Gå til innhold

Hvordan tjener man penger på gratisapper?

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Du kan tene pengar ved å selje informasjon om brukarane dine, slik som google, Facebook og andre selskap.

Du kan også prøve å selje andre tenester til brukarane, som  nye / andre funksjonar.

Okey. Har nemlig gått å fundert på en app i noen år som jeg tror vil slå an men den må være gratis for at noen skal ville bruke den. Mao. så er det ikke særlig med penger å tjene, så da skrinlegger jeg prosjektet.

Lenke til kommentar

Du kan tene pengar ved å selje informasjon om brukarane dine, slik som google, Facebook og andre selskap.

Du kan også prøve å selje andre tenester til brukarane, som  nye / andre funksjonar.

Okey. Har nemlig gått å fundert på en app i noen år som jeg tror vil slå an men den må være gratis for at noen skal ville bruke den. Mao. så er det ikke særlig med penger å tjene, så da skrinlegger jeg prosjektet.

Gratis app med mulighet for å betale 7kr for å slippe reklame i appen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han som stod bak snapchat opprinnelig er millardær. Jeg aner ikke hvordan.

Etterhvert så ble det åpnet for reklame, events, journalistikk der og slikt men jeg tenker før det.

Hvordan ble det tjent penger da? Det er jo ikke noe informasjon å selge heller.

Dersom du lager en populær app så blir du nærmest automatisk rik fordi alle vil ha en del av det og er villig til å betale.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Et annet populært alternativ er å ha noen in-app purchases. De kan være helt greie ("det meste er gratis, men du kan kjøpe disse småpraktiske funksjonene om du vil støtte meg"), men det er vel straks mer penger i den kjipe modellen ("kjøp forbruksvarer i dette spillet for å fjerne irritasjoner").

Lenke til kommentar

Han som stod bak snapchat opprinnelig er millardær. Jeg aner ikke hvordan.

Etterhvert så ble det åpnet for reklame, events, journalistikk der og slikt men jeg tenker før det.

Hvordan ble det tjent penger da? Det er jo ikke noe informasjon å selge heller.

Dersom du lager en populær app så blir du nærmest automatisk rik fordi alle vil ha en del av det og er villig til å betale.

Stemmer at Evan Spiegel er mangemilliardær pga. snapchat. For et eller to år siden hadde snapchat 100 mill. brukere og var verdsatt til 100 mrd. kr., dvs. 1 000 kr/bruker.  

Snapchat selger mye geoinformasjon videre, og i tillegg har de sponsede "stories", men kan, slik jeg ser det, på ingen måte rettferdiggjøre hva selskapet verdsettes for. Mange rike spytter inn masse penger i slike start ups fordi de håper på en bedre avkastning der enn de kan få andre steder (lave renter). Skulle ikke forundre meg om det blir en boble som sprekker hos start ups med millioner av brukere og knapt noen inntjening om noen få år. 

Når det gjelder in-app purchases, så har f.eks. FunRun (norsk selskap) greid å få rundt 0,1% av brukerene til å handle, og begge spillene har rundt 50 mill nedlastninger totalt. Dvs. at du må ha ganske mange brukere før du tjener betydelige summer. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kan man reservere en slags patent på en app slik at ingen andre stjeler ideen?

Eller kan/må man utvikle appen for så å ta patent?

Jeg ser for meg at ideen blir snappet og utviklet foran nesen min om ideen slippes.

Lenke til kommentar

Amerikanerene har mulighet til å patentere mye rart.

Det mest nærliggende er programvarepatenter. De er debatterte og varierer mellom regioner. Grovt sett er det ikke meningen man skal få patenter på rene forretnings-løsninger som slumper til å skje på en datamaskin ("en måte å selge ting over internett"), og heller ikke på matematikk og vitenskap ("en måte å effektivt beregne kule-baner "). I EU er idéen at man bare kan få en patent på programvare om det er en del av en løsning for et praktisk problem ("en måte å stabilisere mobilkameraer med mikromotorer og programvare som utleder bevegelse fra bildeanalyse"); i USA er det lettere å få mer generelle patenter (Amazon har famøst en patent på "en løsning for å la kunder bestille og betale en vare fra en nettbutikk med ett enkelt klikk via forhåndsregistrert informasjon"), men selv de har blitt strengere på å invalidere ikke-nyskapende patenter. (USA har et problem med store firmaer som patenterer en haug med vage og ikke veldig nyskapende ting for å bruke det til å saksøke mindre konkurrenter til konkurs, og et beslektet problem med firmaer som har lisensiering/saksøking over patenter som sin eneste inntekt).

Business method - patenter er mest av typen "en måte å fordele risiko ved investering i opsjoner"; de er mulige å få i USA men jeg har inntrykk av at det ikke blir godtatt veldig mange av dem i året.

Det finnes også "design patents", men de handler såvidt jeg vet om hvordan ting rent dekorativt ser ut, ikke hva de gjør. (Cola-flasken er sikkert design-patentert.)

Generelt sett: Husk at idéer er veldig billige. Folk kommer opp med tusenvis av idéer for programmer hver dag, og det er helt sikkert mange av de som ikke er helt unike. Det er for det meste kvalitet, markedsføring og flaks som avgjør hvem av de som vinner, ikke hvem som slumpet til å tenke tanken aller først.

Endret av Djn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takk for mange gode svar så langt. Jeg har vurdert å stå for utvikling av appen selv med hjelp fra feks. en innleid konsulent. Men etter å ha lest litt på nettet er jeg i tvil om jeg heller burde sette bort hele greia og heller tjene penger på det lille det evt. blir i reklameinntekter osv. via ett profesjonelt uviklerselskap.

Jeg mener selv at appen/ideen er så god at den kan bli populær utover landegrensene ved riktig markedsføring. Det kan også lages en til to apper til innen samme segment.

Jeg har en strategi med tanke på markedsføring innenlands og hvilke aktører som kan ha interesser i å ta del i appen overfor sine kunder.

Alternativt kunne jeg fått meg en kompanjong eller to hvor vi alle har like interesser i appen, og sammen sørger for en komplett løsning.

Som totalt ufaglært på dette området er det vanskelig å vite hvor man bør sette grensene og hvilket kriterier som bør legges til grunn for de forskjellige valgene man tar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...