fleur Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Vi skal pusse opp kjelleren slik at vi får kjellerstue der nede. Det vil bli sofagruppe og tv, men mest brukt som lekerom for barna. Idag er det tregulv med 3,5 mm isolasjon under mot steingrunn. Det er ikke veldig gulvkaldt der idag merkelig nok, ikke mye kaldere enn gulvet i 1. etasje (som heller ikke har gulvvarme). Varmefolie koster oss nok rundt 30 000 og budsjettet er ikke så stort, så spørsmålet er om det er verdt å legge pengene i det? Kommer til å ha noen tepper o.l. på gulvet og da må vi ha selvregulerende varmefolie, i tillegg blir det jo ikke så mye gulv som blir igjen som trenger å varmes opp. Broren min er snekkermester og han sa at hadde det vært han så hadde han ikke giddet å lagt så mye penger i det. Han mente det holdt med panelovner. Hva mener dere? Lenke til kommentar
Mavaro Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Nå er det nesten du som vet best hvor kaldt det er der uten gulvvarme, og ettersom det ikke er så kaldt der uten tepper, så regner jeg med at det går bra uten gulvvarme..men husk på at unger fryser kanskje fortere enn voksene så..er litt opp til deg, hva du tror er best for, først og fremst ungene Man får ikke noe glede av det hvis du finner ut senere at du burde ha lagt gulvvarme så.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Legger du elektriskvarme i gulvet nå kan du velge å ikke bruke det og det blir en bortkastet investering mens om du ikke legger det og angrer blir det enda dyrere. Men om du ska, ha gulvtepper er ikke gulvvarme å anbefale selv om det finnes selvregulerende varmekabel og legge i slike gulv. Ulempen er at disse sakte men sikkert dør og etter 10-15 år er det ikke sikkert det er så mye effekt igjen i gulvet. Sikkert noen som er uenige med meg i den konklusjonen men dette er min erfaring etter å ha feilsøkt på slike kabler som ikke lengere gjør jobben sin, være seg å varme opp gulv eller frostsikring. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Kommer nok til å ha teppe rundt sofagruppen iallefall og muligens noen tepper her og der i lekekrokene, i tillegg til saccosekker kanskje. Føler at å bruke 30k på dette ikke helt er riktig og at tepper er mye billigere. Gulvet er som sagt ikke kjempekaldt heller. De aller fleste har vel noe tepper på gulvene, så skjønner ikke helt hvorfor man da har varmefolie? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Spørsmålet er jo også kor mykje denne nye kjellarstova blir brukt, og korleis den blir brukt? Er det meininga å ha den oppvarma døgnet rundt heile året? Kor sannsynleg er det at barna foretrekker å leike i kjellerstova som nok er nokre grader kaldare enn soverommet deira? Særlig sidan du seier at det ikkje er spesielt golvkaldt, og du planlegger å ha tepper på golvet så ville ikkje eg ha investert i golvvarme med mindre kjellarstova skal brukast mykje. Dersom kjellarstova blir den nye TV-stova, og den andre stova blir finstove kun for kaffe-besøk så blir nok rommet brukt så mykje at det er verdt å investere litt ekstra i komfort. Men slik som du beskriver bruksområdet så tenker eg at eg heller ville valgt å bruke pengane på ei varmepumpe. Den varmer meir effektivt og gir også den fordelen at du bruke varmepumpa i kjellaren til å gi varme oppover i huset. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Den skal nok være oppvarmet året rundt ja. Tror nok de kommer til å leke en del der nede, ihvertfall hvis de har besøk av venner osv. Tv-stua blir primært oppe, tv'n nede kommer nok mest til å bli brukt hvis barna f.eks skal se film med venner, eller samboeren skal se fotball osv. Men da sitter man jo oppi sofaen og ikke på gulvet. Blir neppe veldig mye lek på gulvet, men de kommer nok til å gå en del over gulvet. 30k er likevel mye penger på et allerede snart sprengt budsjett. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Hvorfor blir det 30k for det? Er det inkludert å rive opp + legge nytt gulv og lister? Når du skriver steingrunn, så er det vel betong? Er det isolert under denne? Vi driver å gjør om kjelleren nå, isolerer 5cm med xps og skal ha varmefolie oppå det igjen. Litt lunk i gulvet er gull verdt når man får barn krabbende rundt der etterhvert. Bare ved å legge på xps'n økte temperaturen med 6-7 grader på gulvet, så hvis dere først skal ta opp så ville jeg vurdert å etterisolere om nødvendig. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Fordi det koster 1000.- pr m2 å legge selvregulerende varmekabel fra elektriker og det er cal 30 m2 det skal legges på. Så kommer gulv osv i tillegg Lenke til kommentar
daruu Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Det hørtes veldig dyrt ut. Vi havner på under halvparten, mest sannsynelig. Har du sjekket priser hos flere? Lenke til kommentar
fleur Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Det hørtes veldig dyrt ut. Vi havner på under halvparten, mest sannsynelig. Har du sjekket priser hos flere? Ikke foreløpig, men tror det er nokså vanlig pris Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Sjekket elektroimportøren? http://www.elektroimportoren.no/varmefolie-flexwatt-120cm-bredde-60w-m2/5402010/Product.html?Event=pathlist 419.- for 1.2 m2 på den linken. På 30m2 så trenger du ca 25 stk og da er du på ca 10500.- pluss noen tusen ekstra på termostat og div. Da er du på 15000 ish Lenke til kommentar
fleur Skrevet 21. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2016 Sjekket elektroimportøren? http://www.elektroimportoren.no/varmefolie-flexwatt-120cm-bredde-60w-m2/5402010/Product.html?Event=pathlist 419.- for 1.2 m2 på den linken. På 30m2 så trenger du ca 25 stk og da er du på ca 10500.- pluss noen tusen ekstra på termostat og div. Da er du på 15000 ish Ja, men elektrikeren vil neppe legge utstyr jeg har kjøpt selv Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Sjekket elektroimportøren? http://www.elektroimportoren.no/varmefolie-flexwatt-120cm-bredde-60w-m2/5402010/Product.html?Event=pathlist 419.- for 1.2 m2 på den linken. På 30m2 så trenger du ca 25 stk og da er du på ca 10500.- pluss noen tusen ekstra på termostat og div. Da er du på 15000 ish Ja, men elektrikeren vil neppe legge utstyr jeg har kjøpt selv Sånne varmefoliematter er beregnet for at du legger selv. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Hjelper lite når man ikke kan koble de til og sette de i drift selv. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Elflex varmefolie er ikke beregnet for at hvermansen skal legge selv, kun utstyr og systemer som skal plugges i stikkontakten kan folk legge selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå