Gå til innhold

Hjelp til valg av oppgradering. Z170/Z97. Budsjett: Max 10k


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lenge siden jeg har vært i gamet nå i hardwareverden, men kjenner at det er på tide med en liten oppgradering. Det er da snakk om GPU,CPU, Ram og HK og jeg vil gjerne holde  meg mellom 8-10k i prislappen, dog jeg er ikke fullstendig sta på dette punktet.

 

For å legge til bruksområder så blir det mye rart. Jeg går siste året datateknikk på NTNU, så det er mye koding, uten at dette krever spesielt stor kraft fra min side. 
Jeg spiller også litt spill til tider, og setter pris på å kunne gjøre det, selv om jeg ikke lenger har like mye tid til det som før, men det hadde vært deilig å endelig ha en rigg som kunne kjørt ting på en relativt god oppløsning og høy grafikk. Trenger for all del ikke maxe alt, og det vil i værste fall bli kjørt på 2560x1440 oppløsning.

 

Det har gått en stund siden jeg kjøpte rigg, og sist gang jeg bygde var det et prosjekt som gikk over sent 2010 til 2011. Vannkjøling og hele pakka.

 

Setupen var/er som følger, og jeg legger det ved for å høre verdien av å oppgradere med de eventuelle setupene jeg har tenkt på. Dette kan du godt hoppe over om du føler for det :p

 

HK: Rampage III Extreme

CPU: i7 930

Ram: Corsair Dominator 

GPU: EVGA 580 GTX Hydro Copper 2

 

I tillegg sitter jeg på en Corsair AX1200W og Corsair 800D kabinett. Harddiskene er ymse, men OSet kjører på en Samsung 850 EVO så har ikke tenkt å oppgradere noen av disse komponentene med det første. 

 

Som dere kanskje skjønte fra GPUen er både GPU og CPU vannkjølt,

og kjører gjennom en loop med en EK High-Flow Supreme CU vannblokk koblet til en 480 rad i taket på kabinett. (Ja, det var et herk å kutte plass til den)

 

CPUen er overklokket og ligger stabilt på 4,2 GHz, samt en liten klokk på GPUen. 

Jeg må innrømme at jeg syntes det vil være litt bittert å gi slipp på vannkjølingen, selv om jeg ser at med dagens langt mer energieffektive systemer, er det mindre behov for massive kjøleløsninger og at jeg kanskje kunne sluppet av med mindre støy med et luftkjølt system. 

Jeg kan legge til at radioteren er kjølt av 4 120 mm vifter som spinner på rundt 900-1100 rpm.

 

Det er kanskje et long-shot, men lurer på om EK blokken til 1366 også er kompatibel med 115x socketen? Mulig jeg bare må vente å se.

 

Jeg har lenge tenkt at riggen min er ganske oppdatert, men det er jo selvfølgelig bare jeg som tuller med meg selv. Den kjører fortsatt det meste, selv om det ofte blir på low kvalitet, men det var ikke noe problem å kose meg med Witcher 3 i sommer. Grunnen til at jeg nå virkelig begynner å vurdere rigg er at det siste halvåret så har bygget blitt mer og mer ustabilt. Jeg må klokke ned, eller skru opp voltage, og da blir faktisk svaret å klokke ned for min del.

 

 

-----------

 

Ok, det var nok bakhistorie om tidligere rigg.

 

Jeg ser i utgangspunktet på to forskjellige bygg som alternativer.

 

En Z170 plattform. Denne blir jo i utgangspunktet litt dyrere, men føler det kan være greit å være litt fremtidsrettet. 

Det som likevel er det viktigste argumentet for meg er at det jevnt over ser ut til å være systemer som trekker mindre watt, og derav mindre varmeutvikling. Har jeg misforstått her?

 

Bygg: https://prisguiden.no/liste/158387

 

Asus 970 GTX Strix,

Denne ser jeg som spikret for begge byggene. Tror ikke jeg er villig til å fire ned til 960, med mindre noen kommer med usedvanlig gode argumenter, og jeg er hvertfall ikke villig til å gå opp til 980. 

 

Asus Maximus Ranger VIII

 

Denne er jeg noe usikker på. Jeg ser for meg at jeg kommer til å klokke en del med oppsettet mitt, så det å ha et kvalitets hovedkort setter jeg pris på.

Jeg er nok også mer opptatt av estetikken enn det jeg liker å innrømme. 

I tillegg virker det som det kommer levert med et rimelig decent on-board lydkort, noe som kan være verdt et par lapper for meg.

 

Har også sett på Asus Z170-A, som virker greit, og til en veldig hyggelig prislapp.

Ser gjerne etter andre anbefalinger innenfor HK her, gjerne noen som ikke ser fullstendig blodharry ut. Z170-A'en er heeeelt i grenseland.

 

Rammen er i utgangspunktet helt straightforward. Lite å pirke på. Mulig jeg finner en Corsair versjon i stedet da jeg alltid har hatt det hyggelig med de.

 

CPUen jeg har landet på er 6600k. 
Spørsmålet er hvor mye ytelse jeg vil tjene på å velge K versjonen, gitt at jeg ser etter en ganske solid klokk. Er det verdt pengene?

 

Totalprislapp ender vel på rundt 9,5k. Noe jeg kan leve med, men ikke er helt optimalt.

 

Den andre muligheten blir et Z97 system, legger ved link: https://prisguiden.no/liste/158396

 

Samme GPU, den er grei nok.

Ram har jeg heller ikke så mye å komme med her. Forskjellen mellom DDR3 og DDR4 ser ut til å være neglisjerbar, og jeg er ikke av typen som oppgraderer annet hvert år heller, så det er ikke et argument for meg.

Hovedkortet Asus Z97-A virker solid, og kommer med både M2/Sata-E. Alt i alt virker det som et solid alternativ

 

Prosessoren blir da i5 4960k. 

Alt i alt, så tror jeg nok systemene vil yte rimelig likt? Ser ikke for meg at Skylake jobber veldig mye bedre klokk for klokk enn det Devils Canyon gjør. 

Jeg tror heller jeg har et moralsk issue med å kjøpe et system som kom ut i 2014,  når jeg for en skarve 1000 lapp mer, kan ende opp med et langt mer fremtidsrettet oppsett.

 

Håper å få høre tanker/nye ideer og anbefalinger. 

Takk!

Endret av Maccan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av listene dine er tilgjengelig :hm:

 

Det jeg tenker umiddelbart (beklager hvis du har svart på det) er skal du vannkjøle skjermkortet igjen? Fordi da trenger du jo ikke kjøpe den fancy STRIX kjøleren.

 

Og ja, blokka di til CPU skal fint passe andre socketer <<-- gitt at du har spart på monteringsmateriell. Ellers er dette å få tak i også forsåvidt

 

Jeg syntes videre ikke du skal gå ned på i5 når du har i7. Selv om spranget fra Bloomfield til Skylake er flott, så kan du jo ikke kutte hyperthreading.

 

Så mitt forslag må bli

Asus Z170-A (som er arvtageren til Z97-A som er arvtageren til Z87-A osv)

i7 6700K

GTX 970

2*8 GB DDR4 (Corsair LPX eller noe).

 

 

Trenger for all del ikke maxe alt, og det vil i værste fall bli kjørt på 2560x1440 oppløsning.

 

Henger meg litt opp i denne også. 2560*1440 krever en del. Du vil kanskje ikke bli helt happy (nok FPS) i alle titler med ett GTX 970 i 1440p.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Sånn, da skal linkene være ryddet opp i. Beklager rookie mistake, men før fantes det en funksjon som automatisk delte linkene mine ^^.

 

For å svare på et par spørsmål: 

 

Det jeg tenker umiddelbart (beklager hvis du har svart på det) er skal du vannkjøle skjermkortet igjen? Fordi da trenger du jo ikke kjøpe den fancy STRIX kjøleren.

 

Nei, det er i utgangspunktet ikke planen. Jeg kunne gjerne tenkt meg et luftkjølt system denne gangen. STRIX kjøleren virker attraktiv nettopp av den grunn.

 

Jeg får se om det blir vannkjøling i fremtiden, men det ligger ikke på plakaten i første omgang.

 

 

 

 
Henger meg litt opp i denne også. 2560*1440 krever en del. Du vil kanskje ikke bli helt happy (nok FPS) i alle titler med ett GTX 970 i 1440p.

 

Du sier noe, men jeg vil sansynligvis bli sittende på en 1080p skjerm. 

 

 

 

Jeg syntes videre ikke du skal gå ned på i5 når du har i7. Selv om spranget fra Bloomfield til Skylake er flott, så kan du jo ikke kutte hyperthreading.

Jeg ser ikke for meg at HT vil ha voldtsomt mye å si for meg?

 

Vi snakker fort 1k+ ekstra i pris, vil det virkelig være verdt pengene?

 

EDIT: Laget en liste til med et i7 oppsett. Det er ikke fullstendig utenkelig når jeg ser det over.

https://prisguiden.no/liste/158397

 

 

Vil dere anbefale å kjøre på med kun 8 GB ram i utgangspunktet for så å eventuelt kjøpe et kit til?

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Nja ... Nei det er vel egentlig ikke verd pengene :p

Jeg tenkte mer sånn "Jeg skal oppgradere og jeg skal ha med meg alle de positive funksjonene fra forrige maskin".

 

Men uansett så vil en 6600K yte en god del bedre enn i7 930. Hvis jeg skal bevege meg ut i antagelser så tror jeg vi kan si at en godt overklokket i7 930 yter ca likt som en stock 6600K.

 

Hva med at du først kjøper nytt skjermkort og beholder plattformen din da? Det kan jo godt tenkes at din største flaskehals her er GPU. Det er lenge siden jeg kvitta meg med GTX 580 for å si det sånn.

 

Edit:

Prisdiff. mellom 1150 og 1151 oppsettene dine er egentlig bare 3-400 kroner. Du har jo valgt et HK som er en del dyrere på 1151 pakka, så du kan ikke sammenligne direkte. 1000 kroner diff. er det ikke. Hadde helt klart tatt 1151 pakka.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Nei, nå var det i utgangspunket i7 vs i5 oppsettet jeg satt 1k diffen på, men hvis jeg nedgraderte HK litt så ble diffen merkbart mindre ja.

 

Heller nok mot 1151 med en i5 jeg og. 

Spørsmålet gikk også litt på om det var verdt det med ROG HK'et mtp overklokking, og lydkortet som var av bedre kvalitet.

 

EDIT:

 

Ja, jeg hadde nok gjort som du foreslo med å kjøpe kun GPU, hvis det ikke var for at jeg merker min nåværende CPU begynner å synge på siste vers. Har måttet klokke ned, og øke voltagen som går gjennom stadig.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar
Jeg tror heller jeg har et moralsk issue med å kjøpe et system som kom ut i 2014,  når jeg for en skarve 1000 lapp mer, kan ende opp med et langt mer fremtidsrettet oppsett.

 

Denne jeg mente :)

 

Gå iallfall for K utgaven ja. Det er det helt klart verd!

 

Når det kommer til design og slike ting detter jeg litt av. Jeg kjøper HK med de funksjonene og den formfaktoren jeg vil ha (først og fremst). Hvis det i tillegg "ser greit ut" så er det jo en bonus, men dette kommer langt bak som prioritet.

 

Edit:

Og vedr overklokking. Jeg tviler steeeeeerkt på at du klokker bedre på et ROG kort enn på Z170-A. Overklokken er gitt av lotteriet, altså hvor heldig du er med chip'n du får. Og så kjølinga da, men da snakker vi ekstremkjøling (flytende nitrogen). For lett overklokk på en luftkjøler eller på vannkjøling så glem det. Du klokker fin fint på et billigere HK.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

 

Jeg tror heller jeg har et moralsk issue med å kjøpe et system som kom ut i 2014,  når jeg for en skarve 1000 lapp mer, kan ende opp med et langt mer fremtidsrettet oppsett.

 

Denne jeg mente :)

 

Gå iallfall for K utgaven ja. Det er det helt klart verd!

 

Når det kommer til design og slike ting detter jeg litt av. Jeg kjøper HK med de funksjonene og den formfaktoren jeg vil ha (først og fremst). Hvis det i tillegg "ser greit ut" så er det jo en bonus, men dette kommer langt bak som prioritet.

 

Edit:

Og vedr overklokking. Jeg tviler steeeeeerkt på at du klokker bedre på et ROG kort enn på Z170-A. Overklokken er gitt av lotteriet, altså hvor heldig du er med chip'n du får. Og så kjølinga da, men da snakker vi ekstremkjøling (flytende nitrogen). For lett overklokk på en luftkjøler eller på vannkjøling så glem det. Du klokker fin fint på et billigere HK.

 

Hehe takk takk for svar,

 

Tror det har noe med at jeg har sittet timesvis og sleevet hver eneste kabel i hele kabinettet, og jeg gjerne vil at det skal se pent ut, men der er vel jeg at den noe mer spesielle typen.

Lenke til kommentar

http://cdon.no/elektronikk/asus-nvidia-geforce-gtx-970-strix-4gb-directcu-ii-hdmi-displayport-2xdvi-game-included-rise-of-the-tomb-raider-p33767981?utm_source=newsletter&utm_medium=electronics_newsletter&utm_campaign=1602_Electronics_Gaming_GTX970

 

Der får du et 400 kroners spill på kjøpet (lanseres 28.jan på pc).

Kongespill - Tomb Raider 2013 var helt topp.

 

Edit:

Tilbud utgått.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...