Nlklas Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Eier en cross motorsykkel som er registrert med hvite skilter og har gyldig sertifikat til denne. Hva er reglene når det kommer til kjøring utenfor riks, fylkes, kommunal eller privat vei? Må det være en oppmerket løype, ala samme løsning som snøscootere må forholde seg til? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Det finnes rett og slett ingen mulighet til å kjøre motorsykkel i utmark på lovlig vis. Avstengte skogsbilveier og sånt er også å anse som utmark. 1 Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 Hei Norge! Da vil det si at jeg allerede bryter loven om jeg kjører på min egen plen. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Din egen opparbeidede plen er innmark. Det finnes også noen områder som er spesielt regulert til motorsport, dette kalles gjerne crossbaner. De er det lovlig å kjøre på innenfor de regler som er fastsatt for området. 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Skillet for om grusveier/skogsbilveier regnes som utmark går ved om de brøytes om vinteren. Ikke brøyting = utmark. Brøyting = vanlig vei. Men unntak finnes, f.eks. private bomveier osv som er åpne for kjøretøy om sommeren. Din egen private gressplen er innmark - der kan du forsåvidt gjøre som du vil så lenge det ikke forstyrrer naboer og andre i nærheten eller at det er i strid med regler for verning av vegetasjon/vilt osv. Kjører du i noen andres innmark uten tillatelse så er det helt klart ikke lov. Kjøring i utmark ellers er man nødt til å søke kommunen om - da kan man få dispensasjon, men generelt strenge krav om nødvendigheten av kjøringen. Mindre strenge krav hvis det er snøføre. Vil også tro det er høyere sannsynlighet for en klubb f.eks. å søke om isrally på en eller annen innsjø - hvis motormiljøet er godt i bygda. http://www.miljodirektoratet.no/Documents/publikasjoner/M108/M108.pdf Grunneier har siste ord - kan forby kjøring uansett. Det kommer av og til utenlandske turister på MC som ikke er obs på reglene - og f.eks. kjører Rallarvegen på Hardangervidda. Mulig de kan komme seg unna ved å spille uvitende.. eller bare har flaks og ikke blir tatt, men ellers vanker det fort saftige bøter. Kan fort bli på 15 000 eller mer - kommunen bestemmer størrelsen. 1 Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 Er vel ikke noe annet å gjøre enn å finne seg i det da Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Skillet for om grusveier/skogsbilveier regnes som utmark går ved om de brøytes om vinteren. Ikke brøyting = utmark. Brøyting = vanlig vei. Merk dog at det skillet kun gjelder når veien faktisk er snødekt og ikke brøytet. Skogsbilveier (med trykk på bil -traktorveier er utmark året rundt, brøytet eller ikke) som ikke brøytes regnes som utmark kun om vinteren, om sommeren er det lov å kjøre der -forutsatt at den er åpen for alminnelig ferdsel og ikke stengt med bom, da. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 (endret) Men man kan godt gjete rein fra Cross sykkel, så noen muligheter finnes det da. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82 Da behøver man vel kanskje lasso men ikke sertifikat. Endret 19. januar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 (endret) Det har altså ikke noe å si at kjøretøyet er registrert? Endret 19. januar 2016 av Nlklas Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Men man kan godt gjete rein fra Cross sykkel, så noen muligheter finnes det da. Men, da må en først være reineier. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Det finnes rett og slett ingen mulighet til å kjøre motorsykkel i utmark på lovlig vis. Avstengte skogsbilveier og sånt er også å anse som utmark. Sikker på det? Noen skogeiere jeg kjenner, har sykkel. Traktor har de jo lov å kjøre med, så hvorfor ikke sykkel? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Sikker på det? Noen skogeiere jeg kjenner, har sykkel. Traktor har de jo lov å kjøre med, så hvorfor ikke sykkel? Eier kan kjøre kjøre på egen eiendom. Og han/hun kan tillate andre. Ellers er det ulovlig! Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Er vel ikke noe annet å gjøre enn å finne seg i det da Ignorere det er ett alternativ. Beregn sannsynlighet for å bli tatt X sannsynlihet for å bli dømt X (Bot + saksomkostninger) Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Sikker på det? Noen skogeiere jeg kjenner, har sykkel. Traktor har de jo lov å kjøre med, så hvorfor ikke sykkel? Joda, for den som kan påberope seg et av unntakene i motorferdselslovens §4, enten det er jordbruk, skogbruk eller reindrift (bokstav c), så spiller ikke typen kjøretøy noen rolle, men det som utøves må fortsatt være "nødvendig person- og godstransport", ikke ren "fornøyelseskjøring". Lenke til kommentar
daruu Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Du kan nok glemme å kjøre utenfor de områdene du har nevnt, om du vil holde deg på den riktige siden av loven. Bare det å kjøre lovlig på grusveier vil bli sett veldig ned på, regn med å møte på endel grinete folk selv om du kjører 100% lovlig. Selv har jeg blitt stoppet av folk som er sure pga det på sikkert 1/3 av turene jeg har kjørt (noe som ikke er mange grunnet sykdom, men det er nå en annen sak). Det er synd det ikke er mere åpent for endurokjøring her til lands, for det noe av det morsomste man kan gjøre på to hjul! Finnes jo egne endurobaner, men det blir liksom ikke helt det samme (da trenger man hverken skilt eller førerkort heller så) Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Er vel ikke noe annet å gjøre enn å finne seg i det da Ignorere det er ett alternativ. Beregn sannsynlighet for å bli tatt X sannsynlihet for å bli dømt X (Bot + saksomkostninger) Jeg vet om grunneiger m/kompiser som ble tatt for ulovlig kjøring i utmark med ATV i området Lesja/Dombås/Dovre. Moroa endte med bøter mellom 15 og 20.000 til hver enkelt, der grunneier fikk den største... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Sikker på det? Noen skogeiere jeg kjenner, har sykkel. Traktor har de jo lov å kjøre med, så hvorfor ikke sykkel? Eier kan kjøre kjøre på egen eiendom. Og han/hun kan tillate andre. Nei. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 (endret) Eier kan kjøre kjøre på egen eiendom. Og han/hun kan tillate andre.Nei. Ser at du i prinsippet har rett. Og det er blitt ennå flere begrensninger, i den reviderte utgvaven av loven. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82 Ikke det at den vil hindre skogseiere, å få kjøre. De har nok av "unskyldninger" og om nødvendig så søker de. Og skogsbilveier øker dramatisk mange steder. Det er vel kun i værnede områder, de har problemer med å få lage ny veg. Men skogseiere "ragger" vel ikke rundt på motorsykler på firtiden. De har normalt annet å gjøre. Men jeg ser en del økt bruk av ATW er. Endret 20. januar 2016 av Friluftskar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå