Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blir stoppet ukentlig av Politiet i "rutinekontroll" - anmelde for trakassering?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

Har et relativt enkelt, men likevel plagsomt problem. Jeg bor i en ikke alt for stor by med ikke alt for stort politikammer. Kjører en helt vanlig, men likevel "sjelden" bil som blir kjent igjen av politiet. Jeg har opplevd at siden jeg har hatt førerkort, altså i 4 måneder nå, at jeg bestandig blir stoppet i såkalt "rutinekontroll". Hittil vil jeg påstå at jeg har blitt stoppet godt over 20 ganger allerede, og siden det er såpass lite politikammer her er det alltid en eller annen samme betjent. Stoppene går alltid smertefritt, jeg har aldri blitt tatt for noe, aldri grisekjørt, aldri blitt stoppet av noe spesiell grunn sier dem. Jeg har ikke rulleblad, og kan ikke se for meg at jeg er en person av interesse. Jeg har en kompis jeg er med en gang i blant som har blitt tatt for besittelse, men jeg bruker ikke narkotika selv. Har til og med pisset i en kopp på bensinstasjon med UP og tatt spytteprøve og blåst flere ganger, aldri positivt på noe. Som regel trenger jeg ikke å blåse, det virker som om de stopper meg kun for å høre hvor jeg har vært, hvor jeg skal, og at dem sjekker legitimasjon fra alle i bilen. En passasjer ble en gang tatt for besittelse i min bil på 1gr, noe jeg ikke var klar over han hadde på seg, det forklarte han også til politiet. Disse "rutinekontrollene" har dog foregått før han ble tatt med dette i bilen min, og etter.

Jeg opplever at hvis jeg kjører ut nabolaget mitt, og møter en poltibil, så ser jeg noen km senere den kommer i full fart bak meg og stopper meg, kun for å ta "rutinekontroll". Jeg har hørt en gang at etter 3 stopp uten å finne noe, så har dem ikke grunnlag lenger, og vil det falle under trakassering - stemmer dette?

Jeg er en lovlig kar, gjør aldri noe dumt og ulovlig, aldri blitt tatt for noe unntatt 1 fartsbot av UP på noen få km/t over grensa. Har blit ransaket i hele bilen flere ganger, uten at dem finner noe. Jeg blir stoppet både alene og med passasjerer. Jeg blir stoppet både midt på dagen i rushtiden og midt på natta. Jeg føler det begynner å bli passse plagsomt nå at jeg blir "plukket ut" og at jeg skal føle meg kriminell når jeg aldri har gjort noe galt, når dem ikke tar slike rutinekontroll på andre, spesielt midt på natta.

Jeg ble sist stoppet når jeg kjørte med min mor i hennes nyere bil. Da kjørte vi ut av nabolaget, møtte på en politibil, og en god del km lenger bort ser jeg det kommer en bil i full fart, som følger etter litt, og ser det er en poltiibil, sannsynligvis den vi møtte før. Dem stopper meg og spør bare hvor jeg skal osv. Jeg sa jeg begynner å føle meg trakassert og at det er kjedelig å bli stoppet, og sier at "jeg kjenner jo dere to, og dere vet godt dere aldri har tatt eller funnet meg med noe og jeg ikke gjør noe galt". 

Svaret dems var at jeg kjørte i et nabolag der det er en del tyveri og så videre, hvor jeg svarer på at "jeg kan ikke noe for at jeg må kjøre forbi disse husene for å komme ut av nabolaget mitt". (Jeg møtte forøvrig politiet ikke i nørheten av disse husene en gang, men rett ved utgangen av tettbyen min)

Dem svarer bare at de stopper og sjekker ofte biler som kommer herfra, noe jeg er helt uenig i, da jeg aldri har hørt noe slikt fra naboer, og det virker som om de snudde da dem så det var bilen som jeg ofte kjører. (Min foreldres og min egen bil, altså 2 biler jeg ofte kjører) for å sjekke denne da de så jeg kjørte.

Jeg begynner å føle meg paranoid og heller "redd" for politiet og nervøs hver gang jeg ser dem istedenfor å føle meg beskyttet å trygg, og jeg føler at jeg er en person av interesse hos politiet, uten å ha en anelse hvorfor.

Nå er det sikkert mange som tror de har en grunn ditt og datt, men jeg blir aldri tatt for noe, og det begynner å bli rimelig plagsomt at dem absolutt skal sjekke meg hele tiden uten å noen gang få noe fisk i kroken.

Er det noe som kan gjøres her/råd?

Anonymous poster hash: 2d945...221
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest denne artikkelen...

http://www.hitra-froya.no/nyheter/article243681.ece

Kan jeg legge til at jeg ikke driver med råkjøring, burning, piratkjøring, eller noe som helst annen væremåte i oppførsel både i bil og til fots, som politiet har interesse av, eller folk ringer til politiet for. Ingenting annet enn at jeg kjører bil en del på litt sære tidspunkt, men jeg blir stoppet til og med midt på lyse dagen når dem har mye annet å gjøre og andre å følge med på. Væremåten fra poltiet er også frekt og "sjefete" når jeg snakekr til dem, unntatt gangen jeg ble stoppet med min mor - da var dem hyggelige og greie og sa at "jeg kan ikke si noe da sønnen din er over 18, men jeg kan si såpass at han ikke er anmeldt for noe" når hun spurte hva greia var.

Anonymous poster hash: 4c66c...6c9
Lenke til kommentar

Begynn med å føre logg. Notér opp dato, klokkeslett og ev. stikkord for hvert eneste stopp. Da har du en plausibel dokumentasjon. Innmelding i NAF kan være et tema, mulig advokat derfra på sikt kan bli hjelpsomt. Om dette fortsetter kan det, om ikke for annet så å gjøre oppmerksom, være mulig å levere anmeldelse på personforfølgelse, for meg virker det som at du får mer oppmerksomhet enn det som er berettiget. Sistnevnte er det andre som kan mer om enn meg.

En bekjent av meg ble stoppet 40 ganger på en 3mnd-perioode. Siste gangen fortsatte han bare å kjøre, Han kjørte hjem, viste fingern og gikk inn. Det er selvfølgelig ikke å anbefale, men det fikk ingen reaksjon. En bekjent av ham igjen hørte flere av opptrinnene på politiradio, der sentralen flere ganger sa "nå må dere slutte å stoppe denne bilen uten grunn..!". 

• Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si at Politiet ikke gjør feil, men dette er noe som ville gjort meg mistenkelig.. 

En passasjer ble en gang tatt for besittelse i min bil på 1gr, noe jeg ikke var klar over han hadde på seg, det forklarte han også til politiet.

Svaret dems var at jeg kjørte i et nabolag der det er en del tyveri og så videre, [...] 

Ingenting annet enn at jeg kjører bil en del på litt sære tidspunkt [...]

Endret av Ronald Ulysses Swanson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I en ikke altfor stor by er det sikkert ikke altfor mange som kjører rundt på folk som har narko på lomma.
Når de har oppdaget at du gjør det er det sikkert naturlig at de sjekker den bilen ofte.

Kanskje ikke fordi de mistenker deg for noe kriminelt, men de du henger med.

Dårlig gjort ovenfor deg kanskje, men på en måte forståelig fra politiets synsvinkel.

Er neimen ikke sikker på hvordan jeg ville håndtert det selv.
Går det an å be om et møte med dem på politistasjonen for å få avklart situasjonen på en ryddig måte?

• Liker 4
Lenke til kommentar

de stopper meg kun for å høre hvor jeg har vært, hvor jeg skal, og at dem sjekker legitimasjon fra alle i bilen. 

Du må vise førerkort og vognkort; slike spørsmål som du nevner, er du ikke pliktig til å svare på.

Passasjerene må oppgi navn etc., men legitimasjon trenger de ikke vise.

Du har vært høflig og vennlig og blir likevel trakassert, kanskje det kan være en ide å gjøre jobben litt verre for dem?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Anmelde Politiet har lite for seg, medmindre du har svært håndfaste bevis, og selv da er det tvilsomt at det fører til noen dom. Dog, det kan kanskje føre til at Politiet lærer seg å la deg være i fred.

Kanskje les politiinstruksen http://lovdata.no/dokument/INS/forskrift/1990-06-22-3963 , slik at du har litt peiling på hva de har dekning for rent juridisk.

Eneste måten å samle håndfaste bevis som kan få troverdighet (ditt ord mot en politimanns er ikke verdt noe som helst) er vel å installere Dash-cam i bilen.

http://www.dashboardcamerareviews.net/category/best-dash-cams/

Om du får en med speed-recording (GPS), kan du i tillegg få gleden av å anmelde politiet for å kjøre for fort om de skulle kjøre forbi deg over fartsgrensen noen gang (uten blålys). ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Om du får en med speed-recording (GPS), kan du i tillegg få gleden av å anmelde politiet for å kjøre for fort om de skulle kjøre forbi deg over fartsgrensen noen gang (uten blålys). ;)

Det er ikkje krav om at utrykkningskjøyring må være med blålys. Blålys (og sirene) blir kun brukt når politiet krever fri veg.

Politiet er jo glade i å argumentere med at det ofte er meir hensiktsmessig å kjøyre utrykkning utan å gi seg til kjenne for å ikkje gi skurkane forvarsel.

Men det skal sjølvsagt være ein grunn til at politiet kjøyrer for fort. Teknisk sett kan nok politiet berre henvise til at det gir lettelser i tjenesta å komme seg frå A til B, men det skal i utgangspunktet være ein situasjon som tilseier at det er nødvendig å utsette seg sjølv og andre for den risikoen det er å kjøyre utrykning (med eller uten blålys).

Ellers, til trådstarter.

Ei slik anmeldelse kan være vanskelig å vinne fram med. Men fyrst og fremst så må du nok begynde å samle dokumentasjon.

Politiet har hjemmel til å foreta slike stikkprøver av bilistar, og når dei i tillegg av og til finn narkotika i bilen så er det ikkje så rart at du blir stoppa.

Det kan også være fornuftig å tenke litt over korleis du kjøyrer. Det går fint ann å være litt hard på gassen utan å kjøyre verken for fort eller stygt. Men slike ting kan være med å underbygge politiets grunnlag for å foreta ein stikkprøve, eller sjekke kven det er som kjøyrer.

Lenke til kommentar

Det er ikkje krav om at utrykkningskjøyring må være med blålys. Blålys (og sirene) blir kun brukt når politiet krever fri veg.

Politiet er jo glade i å argumentere med at det ofte er meir hensiktsmessig å kjøyre utrykkning utan å gi seg til kjenne for å ikkje gi skurkane forvarsel.

Men det skal sjølvsagt være ein grunn til at politiet kjøyrer for fort. Teknisk sett kan nok politiet berre henvise til at det gir lettelser i tjenesta å komme seg frå A til B, men det skal i utgangspunktet være ein situasjon som tilseier at det er nødvendig å utsette seg sjølv og andre for den risikoen det er å kjøyre utrykning (med eller uten blålys).

Det stemmer, men saken her er vel at vedkommende stadig blir plaget av politiet. Om han gjengjelder oppmerksomheten med å stadig anmelde politiet med videobevis for å bryte loven, er det mulig de begynner å la ham være i fred. Klart det er også mulig at de blir værre.

At politiet vil lyve omkring grunnen til at de kjørte for fort er bare å forvente, de lyver minst like mye som alle andre. Så noen domfellese kan man ikke forvente ettersom ingen vil dømme noen politimann for noe slikt, på tross av bevisene.

qui custodiet ipsos custodes

BTW: There is an app for that

http://www.makeuseof.com/tag/dash-cam-android-comparison/

http://fieldguide.gizmodo.com/how-to-turn-your-phone-into-a-dash-cam-1710830106

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Dere ignorerer pent at han flere ganger har blitt stoppet med folk med dop på seg i bilen. "lol er jo bare litt tjall" javel, men det er fortsatt ulovlig. Henger man med dophuer må man forvente å bli "kjenning av politiet".

Endret av Bytex
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Skjellig grunn til mistanke er en ting, men det som TS opplever her er på grensa til trakassering. 

I mine yngre dager gjorde vi det til sport å egge på oss politiet uten å gjøre noe "galt". Ga oss selv poeng for hvor mange ganger vi fikk dem til å følge etter oss, fulgte etter dem osv. Pluss at vi var arbeidsløse, ubrukelige guttunger som var i tillegg ute midt på natta, også i ukene. Ikke mine stolteste øyeblikk, men ikke engang vi, som jeg kunne GODT forstått at hadde blitt stoppa i tide og utide, blei det. 

Lenke til kommentar

Dere ignorerer pent at han flere ganger har blitt stoppet med folk med dop på seg i bilen. "lol er jo bare litt tjall" javel, men det er fortsatt ulovlig. Henger man med dophuer må man forvente å bli "kjenning av politiet".

"Forbudt"-listen er per idag så lang at alle nordmenn er kriminelle, det er kun ett spørsmål om å finne noe a ta deg for.
Lenke til kommentar

Hvis du leser posten min nøye så kan du se at de har stoppet meg mange ganger uten å ha funnet noe. Det at han har blitt tatt for noe mens han satt på med meg var kun tilfeldighet siden jeg tydeligvis er mobbeofferet til politikammeret her. Jeg henger heller ikke med noen dophoder, og holder ikke til på slike steder der politiet spaner osvosv. Det at en fyr ble tatt med noe i bilen min hadde absolutt ingenting med han å gjøre, heller det at de alltid ber om legitimasjon fra alle, og som regel ransaker alle personlig dersom det er gutter i bilen. Har jeg med kjerringa er dem greie og ikke like kjeftete.

Jeg tør nesten ikke å ikke samarbeide eller si noe tilbake i frykt for at de skal finne på ting eller eventuelt gjøre dagen min vanskeligere; gi mangellapp på bilen uten noe spesiell grunn osv. (Kjører litt sjelden gammel rask bil) jeg har ikke blitt snakket til pga fart eller kjørestil, så det er ikke det som er problemet. Måten jeg blir behandlet og snakket til av politiet har jeg utrolig nok utviklet en "frykt" og reddsel for politiet, noe som er tvert motsatt av hva man skal føle når man ser en politibil og ikke har noe å gjemme. Skal begynne å notere ned klokkeslett dato og spørre om navn osv, og begynne med å begrense hva dem får lov til. "Hvor skal du?" -det ønsker jeg ikke å svare på, kun navn, jobb og bosted svarer jeg på, eller ønsker jeg å ta dette gjennom en advokat op stasjonen dersom du har ytterlige spørsmål.

Lenke til kommentar

Å bli stoppet er ingen straff, og du trenger derfor ikke ha gjort noe galt.

Etter hva du skriver har de oppnådd det de er ute etter - nå regner du nærmest med å bli stoppet, og vil trolig holde deg på matten også i fremtiden. Du har et par shady kompiser, en av dem har til og med blitt fersket i din bil. Jeg vil si du er litt mer interessant enn hvermannsen, særlig når politiet har lite annet å gjøre. Det kan jo også hende de gjør mye rart som du ikke vet om. La oss for eksempel si at en av dem har gjort et brekk. Da er ikke bilen din et dumt sted å lete. At de gang på gang ikke finner noe, trenger ikke ha noe å si så lenge de tror du holder dårlig selskap.

Ikke dermed sagt at du skal finne deg i å bli stoppet ukentlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Som jeg sier til politiet hver eneste gang, "ute og råner" aka bare kjører rundt normalt av kjedsomhet evt nattbesøk hos det motsatte kjønn. Da kjører man fort et stykke og drar hjem midt på natta. Ikke at jeg ser relevansen, dog. Hva en bekjent hadde på seg i min bil kan jeg ikke noe for eller vite noe om, de vet da at selv om jeg muligens har en kompis som er kjent hos dem, så vet dem godt jeg ikke driver med noe ulovlig, og blir likevel stoppet gang på gang når jeg er alene i bilen.

Lenke til kommentar

Hadde det vært en gang i blant når jeg kommer fa et shady sted i byen eller har med shady folk, da skjønner jeg det. Men når de ukentlig skal stoppe meg, gjerne flere ganger i uka, av omtrent samme patrulje hver gang, og bruke 10-30min på å sjekke førerkort og legg på alle i bilen, og ofte ha alle ut og ransake hver og en av oss, nei, da begynner jeg å gå ganske lei og tom for tålmodighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...