MT-Sci Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Jeg tror nok ikke at feilen ligger på politiet side, men på ditt. Kanskje de mistenker deg for noe... Å kjøre på sære tidspunkter, kan dreie seg om masse annet, ikke bare nattbesøk hos andre. Det er muligens mulig å melde dette fra, hvis dette er irriterende. Så har du vel dokumentasjon på det. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Ser den. Men ser også hvorfor politet er så ivrig på deg. Svar som "jeg bare kjører litt rundt på måfå, jeg", eller "jeg ante ikke at kompisen min hadde tjall på seg, æresord" virker neppe overbevisende, og selv om du påstår at du er en ærlig og redelig fyr som ikke gjør noe galt så er det vel rimelig naturlig at politiet mistenker noe annet når de ser du kjører rundt omkring nattestid og har kriminelle med deg i bilen fra tid til annen. 3 Lenke til kommentar
MT-Sci Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Ser den. Men ser også hvorfor politet er så ivrig på deg. Svar som "jeg bare kjører litt rundt på måfå, jeg", eller "jeg ante ikke at kompisen min hadde tjall på seg, æresord" virker neppe overbevisende, og selv om du påstår at du er en ærlig og redelig fyr som ikke gjør noe galt så er det vel rimelig naturlig at politiet mistenker noe annet når de ser du kjører rundt omkring nattestid og har kriminelle med deg i bilen fra tid til annen. Man blir jo ofte mistenkt hvis en person kjører på nattestid. Det finnes en rekke folk som smugler, eller drive med andre kriminelle handlinger på nattestid. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Hva en bekjent hadde på seg i min bil kan jeg ikke noe for eller vite noe om, de vet da at selv om jeg muligens har en kompis som er kjent hos dem, så vet dem godt jeg ikke driver med noe ulovlig, og blir likevel stoppet gang på gang når jeg er alene i bilen. Anonymous poster hash: 4c66c...6c9 Det einaste som politiet veit med sikkerheit er at du ikkje har blitt tatt for noke ulovlig, men sidan dei har tatt kompisen din tidligare så veit dei at du er i eit miljø der du har lett tilgang på ulovlige stoff dersom du vil. Mitt råd er som sagt at du loggfører når du blir stoppa og kva som blir gjort. Berre slike enkle ting som at du med sikkerheit kan seie at du har blitt stoppa 18 gongar i løpet av dei siste fire månedane fordi du har loggført dette, i staden for å påstå at du har blitt stoppa kanskje 20 gongar, vil være til stor hjelp. Dette vil også styrke din sak ved ein eventuell anmeldelse. Du står mykje sterkare når du kan informere retten om at du har blitt stoppa 21 gongar sidan du fikk lappen, der 19 av kontrollane var klart grunnlause. Dersom du berre står der og seier at du har blitt stoppa "godt over 20 gongar" så kan du lett bli avfeid med at du overdriver og at du sikkert berre innbiller deg at du blir stoppa ofte. Kanskje du til og med får tilsvar på at du sikkert har røyka så mykje hasj at du har blitt paranoid og trur at alle er ute etter deg. Med ein logg over når du blir stoppa og kva tid du blir stoppa så vil du stå mykje sterkare. Politiet på sin side vil heilt sikkert argumentere med at dette ikkje er trakassering, men målretta forebyggande arbeid mot risikogrupper. Som ung mann med ferskt førarkort, eigen bil, venner som har vært i kontakt med ulovlige rusmiddler og tydeligvis mykje fritid så vil du definitivt kunne falle innunder ein eller fleire av politiets forebyggande sattsingsområder. Ellers kan det jo være greit å nemne at grunnen til at ein oftare blir stoppa i stikkeprøvekontrollar om natta er nettopp fordi det er få andre bilistar ute på vegane. Så når politiet står langs vegkanten og venter på det skal skje noke så er det klart dei stopper den einaste bilen som passerer den timen, om ikkje anna for å sleppe å sitte i politibilen og tvinne tommeltottar eller kva no politiet gjer når dei har mykje dødtid. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 (endret) De stopper folk som går rundt på nattestid også, spesiellt utenfor sentrum i byene. Jeg ble selv stoppa når jeg var ute på en kveldstur i ett-tida en tirsdag. Ser det ikke som trakassering på noe vis. De lurte vel bare på om jeg rusla rundt etter dop. Det jeg mente er at når de vet du har venner som er i et "dopmiljø" kan du fort bli targeted for litt ekstra oppfølging, de vil ikke at flere skal gå inn i det miljøet, og når du kjører rundt på natta med folk som har dop på seg er det nettopp dette de vil stoppe før det går lengre. Endret 19. januar 2016 av Bytex Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Jeg skal ikke si at Politiet ikke gjør feil, men dette er noe som ville gjort meg mistenkelig.. En passasjer ble en gang tatt for besittelse i min bil på 1gr, noe jeg ikke var klar over han hadde på seg, det forklarte han også til politiet. Svaret dems var at jeg kjørte i et nabolag der det er en del tyveri og så videre, [...] Ingenting annet enn at jeg kjører bil en del på litt sære tidspunkt [...] Det skal ikke være nok til å terrorisere noen. Politiet i Norge lever fortsatt i Nixon tiden, jakten på Narkotika går foran det meste, hvis de stopper deg med venner 100x så kan de mulig finne et gram hasj. Godt brukte ressurser. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Om dette er på et lite sted (ser for meg Notodden eller Bø eller noe slikt), så kan ungdomsrusproblematikk være et viktig bekjempningsområde for politiet. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Jeg opplevde det samme en stund, etter at jeg noen ganger ringte til operasjonssentralen og sa fra om at jeg skulle ut på tur og med kjørerute ble det brått stopp på at de gadd å bry seg 1 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 (endret) Later til å være en juridisk gråsone, dessverre. Jeg har sendt inn klage for lignende tilfelle tidligere, og fått forventet svar tilbake fra politimesteren om at han anså det som innenfor, og at "beslutningen" kunne klages videre til Justisdepartementet. Han hadde dog betjentene inne på samtale. Jeg svarte høflig at utfallet var det jeg hadde regnet med, og at jeg var fornøyd med at betjentene hadde måtte svare for seg, basert på total mangel på oppførsel. Jeg anbefaler deg å notere hver gang du blir stoppet. Tid, sted, stikkord men også tjenestenummere (noe du har krav på å få ved forespørsel, jf. politiloven § 20 sjette ledd). Videre anbefaler jeg deg og kun opplyse om ting du er pliktig til å opplyse (type personalia). Ikke opplyse om hvor du har vært, hvor du skal o.l. Håper situasjonen din bedrer seg, og at du sender inn en klage. Uansett hvor lite det måtte hjelpe. Endret 19. januar 2016 av Haakon* Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 Jeg skal ikke si at Politiet ikke gjør feil, men dette er noe som ville gjort meg mistenkelig.. En passasjer ble en gang tatt for besittelse i min bil på 1gr, noe jeg ikke var klar over han hadde på seg, det forklarte han også til politiet. Svaret dems var at jeg kjørte i et nabolag der det er en del tyveri og så videre, [...] Ingenting annet enn at jeg kjører bil en del på litt sære tidspunkt [...] Det skal ikke være nok til å terrorisere noen. Politiet i Norge lever fortsatt i Nixon tiden, jakten på Narkotika går foran det meste, hvis de stopper deg med venner 100x så kan de mulig finne et gram hasj. Godt brukte ressurser. Takk til dere med både korte og lange gode svar. Til resten så virker det ikke som om alle leser så nøye. Nå er dette vel 2 eller 3 gangen jeg skriver at jeg har full forståelse dersom det er en stopp i blant, og at jeg har full forståelse for å bli stoppet ekstra på nattestid. Dette gjelder en liten by kun en time unna Oslo forresten. Hadde det begrenset seg til en stopp i blant med hyggelig tone er det greit, men her er det rett og slett slik at jeg blir nervøs hver gang jeg går mot bilen og lurer på om, nei, NÅR jeg blir stoppet idag. Ser dere skriver at dophodee miljø ditt og datt, men dette har pågått slik lenge før jeg noen gang har hatt med meg dophoder i bilen. Anonymous poster hash: 4c66c...6c9 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Måten jeg blir behandlet og snakket til av politiet har jeg utrolig nok utviklet en "frykt" og reddsel for politiet, noe som er tvert motsatt av hva man skal føle når man ser en politibil og ikke har noe å gjemme. Anonymous poster hash: 4c66c...6c9 Realistisk sett er den følelsen den eneste fornuftige Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Som jeg sier til politiet hver eneste gang, "ute og råner" Anonymous poster hash: 4c66c...6c9 Det bør du ikke si. Det kan fort defineres som "formålsløs kjøring" som muligens pr. lovtekst er forbudt. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 Kjørte akkurat nå og møtte politibil som venta i rundkjøring. Fulgte etter meg i rundt 20min gjennom hele sentrum og kjørte videre når jeg stoppa på bensinstasjon. Er jo helt jævlig å ha puls på 1000 og være nervøs fordi man har en politibil bak seg uten å ha noe å skjule... Anonymous poster hash: 4c66c...6c9 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Kjørte akkurat nå og møtte politibil som venta i rundkjøring. Fulgte etter meg i rundt 20min gjennom hele sentrum og kjørte videre når jeg stoppa på bensinstasjon. Er jo helt jævlig å ha puls på 1000 og være nervøs fordi man har en politibil bak seg uten å ha noe å skjule... Anonymous poster hash: 4c66c...6c9 Jeg ville prøvd tipset du fikk lengre oppe her. Ring 02800 og fortell hvem du er, hvilken bil du kjører, og omtrent hvor du skal. Tipper det blir fort slutt på tåpelighetene! Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Vurderer det ja. Er det muligens noen konsekvenser for det annet enn sure fjes? Anonymous poster hash: 4c66c...6c9 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 I utgangspunktet skal ikkje det være det. Det har blitt meir og meir vanlig at folk som blir stoppa eller held på å bli stoppa ringer 02800 for å få bekrefta at det er ekte politi som kjøyrer bak dei, og om det eventuelt er ønskelig at ein stopper. Berre pass på at du har handsfree eller svinger inn til sida før du ringer. Er dumt å ringe for å informere politiet om at du ulovlig brukar mobiltelefon medan du kjøyrer Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Vurderer det ja. Er det muligens noen konsekvenser for det annet enn sure fjes? Anonymous poster hash: 4c66c...6c9 Så lenge du ikke ringer hver halvtime kan jeg ikke tenke meg at det kan by på problemer. Du vil i såfall få en muntlig advarsel hvis de begynner å "surne". Gjør et forsøk! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Jeg ringte flere ganger om dagen da jeg brukte dette trikset, det var over en periode på et par uker sånn ca. Husk at 02800 er et dyrt nummer å ringe, alle politidistrikter har også et åttesifret nummer man kan ringe for å slippe ekstrabetaling for samtalen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Politiet på sin side vil heilt sikkert argumentere med at dette ikkje er trakassering, men målretta forebyggande arbeid mot risikogrupper.Det er normalt sett ulovlig å ransake folk og biler forebyggende. For øvrig lurer jeg på om man har en rett på å få vite hvor ofte man er kontrollert. Logger ikke politiet ransakelser? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Politiet på sin side vil heilt sikkert argumentere med at dette ikkje er trakassering, men målretta forebyggande arbeid mot risikogrupper.Det er normalt sett ulovlig å ransake folk og biler forebyggende. For øvrig lurer jeg på om man har en rett på å få vite hvor ofte man er kontrollert. Logger ikke politiet ransakelser? Ikkje når det er kontroll av kjøyretøy og førarkort, men tilfeldig kontroll basert på narkotikaforebygging og ikkje trafikkforebyggande er nok ikkje lov. Når det gjeld loggføring så rekner eg med at det kun blir logga hendelser der politiet aktivt gjer noke spesielt. Tviler på at dei logger absolutt alt dei gjer i løpet av ei vakt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå