^fmj Skrevet 19. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2016 (endret) http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/37-900_man.pdf Spørsmålet er da, vil uansett lader fungere? Ser det store internettet anbefaler 15V på slike batterier. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Nettadapter-2000035159/ Denne fra biltema er 15V DC, 500mA. Endret 19. januar 2016 av ^fmj Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2016 Hva lurer du på, egentlig? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 19. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2016 Siden det er ladekabel med sigarett tenner plugg, som går rett i bilen, så skal den kunne lade med opp til 14.4 v hvertfall, da det er toppspenning i de fleste biler. Men om det er lipo batterier i den, bør vel ikke en vanlig lader stå i for lenge. Da kurven på de ofte stopper spenningen etter en stund.. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2016 (endret) 15V 500mA er laderen du skal ha ja. Jeg har og en slik å bruker bare en vanlig bilbatterilader rett på klemmene. Pass på å ikke gi noe mere enn 2amp og ikke for lenge da bateriet koker ganske lett. Endret 19. januar 2016 av Complexity Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 19. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2016 Det følger jo med både nettadapter for lading fra 230V, samt en sigarettennerkabel for lading i fra bilen. Hvorfor trenger du egentlig flere ladere? For meg virker dette bare som et 12V 17Ah batterie som er pakket i samme pakke som en luftpumpe. Sikkert kjekt å ha liggende på boden dersom du trenger litt starthjelp en kald vintermorgen. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. januar 2016 Jeg var kanskje litt uklar, med "uansett lader" mente jeg f. eks. lader til bærbar-pc. At den ville fungere hvis volten var den samme. En bekjent som fikk denne uten noen av lademulighetene. Tenkte jeg skulle bestille en adapter, ville være sikker på at det ble korrekt. Har dessverre ikke Biltema i nærheten. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2016 Du må ha en med riktig spenning (maks 15V) og begrensning på strømmen. Kobler du til en 15V laptop-strømforsyning på 5A kan du risikere at batteriet koker. Det kan da også utvikle knallgass, noe som ikke er helt trygt. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. januar 2016 (endret) Nei, det ville vært uheldig. Jeg klarer ikke å finne ut om den har noen form for regulator, slik at den uansett bare bruker la oss si 1A selv om det er mer tilgjengelig. Skal prøve det som Complexity foreslår, lade via klemmene og se om det er liv å spore. http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/37-733_man.pdf Denne ville ikke lade. Da tester jeg med en 12V adapter, den klarer vel å vise om det er liv eller ikke. Endret 19. januar 2016 av ^fmj Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2016 Om du skal lade via klemmene må du sette bryteren i "ON" posisjon. Men vær forsiktig med dette. Det er ingen regulering på ladeinngangen. Det er koblet direkte til polene, så om du kobler mer enn 500mA vil den lade med mer. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. januar 2016 (endret) Aha, tok ikke sjansen på å sette den på ON. Batteriladeren kan stilles ned til 1A. Lader nå med 12V 700mA via ladeinngangen, det gir i alle fall utslag så da er det liv. Endret 19. januar 2016 av ^fmj Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2016 Anbefaler heller at du kjøper deg nytt/nye batteri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå