Skatteflyktning Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 (endret) Nei, de kan ikke dra deg inn for ikke å ikke ha ID, men for å ikke svare på informasjon om det loven nevner at man må svare på. Selv om dette jo går i konflikt med at man står fritt til å ikke forklare seg for politiet.For ikke å nevne selve grunnloven § 100. Ytringsfrihet bør finne sted. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17 Der kan neppe sies å eksistere ytringsfrihet om man kan tvinges til å "ytre seg", dvs å gi politiet personalia i dette tilfellet. Endret 2. mars 2016 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Om du ikke har noe å skjule så gjør det vell ikke noe at politiet sjekker ? Når du blir stoppet 15 ganger under en måned med samme svar og spørsmål blir du ganske lei når de får deg til å føle deg kriminell. Er alle som er ute på kvelden kriminelle? Spør de en velkledd mann som kjører en fin bil ute på kvelden på vei hjem? For det virker som de bare spør oss unge her. Anonymous poster hash: 4c66c...6c9 Er forståelig at det kan bli litt irriterende men.. Gjør man ikke noe galt har man ikke noe å frykte syns det er greit å la politiet få gjøre jobben de er ansatt til å gjøre.. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Politiet er ikke ansatt for å trakassere den samme personen nesten daglig. 9 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2016 Om du ikke har noe å skjule så gjør det vell ikke noe at politiet sjekker ? Når du blir stoppet 15 ganger under en måned med samme svar og spørsmål blir du ganske lei når de får deg til å føle deg kriminell. Er alle som er ute på kvelden kriminelle? Spør de en velkledd mann som kjører en fin bil ute på kvelden på vei hjem? For det virker som de bare spør oss unge her. Anonymous poster hash: 4c66c...6c9 Er forståelig at det kan bli litt irriterende men.. Gjør man ikke noe galt har man ikke noe å frykte syns det er greit å la politiet få gjøre jobben de er ansatt til å gjøre.. Jo, man frykter politi til slutt. De begynner stadig å leite etter mer og mer; prøver å si baklysa er for dårlige, sjekker dekkmønster, de prøver å ta meg for noe. Alltid samme folka, blir mislikt, har ikke rulleblad annet enn en fartsbot... Anonymous poster hash: 4c66c...6c9 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Tror ikke at fravær av ID kvalifiserer som "grunn til å tvile på riktigheten av" Dette burde være enkelt å forstå. Dersom det er grunn til å tvile på at oppgitte personalia er riktig, kan vedkommende bli tatt med på stasjonen. Men før politiet går til det skritt, spør de selvfølgelig om han kan motbevise deres mistanke. Har han identifikasjon, er det bare å ønske en fortsatt god kveld. For å bli tatt med kreves altså to ting: 1) mistanke om løgn og 2) manglende identifikasjonskort. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Jo, man frykter politi til slutt. De begynner stadig å leite etter mer og mer; prøver å si baklysa er for dårlige, sjekker dekkmønster, de prøver å ta meg for noe. Alltid samme folka, blir mislikt, har ikke rulleblad annet enn en fartsbot... Politiet terroriserer deg, og grunnen er åpenbar: du skal slutte å være sjåfør for narkomiljøet. Jeg beundrer deg, jeg hadde aldri tort utfordre politiet. En vakker dag finner de på noe mye verre enn å trakassere. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Hadde vi bare fått cannabis lovligjort så kan politiet slutte å plage folk og bruke ressursene der de trengs. Jeg kjenner en som mistet lappen fordi han var passasjer i en bil. Men så er jo Norge verdens enkleste land å bli fratatt sertifikatet. 1 Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Er forståelig at det kan bli litt irriterende men..Gjør man ikke noe galt har man ikke noe å frykte syns det er greit å la politiet få gjøre jobben de er ansatt til å gjøre.. Jo, man frykter politi til slutt. De begynner stadig å leite etter mer og mer; prøver å si baklysa er for dårlige, sjekker dekkmønster, de prøver å ta meg for noe. Alltid samme folka, blir mislikt, har ikke rulleblad annet enn en fartsbot... Åh så du er en kjenning av politiet fra før... da er det kansje ikke så rart at dem sjekker litt ekstra ? Jeg vet ikke Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 (endret) Hvis det ikke skal mer til så er jeg kjenning av politiet også og de burde ha sjekket meg hver eneste dag... Før jeg ble snill kjente jeg stordealere som aldri hadde besøk av politiet, selv om de har blitt tatt for relativt store mengder et par ganger. Edit; De ble "selvfølgelig" aldri stoppet når de satt i et kjøretøy heller, verken som sjåfør eller passasjer. Eller når de gikk rundt på gaten for den sakens skyld. Endret 2. mars 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Tror ikke at fravær av ID kvalifiserer som "grunn til å tvile på riktigheten av"Dette burde være enkelt å forstå. Dersom det er grunn til å tvile på at oppgitte personalia er riktig, kan vedkommende bli tatt med på stasjonen. Men før politiet går til det skritt, spør de selvfølgelig om han kan motbevise deres mistanke. Har han identifikasjon, er det bare å ønske en fortsatt god kveld. For å bli tatt med kreves altså to ting: 1) mistanke om løgn og 2) manglende identifikasjonskort.Ja, men mistanken om løgn kan ikke baseres på manglende ID, det må såvidt jeg kan forstå eksistere en annen grunn for mistanke urelatert til manglende ID. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Ja, men mistanken om løgn kan ikke baseres på manglende ID Du har åpenbart store problemer med å lese. Ingen har da påstått det; du slår inn åpne dører gang på gang. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 (endret) Hvordan klarer man å slå inn en åpen dør? Lukke den først? Tviler sterkt på at TS vil få fler fornuftige råd herfra enn det som alerede har blitt gitt. En advokat, i det virkelige liv, er nok neste fornuftige steg. Endret 2. mars 2016 av Belphegor 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 (endret) De sjekker deg nok fordi de mener du driver transport av folk i narkomiljøet. Du har jo blitt tatt flere ganger med kompiser som har et par gram med ditt eller datt på seg. Da blir du oppfulgt hele tiden for å få deg til å slutte med det. Pluss at du driver og kjører rundt med disse folkene i bilen på nattestid, når politiet sikkert ikke har så mye å gjøre på vakta si. Endret 2. mars 2016 av Bytex 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Jeg lurer på hvor mye du holder skjult. Hvorfor har du alltid med deg småkriminelle mennesker i bilen om natten? Er du en slags løpegutt eller sjåfør/bud for dopmiljøet? Er du involvert i et gjengmiljø? Det kan godt hende at politiet har gode grunnet til å følge med på dine aktiviteter. Trakasseringen kan være et virkemiddel for å få deg til å kutte ut disse kompisene. Jeg er usikker på lovligheten av dette virkemiddelet, når resultatet blir regelrett trakassering uten at de finner noe på deg. Jeg kjører også mye om nettene, men av helt andre grunner. Blir nesten aldri stoppet, og aldri beskyldt for å være "kjekkas" De har alltid en høflig tone. Har blitt stoppet i rutine promillekontroll og slikt. Aldri noe problem. Jeg gjetter at bilen din er en svart, kameratsenket Audi. Har jeg rett? :-P 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2016 Som sagt; Jeg har 1 gang blitt stoppet med en fyr som hadde 1gr på seg, og en annen gang med en fyr som var ruset. Jeg kjører egentlig aldri rundt med disse, veldig sjeldent. Jeg blir stoppet om jeg kjører alene eller ei. Jeg har aldri fått noe snakk om dette, og han som ble tatt med 1gr sa også jeg ikke visste om det, noe jeg ikke gjorde. De fleste vennene mine er helt vanlige. Jeg har kun en fartsbot. Hendelsene med de to fyrene er flere mnd siden. Aldri hatt reaksjoner fra politiet annet enn en fartsbot i et annet politidistrikt fra UP, forenklet forelegg. Anonymous poster hash: 4c66c...6c9 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Kan jo også legge til Straffeloven § 333. § 333 i gamlelova frå 1902 er oppheva og erstatta med § 162 frå den nye straffelova. Sjølve innholdet i paragrafen er forholdsvis likt berre at ein har modernisert språket. hvorfor er den på lovdata da? Av en lang rekke grunner, men kanskje mest at den gjelder for alle handlinger før 1. oktober 2015. Den står markert med opphevet, da. 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 (endret) Der kan neppe sies å eksistere ytringsfrihet om man kan tvinges til å "ytre seg", dvs å gi politiet personalia i dette tilfellet.Ytring(i ytringsfrihetsforstand) =! Samtale/informasjon/å prate. Å oppgi personalia på forespørsel er knapt en ytring. "Jeg er tjukk" er en ytring, men "Ole Hansen" som svar på "hva heter du?" er ikke en ytring. Dessuten impliserer ikke nødvendigvis retten til å ytre seg retten til å holde kjeft. Endret 3. mars 2016 av toth 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2016 Blodprøven og førerkort kom tilbake idag. Prøven var naturligvis ren. Anonymous poster hash: 4c66c...6c9 6 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 Gratulerer! Får man ingen kompensasjon etter et slikt inngripen i dagliglivet? Urettmessig inndragelse kan ha store konsekvenser for jobb, fritid, familie osv. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 Der kan neppe sies å eksistere ytringsfrihet om man kan tvinges til å "ytre seg", dvs å gi politiet personalia i dette tilfellet.Ytring(i ytringsfrihetsforstand) =! Samtale/informasjon/å prate. Å oppgi personalia på forespørsel er knapt en ytring. "Jeg er tjukk" er en ytring, men "Ole Hansen" som svar på "hva heter du?" er ikke en ytring. Ytring, noe som sies eller uttales. https://snl.no/ytring Dessuten impliserer ikke nødvendigvis retten til å ytre seg retten til å holde kjeft. Frihet er retten til å gjøre alt som ikke skader andre. https://no.wikipedia.org/wiki/Erkl%C3%A6ringen_om_menneskets_og_borgerens_rettigheter Om man blir tvunget til å ytre seg har man ingen ytringsfrihet, da har man ytringstvang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå