fotonisse Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Nå blir det vel feil å ta tråden til TS her for å skrive om mine ønsker, men et kort svar til Snylter og Gromle. Snylter: Jeg liker rett og slett ikke skinninteriør, det tiltaler meg ikke i det hele tatt, så det er ikke aktuelt for min del. Største grunnen til det er at det oppleves kaldt om vinteren og klamt om sommeren. Vet det finnes noen måter å unnvike det, med tanke på både varmeseter og evt. kjøling/ventilasjon i setene, men det er ofte også relativt ‹‹glatt›› å sitte på. Så uansett hvor flott andre synes det er, så liker jeg det rett og slett ikke. Delskinn derimot, synes jeg er helt greit, og det velger jeg gjerne, bare jeg slipper å sitte på selve skinnet. Delskinn med Alcantara i sitteputen er kombinasjonen jeg liker best. Gromle: Av utsyr som jeg faktisk vurderer i en Octavia 1,8/180 TSi, så er det Style Business pack (delskinn, Canton lydanl., 230V og mørke vinduer bak), Vinterpakke (park.varmer, setevarme bak, delingsnett), Traveller Navi pakke (stor skjerm, ryggekamera, laneassist, etc), met.lakk, 18" på sommer, 17" vinter, oppv. frontrute, park.sensor foran/bak, res.hjul, hengerfeste. Har ikke helt bestemt meg for 3-eket sportsratt og adaptiv cruise control enda. Det med adaptiv cruise kommer litt an på om jeg skal velge manuell eller DSG kasse, grunnen til det er at min datter skal begynne å øvelse-kjøre og da er ikke automat det rette valget synes jeg....... Superb er flott, men har ikke lyst til å bruke såpass mye penger på bil. Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Fått testet Octavia og Astra (kombi) i dag, riktignok ble det Octavia RS siden det var det nærmeste de hadde 1.8 TSi inne med DSG. Utrolig flott bil, og god å kjøre, likte den virkelig godt. Eneste er at jeg merket godt at den er trangere inni enn Mazda 6 som jeg har nå, så er litt usikker på om jeg får problemer med det jeg av og til frakter med meg i bilen... Men må undersøke litt nærmere der. Astraen var fin den, men fikk ikke helt samme faste/fine følelse som jeg fikk i Octavia, klarer ikke helt å sette fingeren på det, men kvalitetsfølelsen var ikke helt det jeg hadde forventet meg, selv om det var aldri så mye utstyr i den... Så foreløpig leder faktisk Octavia, så fremt jeg kan få et ok innbyttetilbud. Så blir i så fall spørsmålet om jeg bør gå for 1.4 TSi DSG (litt mer økonomisk å kjøre med), 1.8 TSi DSG (kun 4000 dyrere enn 1.4, men må undersøke litt om forsikringen min fyker i været om jeg velger den) eller L&K versjonen med 1.8 TSi DSG. Men må teste Mazda 6 AWD først tror jeg, samt muligens Hyundai Tucson og Avensis... Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 (endret) Fått testet Octavia og Astra (kombi) i dag, riktignok ble det Octavia RS siden det var det nærmeste de hadde 1.8 TSi inne med DSG. Utrolig flott bil, og god å kjøre, likte den virkelig godt. Eneste er at jeg merket godt at den er trangere inni enn Mazda 6 som jeg har nå, så er litt usikker på om jeg får problemer med det jeg av og til frakter med meg i bilen... Men må undersøke litt nærmere der. Astraen var fin den, men fikk ikke helt samme faste/fine følelse som jeg fikk i Octavia, klarer ikke helt å sette fingeren på det, men kvalitetsfølelsen var ikke helt det jeg hadde forventet meg, selv om det var aldri så mye utstyr i den... Så foreløpig leder faktisk Octavia, så fremt jeg kan få et ok innbyttetilbud. Så blir i så fall spørsmålet om jeg bør gå for 1.4 TSi DSG (litt mer økonomisk å kjøre med), 1.8 TSi DSG (kun 4000 dyrere enn 1.4, men må undersøke litt om forsikringen min fyker i været om jeg velger den) eller L&K versjonen med 1.8 TSi DSG. Men må teste Mazda 6 AWD først tror jeg, samt muligens Hyundai Tucson og Avensis... Jeg har som nevnt 1,4/140 hk i en Golf st.vogn, og den oppleves som kvikk og rask der, og den nye versjonen av denne motoren har 10 hester mer og 10nm høyere dreimoment. Hvor merkbart det evt. vil være vet jeg ikke, men i en Octavia så vil i hvert fall jeg velge 1,8/180 TSi (om det er bilen jeg skal velge da....). Jeg listet også opp hvilket utsyr jeg vurderer i Octavia i mitt forrige innlegg, om det er bilen jeg ender opp med. Kjører du mye med last i bilen, så er nok ikke 1,8 motoren så mye dyrere å kjøre med, fordi den har et høyere dreimoment og mer krefter å ta av, slik at den ikke jobber så ‹‹tungt››. Med full last i bagasjerommet og 4-5 personer i bilen, så oppleves til tider min 1,4/140 motor som litt for snau, i motbakker så girer den ofte og bruker litt mer drivstoff. Nå har jeg ikke gjort de samme ‹‹testene›› når jeg har prøvekjørt Octavia 1,8/180, men slik vi har kjørt den så langt, så føles den merkbart sterkere og mye kvikkere. Men hva du faktisk har behov for på motorsiden vet du jo best selv, om det evt. er en Octavia du ender opp med....... Lønner seg jo absolutt og prøve seg enda litt mer frem med tanke på flere modeller og merker, slik at ikke noe er uprøvet. Er ikke lett dette her, og for min del så begrenser det seg veldig i merker og modeller, så lenge jeg ikke vil ha skinninteriør. Synd at det ikke er et tilvalg for de mest utstyrte utgavene, for det er faktisk ganske mange som ikke vil ha skinninteriør hører jeg fra bilselgerene...... Endret 23. januar 2016 av fotonisse Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Jeg vil gått for 1.8tsi, spesielt når prisforskjellen er så liten i forhold til 1.4. Og om du ikke går for 4x4 så tror jeg ikke forbruket er så veldig forskjellig. 4x4 har 6trinns Dsg, mens 2wd har den litt mer økonomiske 7trinnskassen. Og uansett hvilken bil du går for, så er adaptiv cruise noe du vil ha Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 I det aller minste bør helskinn eller skinn/alcantara være valgfritt, for prismessig bør det ikke være store forskjellen på disse to alternativene. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Var det ikke noe med at 7-trinns DSG er litt nykkete og har en tendens til ikke å bli så himla gammel, mens 6-trinns er mykere samt lever lengre?Det er iallfall noen varianter som kan være smart å styre unna, selv om en selger før garanti går ut. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 7 trinn er tørr mens 6 trinn er en våt kasse (med olje). 6 trinn vil da tåle noe mer. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Var det ikke noe med at 7-trinns DSG er litt nykkete og har en tendens til ikke å bli så himla gammel, mens 6-trinns er mykere samt lever lengre? Det er iallfall noen varianter som kan være smart å styre unna, selv om en selger før garanti går ut. Stemmer. Men så vidt jeg har skjønt det så har det problemet løst seg etter de begynte å bruke en annen olje i kassen. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Dette har også med dreimoment å gjøre i følge selgeren jeg snakket med tidligere i dag. 7 trinns DSG er begrenset til 250nm, og det er dreimomentet som 1,8/180 har. 1,8/180 motoren har fått et økt dreimoment på 4x4 versjonen (280nm) så dermed er denne girkassen ikke tilgjengelig med 4x4. Det er viktig å følge opp med service på 6 trinns DSG på hver 60.000km i følge selger. Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 24. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2016 (endret) Etter en del tallknusing og regning, vurderer jeg å se mer på en billigere løsning enn det jeg har vurdert fram til nå... Mest ettersom jeg fikk beskjed om at fra høsten av blir det 3-4 måneder med 80% stilling på jobben min, de vurderer å gjøre dette fast i den perioden det er minst aktivitet (oktober-januar, dvs. de holder stengt på fredager...), noe som vil si en nokså betydelig økonomisk ulempe for min del. Har allikevel lyst til å bytte den jeg har for å fornye garantitid, men ser nå på alternativer mer rundt 300 000 merket, gjerne under... Finnes noen valgmuligheter her, men vurderer nå demobiler/lite brukt 1 år gamle modeller som Ford Focus 1.0l 125 hk stv, Peugeot 308 SW Allure/GT Line, Honda Civic Tourer (selv om jeg ikke liker utseendet på den så godt, kan det være jeg vinnes over av velkjent Honda-kvalitet, og muligens grei annenhåndsverdi...), Skoda Octavia 1.2 110 hk med eller uten DSG (noen som har prøvd den motoren? Fått mye skryt av det jeg har lest på nett)... Evt. muligens Golf, men må si jeg foretrekker Octavia der... Toyota Auris Sports Tourer kunne muligens gått an, men usikker på hvor mye man egentlig sparer på hybrid-løsningen på den, og er i grunn en veldig kjedelig bil, synes jeg :/. Får nok prøve litt mer i det segmentet også, men håpet er altså å gå litt ned i månedlige betalinger på lånet enn der jeg er nå. Har sendt noen mails på Focus og 308 GT Line (sistnevnte har mye utstyr og appelerer veldig til meg, men usikker på kvaliteten og annenhåndsverdien på de bilene). Focus har jeg hatt før den jeg har nå, og byr meg litt i mot å kjøpe enda en av de, selv om jeg ikke hadde mye negativt å utsette på min (som var forrige modell), mest at jeg ønsker å prøve ut andre muligheter... Men kan godt hende det er en god bil/fornuftig løsning, har mye utstyr i Titanium versjon. Endret 24. januar 2016 av ZprMario Lenke til kommentar
Kai_g Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Prøv nye Civic da. De som har den/har prøvd, skryter veldig av den. Kjøreglad som Honda pleier Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Skal prøve Civic Tourer i morra, fikk et veldig godt tilbud på den og det hittil høyeste innbyttetilbudet på min bil (før takstering). Mest usikre med den synes jeg er at det virker som det er en litt tungsolgt bil (få av de på veien, meget gode tilbud fra forhandler), skal jeg fortsette løpet mitt nå med nybil hvert 3-4 år må jeg nok også tenke litt på hvor mye jeg kan få igjen for den om noen år... Samt har hørt rykter om at de er litt dyre å ta service på (?) i forhold til andre. Aner ikke om det er noe hold i det, aldri hatt Honda selv. Avventer svar fra Skoda forhandler også, kan hende jeg klarer å gjøre en grei deal med Octavia der. Så er nok mest disse to som er interessante akkurat nå. 1 Lenke til kommentar
Kai_g Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Honda Norge er veldig dårlige på å markedsføre seg. Veldig merkelig da de har bra produkter. Henger nok litt igjen at når Honda kom med diesel , så var alternativet 140hk , mens konkurrenter hadde innstegsmodeller på rundt 100hk , noe som gjorde mye med avgifter.. At noen ville ha så undermotoriserte biler er et under, men.. Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Foreløpig kun fått et tilbud på Octavia, mulig jeg spesifiserte litt for mye ekstrautstyr, men når han kunne bare gi meg 10 000 i rabatt på den og 30 000 mindre for min innbyttebil, ble jeg noe satt ut. Tydelig at enkelte merker sårt trenger salg i forhold til andre hvertfall (i mitt tilfelle Civic og Astra, der jeg fikk markant bedre tilbud). Mulig Skoda er så populært nå at de selger godt uansett. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Foreløpig kun fått et tilbud på Octavia, mulig jeg spesifiserte litt for mye ekstrautstyr, men når han kunne bare gi meg 10 000 i rabatt på den og 30 000 mindre for min innbyttebil, ble jeg noe satt ut. Tydelig at enkelte merker sårt trenger salg i forhold til andre hvertfall (i mitt tilfelle Civic og Astra, der jeg fikk markant bedre tilbud). Mulig Skoda er så populært nå at de selger godt uansett. Forundrer meg egentlig ikke. Har en bekjent som har jobbet som bilselger siden 80-tallet, som jeg vil si har rimelig bra oversikt over markedet her vi bor. Og som han sier det, de selgerne som selger VAG fungerer mer som ordremottakere, hvor de sitter bak kassen og tar imot bestillinger. Han selv kunne ikke tenke seg å selge VAG. Ikke noe feil med bilene, men det er for lettsolgt. Folk vil ha det uansett. Selvsagt satt på spissen Han startet med Kia i 1994, så han vet godt hva det vil si å måtte jobbe for å få inn et salg :-P Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 28. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2016 Da har jeg fått testet to av valgene mine fra første post, Hyundai Tucson 1.7 diesel og Toyota Avensis 1.6 Active Style diesel. Likte faktisk Avensisen, mulig jeg banner i kirka ved å si det, men. Merker at jeg setter veldig pris på en litt større bil på veien, type "landeveiscruiser", er jo det jeg har hatt lenge nå og blitt godt vant med (Mazda 6). Har det utstyret jeg trenger pluss litt ekstra styling som mørke ruter, 18" felger etc. Bør også være kurant å selge igjen en gang i fremtiden, motoren er i alle fall euro 6, så med mindre det kommer enda strengere restriksjoner, føler jeg meg ganske sikra inntil videre... Så ja, er nok nærmest å gå for en slik, flere fine lite brukte demobiler ute til rundt 320. Tucson er også fine biler, men tror den har for liten plass for meg, selv til en litt større SUV å være. 150 liter mindre bagasjeplass enn den jeg har nå (med setene slått ned), og ettersom det hender jeg har med meg litt utstyr nå og da tror jeg at jeg ville angret på det valget. Kjedelig å måtte låne bil av andre for å få plass. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Det blir nok bra det. Fornuftig, snusfornuftig, og du er relativt sikker på videresalg senere, siden det er en bil halve Norge vil ha :-P Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Foreløpig kun fått et tilbud på Octavia, mulig jeg spesifiserte litt for mye ekstrautstyr, men når han kunne bare gi meg 10 000 i rabatt på den og 30 000 mindre for min innbyttebil, ble jeg noe satt ut. Tydelig at enkelte merker sårt trenger salg i forhold til andre hvertfall (i mitt tilfelle Civic og Astra, der jeg fikk markant bedre tilbud). Mulig Skoda er så populært nå at de selger godt uansett. Samtlige VW forhandlere jeg har vært innom gjennom tidene gir desidert de dårligste innbytte prisene, og det skiller veldig mange penger mellom dem og de som kan gi mest. Altså nå er det selvfølgelig mellomlegget som betyr noe, men en får jo likevel en viss indikasjon når en ser totalprisen på den bilen en ønsker med valgt utstyr og hva en skal betale i mellomlegg. Jeg vet at det også kommer an på hvor mye de kan/vil ‹‹rabattere›› på den nye bilen, og det gjør seg jo også gjeldende for hva innbyttebilen er verdt i kroner og øre. Har en 2014 mod VW Golf Highline st.vogn 1,4/140 HK DSG med mye ekstrautstyr, har kjørt ca 30.000km og jeg har utført servicen på den, og den finnes ikke noe annet som er feil på den bilen. En vask og polish koster jo ca 2 - 2.500,- om en setter det bort, og det er evt. det eneste som finnes å gjøre på den bilen. Men likevel så insisterer de på å trekke ca 25.000,- !!! for påkost på den bilen, når de ser på hva den er verdt. Er nå tilbudt alt fra 260.000,- og helt opp til 320.000,- (hvilket er altfor høyt, det vet jeg også) i innbytte for min bil, men dette er utregnet fra hva en nybil jeg vil ha faktisk koster etter prislista med ønsket ekstrautstyr på, og hva mellomlegget da ender på....... Jeg vet det ikke er den riktige måten å sammenligne tallene på, men det gjenspeiler hele veien hvor dårlig innbytteprisene er hos en VW forhandler. Likevel så kan det hende at jeg ender opp med en bil fra det verkstedet, fordi det nesten er bare den bilen jeg vurderer som gir meg det jeg ønsker av plass og andre ting som betyr mye for mitt valg av bil. Intet er avgjort enda for min del, men jeg finner dessverre altfor få alternativer som har det jeg vil ha, og ikke har restriksjoner på hva en kan velge av utstyr og ikke være nødt til å få noe jeg ikke vil ha, som f.eks skinnseter....... TS, Avensis er jo en bil med grei plass og er kjent for meget god annenhåndsverdi, de er meget solide og får mye god kritikk for sin driftssikkerhet. Så det er sjeldent et dårlig valg, for de er som også noen andre nevner ganske populere bruktbiler. Så får det selvfølgelig være opptil enhver hva en synes om designet på den...... Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 29. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2016 Da avslutter jeg min søken etter bil, etter å ha signert kontrakt på Avensis 1.6d Active Style i Avantgarde Bronze finish (lys sølvgrå) med 14 000 på telleren (får med gratis første service), så ut så godt som ny. Prøvde en 1.8 automat før denne, og må si jeg ble skikkelig skuffa over forbruket på den, lå på 0,96-0,97 ved blandet kjøring. Skulle tro den ikke var helt innkjørt enda men med 16 000 på telleren skulle en tro at den burde ha begynt å tilpasse seg normalnivå... Demobilen jeg kjøpte lå på 0,67 omtrent, hadde håpet den også skulle være litt mindre tørst, men uansett en del bedre enn bensinbilen. Vet ikke om lang tids demobruk kan ha mye å si her? Hyppig testing av aksellerasjon eller noe... Vet ikke. Er hvertfall fornøyd med valget mitt enn så lenge, så får vi se den dagen jeg velger å bytte igjen, hvor vanskelig den er å få solgt. Til mitt bruk fungerer en diesel godt i alle fall, jeg valgte å fokusere mest på det faktumet. 2 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Da avslutter jeg min søken etter bil, etter å ha signert kontrakt på Avensis 1.6d Active Style i Avantgarde Bronze finish (lys sølvgrå) med 14 000 på telleren (får med gratis første service), så ut så godt som ny. Prøvde en 1.8 automat før denne, og må si jeg ble skikkelig skuffa over forbruket på den, lå på 0,96-0,97 ved blandet kjøring. Skulle tro den ikke var helt innkjørt enda men med 16 000 på telleren skulle en tro at den burde ha begynt å tilpasse seg normalnivå... Demobilen jeg kjøpte lå på 0,67 omtrent, hadde håpet den også skulle være litt mindre tørst, men uansett en del bedre enn bensinbilen. Vet ikke om lang tids demobruk kan ha mye å si her? Hyppig testing av aksellerasjon eller noe... Vet ikke. Er hvertfall fornøyd med valget mitt enn så lenge, så får vi se den dagen jeg velger å bytte igjen, hvor vanskelig den er å få solgt. Til mitt bruk fungerer en diesel godt i alle fall, jeg valgte å fokusere mest på det faktumet. Gratulerer Håper du blir fornøyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå