Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blir stoppet ukentlig av Politiet i "rutinekontroll" - anmelde for trakassering?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Uten å ha satt meg voldsomt inn i saken vil jeg si at det i alle fall kan være interessant å få prøvd om legalitetsprinsippet jf. Grl. §§ 96 og 113 her er brutt.

Jeg ville kontaktet en advokat og forhørt meg. Rådene du får i denne tråden, og diskusjon generelt, når det kommer til jus, er dessverre av svært varierende kvalitet og seriøsitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der kan neppe sies å eksistere ytringsfrihet om man kan tvinges til å "ytre seg", dvs å gi politiet personalia i dette tilfellet.

Ytring(i ytringsfrihetsforstand) =! Samtale/informasjon/å prate. Å oppgi personalia på forespørsel er knapt en ytring. "Jeg er tjukk" er en ytring, men "Ole Hansen" som svar på "hva heter du?" er ikke en ytring.

Ytring, noe som sies eller uttales.

https://snl.no/ytring

Dessuten impliserer ikke nødvendigvis retten til å ytre seg retten til å holde kjeft.

Frihet er retten til å gjøre alt som ikke skader andre.

https://no.wikipedia.org/wiki/Erkl%C3%A6ringen_om_menneskets_og_borgerens_rettigheter

Om man blir tvunget til å ytre seg har man ingen ytringsfrihet, da har man ytringstvang.

Vurderte du å gå litt dypere i hva som skiller ytring fra uttalelse/svar/spørsmål/utrop/etc? Jeg hjelper gjerne:

"Ei ytring er ein språkleg heilskap som blir ytra av ein særskild person ved eit særskilt høve. At ho er ein heilskap, inneber at ho kan stå åleine, at det korkje rett før eller rett etter kjem ei ytring eller ein del av ei ytring som er ein direkte føresetnad for ho.".

Svar på spørsmålet "hva heter du?" er altså ikke en ytring. Svaret er ikke en frittstående helhet.

Det er viktig å skilje mellom ytring og setning, og det er mykje som skil dei to fenomena, mellom anna dette:

[..]

Ytringar har ei tyding som er sterkt avhengig av ein språkleg og ikkje-språkleg kontekst, medan tydinga til ei setning er uavhengig av konteksten.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ellers oppfører deg fint og legger fram saken din objektivt kan du jo bare oppsøke betjenten på privaten på kvelden dagen du blir stoppet og tilby han å kjøpe lodd (Ha ting på stell ang. lotteritilsynet, ellers er det ulovlig) eller prøv å selge et håndlaget maleri eller kanskje en festlig dorullnisse ? Du gjør jo ingenting ulovlig med det. Du tilbyr bare en tjeneste som vedkommende står fritt til å takke nei til.

At du blir profilert er nok fordi du er ung og de går etter stereotyper og har lite å velge i. Evt har de lite å gjøre og prøver å rettferdiggjøre sin eksistens og være politi i en begivenhetsløs hverdag på et lite sted. Litt som en general trenger en krig trenger de kriminelle og blir litt ivrig i tjenesten og utgjør en trakasserende belastning for de folkene de tror er kriminelle. Dette er en taktikk myndighetene i USA bruker når de ikke liker det noen holder på med, men da foreligger det som regel mer enn bare mistanke.  Det er en balansegang å røyke ut kriminelle og det å framprovosere ting ved hjelp av å bedrive slik oppførsel. Du kan jo vurdere å filme opptrinnene og sørge for at dato og klokkeslett er riktig satt på mobilen. Dette er gull senere hvis du vil ta rettslige skritt. Logger du tingene har du håndfaste bevis, noe som burde gi dem noe å tenke på i forhold til hvordan de behandler deg. Politiet går gjerne litt utover det de har myndighet til men kjenner du rettighetene dine kan du stagge dette. Er de fornuftige backer de, men du må være saklig og ikke la deg fyre opp.

Lenke til kommentar

Hvis du ellers oppfører deg fint og legger fram saken din objektivt kan du jo bare oppsøke betjenten på privaten på kvelden dagen du blir stoppet og tilby han å kjøpe lodd (Ha ting på stell ang. lotteritilsynet, ellers er det ulovlig) eller prøv å selge et håndlaget maleri eller kanskje en festlig dorullnisse ? Du gjør jo ingenting ulovlig med det. Du tilbyr bare en tjeneste som vedkommende står fritt til å takke nei til.

Genialt :D

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke mye forsøk på salg av dorullnisser til før politiet tar det som trakassering, med de følger det måtte ha.

Hadde dette hendt meg, hadde jeg troppet opp på politikammeret i arbeidstiden og lagt frem saken - og krevd ett svar. Politiet har kanskje ett annet syn på atferden din enn hva du selv har.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ble stoppet inatt i et ensomt lyskryss, venta på rødt og sivilen så meg nærme krysset i det han kjørte over, aå han rygga og stoppa foran bilen min. Aldri sett de to betjentene her før og regner med de er fra nabodistriktet.

Han sjekka førerkort og sa hyggelig "åja så det er du som er XX? Skjønte du var litt lei av å bli stoppa så ofte" og var en liten hyggelig prat rundt det, han (turte?) spurte ikke hvor jeg skulle, hvor jeg hadde vært, drukket, kikka i øya eller på passasjeren eller noe som helst, virka nesten som han skjønte det var meg og ikke kunne spørre mer

Anonymous poster hash: 4c66c...6c9

Lenke til kommentar

Ja de snakker vel om deg "på kammerset". Sånn er det å være "kjenning av politiet". Velkommen til resten av ditt liv hvis du fortsetter å kjøre rundt midt på natta med lugubre passasjerer.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja de snakker vel om deg "på kammerset". Sånn er det å være "kjenning av politiet". Velkommen til resten av ditt liv hvis du fortsetter å kjøre rundt midt på natta med lugubre passasjerer.

Hvor ofte har jeg ikke skrevet nå at dette har vært ved 2-3 anledninger mange måneder siden?

Lenke til kommentar

Jeg kjører ofte hjem på natta selv, har ved to anledninger på 15 år blitt stoppet i en ren "hvor skal du, førerkort takk"(på en hyggelig måte)-kontroll - man skal da visselig ikke bli en kjenning av politiet fordi man har en annerledes døgnrytme eller ofte drar sent hjem fra besøk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ble stoppet inatt i et ensomt lyskryss, venta på rødt og sivilen så meg nærme krysset i det han kjørte over, aå han rygga og stoppa foran bilen min. Aldri sett de to betjentene her før og regner med de er fra nabodistriktet.

Han sjekka førerkort og sa hyggelig "åja så det er du som er XX? Skjønte du var litt lei av å bli stoppa så ofte" og var en liten hyggelig prat rundt det, han (turte?) spurte ikke hvor jeg skulle, hvor jeg hadde vært, drukket, kikka i øya eller på passasjeren eller noe som helst, virka nesten som han skjønte det var meg og ikke kunne spørre mer

Fikk du noen utdypning på hvordan han hadde hørt om deg, og om han egentlig visste godt hvem han stoppet?
Lenke til kommentar

Nei, det virka ikke som et "kjent i kammeret" på dårlig måte stopp, tolka det mer som "han der får vi litt pepper for nå fordi vi har stoppa og ransaka han gang på gang uten funn" spesielt siden han nesten var litt tilbaketrukket når han sa "jeg skjønner du blir stoppa en del og er litt lei av det?" og heller ikke spurte om noe som helst annet som hvor skal du, hvor kommer du fra (kom utrolig nok ut av et nabolag/halv skogsvei som kunne sett litt luguber ut, bare en bakvei som går langs sjøen som er fin å kjøre og se på) og han sa at jeg kunne kjøre videre rimelig fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...