - individets rettigheter, mens andre der jeg kanskje var mer "authoritarian" - kriminalitet og innvandring.

Jeg har i hvert fall kommet fram til at det ikke finnes noe parti i Norge som jeg kan stemme på med god samvittighet.

Ut fra "Political Compass" bildet ditt virker det som om Arbeiderpartiet er det rette partiet for deg. De er jo ikke så veldig liberale i innvandringspolitikken heller.

Lenke til kommentar

Ut fra "Political Compass" bildet ditt virker det som om Arbeiderpartiet er det rette partiet for deg. De er jo ikke så veldig liberale i innvandringspolitikken heller.

De er alt for lite liberale når det kommer til personlige friheter, det var tross alt de som fant opp formynderstaten. Forbud på ditt og datt for vanlige folk, små forbrytelser skal straffes hardt mens de tunge forbrytelsene skal straffes mildt i følge AP.

I tillegg er de alt for liberale når det kommer til innvandring. Det er tross alt arbeiderpartiet som har sittet med makten og åpnet grensene våre for store antall samt meldt oss inn i EØS og Schengen uten folkeavstemning. Sentrumspartiene og Høyre er ikke noe bedre når det kommer til innvandringsspørsmålet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Enig med xyzxyz. Om en skal sortere partiene etter hvor liberale de er i innvandringspolitikken sin, så kan man dele/rangere de på denne måten:

SV
Venstre
KrF

Senterpartiet
Arbeiderpartiet
Høyre

FRP
Arbeiderpartiet er i retorikken sin endel mildere enn Høyre, selv om de i praksis er ganske like. Dette fordi de er et parti som ønsker å tekkes mange velgere på venstresiden (hence løftet om 10.000 kvoteflyktninger på landsmøtet). Målet deres er å være det største partiet på venstresiden, på samme møte som Høyre forsøker å være det på høyresiden. Derfor vil politikken deres hele tiden forsøke å følge et slags gjennomsnitt av befolkningen med tendenser mot venstre/høyre.

Er forøvrig også på leting etter akkurat det samme, et sosialliberalt parti (som Spartapus beskriver det), samtidig som det ikke er for liberalt på innvandringspolitikken.

Endret av blured
Lenke til kommentar

De er alt for lite liberale når det kommer til personlige friheter, det var tross alt de som fant opp formynderstaten. Forbud på ditt og datt for vanlige folk, små forbrytelser skal straffes hardt mens de tunge forbrytelsene skal straffes mildt i følge AP.

I tillegg er de alt for liberale når det kommer til innvandring. Det er tross alt arbeiderpartiet som har sittet med makten og åpnet grensene våre for store antall samt meldt oss inn i EØS og Schengen uten folkeavstemning. Sentrumspartiene og Høyre er ikke noe bedre når det kommer til innvandringsspørsmålet.

Hva med partiet "Liberalistene"? (www.liberalistene.org)

Lenke til kommentar

FRP har relativt fornuftig innvandringspolitikk, så skulle gjerne sett et sosialliberalt parti som var mot EØS og brukte FRPs innvandringspolitikk uten å blande inn støtte til USAs midtøstenpolitikk. Kriger i Midtøsten har virkelig lite med Norge å gjøre.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med partiet "Liberalistene"? (www.liberalistene.org)

Liberalistene er neo-liberalister, de virker mer interessert i hva som gagner big business enn hva som gagner folket. De er for fri innvandring slik at selskaper aldri skal gå tom for arbeidskraft uten å tenke på konsekvensene for folket. De vil også avskaffe skatt og privatisere velferdssystemet vårt noe som i hovedsak vil komme de rike til gode. Høres ut som et dystopisk samfunn styrt av de store selskapene, nei takk!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

@Ateist: hvor får du det fra at Liberalistene er mer interessert i hva som gagner big business? Det er ikke den oppfatningen jeg har ihvertfall. For meg så virker Liberalistene til å være nesten det eneste partiet som setter individets rettigheter i førersetet.

Lenke til kommentar

@Ateist: hvor får du det fra at Liberalistene er mer interessert i hva som gagner big business? Det er ikke den oppfatningen jeg har ihvertfall. For meg så virker Liberalistene til å være nesten det eneste partiet som setter individets rettigheter i førersetet.

Jeg synes det virker litt slik med tanke på hvor langt til høyre de ligger på den økonomiske skalaen. Individets rettigheter er det bra at de støtter, men åpne grenser og fjerning av velferdsstaten virker negativt for min del.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn er det bare, man må velge de viktigste sakene og kompromisse på resten. Tenk på stakkars USA der de har to partier.

Tja, man kan jo fortsatt sitte å håpe at det kommer et nytt parti på markedet. Tror kanskje jeg blir å stemme Norgespartiet ved neste valg hvis ikke noe dukker opp, selv om de ikke står for noe spesifikt bortsett fra å fjerne parlamentarismen. Direkte demokrati hadde ikke vært så dumt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

For å finne seg et nytt parti, må nok en av oss etablere i markedet. Det er alt for mye trang i såkalte "Politikk-Markedet". For mange små`e og store partier som herjer rundt Norge.

Det ser ingen som har noe fine og samsvarende partier i Norge. Jeg tror nok at vi ikke blir fornøyde med ny-ankommende partier, så mindre det er ... noe fornuftig for oss en hver.

Vi ser ikke maken til hva som blir og ikke hva som blir.  

Lenke til kommentar

Den testen har en veldig sterk "liberal bias", det kan vi se fra hva de skriver om valgene i USA og andre land. Ideen deres er å plassere nesten alle til venstre, sånn at folk føler seg mer venstrevridde. Ergo, den posisjonen han fikk var ikke AP, posisjonen er nesten den samme som jeg fikk, og jeg er ikke en gang en sosialdemokrat.

Og ja det er riktig at det finnes ingen venstrevridde partier som er for begrensinger i innvandringen og høyere straffer. Det du gjør da er å stemme taktisk mellom AP og FRP, når innvandringen er en viktig sak stemmer du FRP, og når den er kontrollert så stemmer du AP.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

For å finne seg et nytt parti, må nok en av oss etablere i markedet. Det er alt for mye trang i såkalte "Politikk-Markedet". For mange små`e og store partier som herjer rundt Norge.

Det ser ingen som har noe fine og samsvarende partier i Norge. Jeg tror nok at vi ikke blir fornøyde med ny-ankommende partier, så mindre det er ... noe fornuftig for oss en hver.

Vi ser ikke maken til hva som blir og ikke hva som blir.  

Problemet er vel strengt tatt ikke at det er for mange parti, men heller det at små parti blir utestengt fra politikken via ordninger som sperregrenser og utjevningsmandater. Dette er ordninger som favoriserer store parti på bekostning for små, hvilket gjør det utrolig vanskelig for nye krefter å slippe til.

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

Problemet er vel strengt tatt ikke at det er for mange parti, men heller det at små parti blir utestengt fra politikken via ordninger som sperregrenser og utjevningsmandater. Dette er ordninger som favoriserer store parti på bekostning for små, hvilket gjør det utrolig vanskelig for nye krefter å slippe til.

Hverken sperregrenser eller utjevningsmandat forhindrer eller gjør det vanskelig for nye partier å slippe til. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hverken sperregrenser eller utjevningsmandat forhindrer eller gjør det vanskelig for nye partier å slippe til. 

Neivel?

Sperregrensen er satt til en prosentandel av stemmene, og et parti som kommer under grensen, vil ikke kunne bli representert i parlamentet, eller ikke kunne bli tildelt utjevningsmandater (som i Norge).

Kilde: Wikipedia.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...