Gå til innhold

Mer utdanning? IKT-service fabrev

in-pectore

Anbefalte innlegg

Heisan :) Litt kort om meg selv for att det kan være enklere for andre og sette seg in i min situvasjon.

Eg tok fagbrev i IKT-servicefag nå i sommer, og har fått jobb i en liten bedrift som jobber for alt mellom privat personer til mellom store bedrifter. Det går i drifting av programmer til reperasjon av pc, til installasjon og oppsett av maskiner og annet utstyr.

Men det er ikke her min interesse ligger, eg liker og fikle med servere og nettverk. men for min del blir det mest behandling av kunder og den slags siden eg er den med minst erfaing på jobben. Denne type arbeid finner eg lite intresang og enklte gangner kan enkelte være direkte ekle og forlange litt mye. 

Så mitt spørsmål er om det eventuelt kan være bare arbeidsplassen det er noe med, eller er det generelt mye slikt arbeid på oss med "kun" fagbrev innen IKT-servicefag? 

Er så og si så fersk en kan forbli innen jobb live så har lite og sammenligne med og derfor spør eg etter hjelp fra noen med litt mer erfaringer.

Så i senere tid har eg også tenkt en del på å gå videre på skole, da tenker i rettning av noe med server infrastruktur eller sikkerhet. Ettersom dette virker mest interesangt for meg. Har kikket litt på det forskjellige mulighetene eg har til dette, blandt annet snakket med Treider Fagskole om http://www.treider.no/it/nettverksadministrator/ utdanningen og denne virker intreresang. Ettersom eg selv mener IKT-servicefag utdanningen ikke var utfyllende nokk. 

Har og tenkt en del på Noroff sine utdanninger, men dette er en privat skole som tar sine honorar pr semester, og dette skal tross alt tilbakebetales en gang :) Men det er absolutt enkelte studier der som virker interesange for min del. 

Så om det er noen som har erfaringer me disse forskjellige studiene eller tanker og erfaringen om min situvasjon, ønsker eg all tilbakemelding velkommen :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste starter vel med noe slikt før de går videre og kommer seg mer inn på det de faktisk vil jobbe med. Med erfaring får du antagelig mulighet til å enten søke jobb eller gå videre hos der du er ansatt og jobbe med servere osv.

Jeg har også kun fagbrev, men har jobbet mesteparten av tiden med servere. Så, det er muligheter om du vil, men du må få erfaring først. Man begynner gjerne nederst og jobber seg opp.

Lenke til kommentar

Som aklla sier, du har som regel en vei å gå. Spesielt med fagbrev må man jobbe seg oppover.

Startet selv på verksted/brukersupport mens jeg var lærling, var der i 2 år før jeg ble utleid til en annen bedrift som brukersupport.

Var eneste på IT i norge i det firmaet, så fikk vært borti mye forskjellig under den tiden, inkl. noe serverarbeid.

Etter to år som utleid gikk jeg over på datasenter-teamet, og jobber nå utelukkende med datasenter (mest server og lagring, men noe nettverk også).

Tror ikke du kan forvente å komme inn i server/nettverksstillinger med så lite erfaring, dessverre.

Jobb deg opp et par år, så skal du se.

Lenke til kommentar

De fleste starter vel med noe slikt før de går videre og kommer seg mer inn på det de faktisk vil jobbe med. Med erfaring får du antagelig mulighet til å enten søke jobb eller gå videre hos der du er ansatt og jobbe med servere osv.

Jeg har også kun fagbrev, men har jobbet mesteparten av tiden med servere. Så, det er muligheter om du vil, men du må få erfaring først. Man begynner gjerne nederst og jobber seg opp.

Jobber nokk i en for liten bedrift til dette :) Men hvor jobber du ? om det er lov å spørre ? Hvor mange ansatte? I selve it-avdelingen tenker eg! Men takk for svar :) 

Lenke til kommentar

Som aklla sier, du har som regel en vei å gå. Spesielt med fagbrev må man jobbe seg oppover.

Startet selv på verksted/brukersupport mens jeg var lærling, var der i 2 år før jeg ble utleid til en annen bedrift som brukersupport.

Var eneste på IT i norge i det firmaet, så fikk vært borti mye forskjellig under den tiden, inkl. noe serverarbeid.

Etter to år som utleid gikk jeg over på datasenter-teamet, og jobber nå utelukkende med datasenter (mest server og lagring, men noe nettverk også).

Tror ikke du kan forvente å komme inn i server/nettverksstillinger med så lite erfaring, dessverre.

Hei takk for svar :) Hvor jobber du ? Hvor mange ansatte i selve it-avdelingen der du jobber tenker eg :) Kunne vert kjekt og jobbet en plass der en på et senere tidspunkt kan gå videre til en slilk stilling som du mente. Hørdes veldig spennende ut :)

Lenke til kommentar

Alltid lov å spørre, bedriften jeg jobber i nå har vel en ~60 personer totalt sett, IT er ett vidt begrep, men er vel rundt 40 som jobber med IT. Men, vi leverer jo IT-tjenester, så det er jo ikke en vanlig bedrift sånn sett, relativt liten bedrift også.

Jobbet meg oppover når jeg jobbet for forsvaret, startet på support der og jobbet meg videre inn på drift og fikk mer og mer ansvar etterhvert der.

Hvilken bedrift jeg jobber i nå er ikke så nøye :)

Men er det egentlig så spennende hvor andre jobber? du må jo gå din egen vei og finne ut hvor du vil og hvordan du skal komme dit selv. Man bør jobbe aktivt og målrettet for å komme videre.

Er ikke slik at du kan gå samme vei som meg eller TheHaughom...

Lenke til kommentar

Hei takk for svar :) Hvor jobber du ? Hvor mange ansatte i selve it-avdelingen der du jobber tenker eg :) Kunne vert kjekt og jobbet en plass der en på et senere tidspunkt kan gå videre til en slilk stilling som du mente. Hørdes veldig spennende ut :)

Jeg jobber i et av landets største IT-firma. Så vi har mange avdelinger som jobber med IT. Derfor er det også lettere å bytte områder osv. etter hvert som man utvikler seg. Vi leverer "alt" som havner innenfor IT infrastruktur.

I Stavanger, hvor jeg jobber, er vi vel noe over 300 mann.

Som aklla sier, så er det jo ingen fasit på dette her. Man jobber aktivt og målrettet. Kan man vise at man duger, samt. har et ønske om det selv, kan man stige raskere i "gradene" enn det jeg har gjort.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...