System-log.com Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Har nettopp laget en ny m-atx maskin som fryser til stadighet! Kan noen komme med noen råd om hva jeg kan forsøke for å få den til å gå normalt? Specs : Asus P4P800-VM Hovedkort P4 2,6 800 FSB CPU (Boxed) 2x Geil PC3500 Golden Dragon 433MHz DDR RAM 160 GB WD 8MB HD 160 GB Seagate HD Pioneer DVR-105 DVD-brenner Ihht AsusProbe er ikke varmen på CPU og Hovedkort noe særlig.. på det varmeste (som jeg har registrert) er den på ca 45 grader.. Har installert siste BIOS til hovedkortet og Catalyst 3.9 til grafikk-kortet. Når jeg sier fryser så mener jeg at bildet står helt stille og jeg må restarte maskinen fysisk. Er det noen som har opplevet noe lignende som kan hjelpe med et råd eller to? Er helt fast nå.. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Bruk heller speedfan til å måle tempen på pc'en med. Kan være ett grafikkort problem. Hadde det samme prob som deg, da var det ramen og hk'et som gjorde det. HK'et skulle ikke klare mer enn PC2700 ram (det gamle MSI'et mitt) Jeg kjøpte da PC3200 ram, og tenkte at hk'et automatisk stiller ned hastigheten på ramen, noe som det ikke gjorde. Det resulterte til at pc'en frøs konstant, enten jeg spillte spill eller skulle dra over fra hd til hd. Vet ikke om det gjelder ditt tilfelle. Når er det den fryser, når du spiller, når du sitter i windows eller sånn uavhengig av hva du driver med? Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 (endret) Sett på varmen. klarte rett og slett ikke å dy meg. Shame on me. edit: sjekk skjermkortdrivere, kjør memtest86 Endret 17. november 2003 av b0nna Lenke til kommentar
jevel Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Samme RAM, samme chipset serie, og samme problem her. Har undersøkt litt rundt om, og det virker som Golden Dragon ikke funker så veldig bra med Intel sine nyeste chipset. Mitt råd? RMA driten. -KJ Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 18. november 2003 Forfatter Del Skrevet 18. november 2003 Installerte Mandrake Linux 9.2 på maskinen og maskinen viser samme symptomer også her. Så problemet ligger nok i hardwaren. Får forsøke å fjerne grafikk-kortet først da.. og så kanskje skaffe meg noe annen RAM siden hvis maskinen likevel fryser? Mener jeg har memtest86 på en cd et sted også.. skal kjøre dette også og komme med tilbakemelding.. stay tuned.. (selvsagt hvis noen har enda flere råd tar jeg imot dette) Og B0nna... nå er varmen slått på oxo! Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 18. november 2003 Forfatter Del Skrevet 18. november 2003 ... og hva betyr RMA driten? ... hvorfor ser alle på meg? Vet alle dette?? Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 det er pga at minnet kjører for høy hastighet! sett den rammen til 200mhz, og heller litt høyere timings! Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Golden Dragon minnet et svært glad i høye spenninger. Faktisk så glad i dette, at det ikke er sikkert at det fungerer skikkelig på standardspenning. Har du prøvd å sette minnespenningen på 2.8V ? Som du nevner, så er memtest86 er en meget bra test til å luke ut minneproblemer. Prøv å øke spenningen på minnet før du eventuelt returnerer dette. Et annet tips kan være å prøve en og en minnebrikker, det kan jo faktisk være at den ene minnebrikkene ikke fungerer helt som den skal. Lenke til kommentar
Thade Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Hei, Hvilken strømforsyning har dere til de maskinene?? Hadde akkurat samme problemene selv. Ser at dere kjører catalyst drivere da har dere vel 9600 Pro , 9700 Pro eller 9800 Pro tenker eg?? Eg har et 9600 Pro og problemet ble løst ved å bytte ut min 340 watts PSU med en på 360 Watt, bytte kjølingen på skjermkortet og skru av fastwrites i driverne. Kortet er nå dønnstbilt. Dette er et "kjent" problem med ati kortene og 875/865 chipsettene. Å skru av Fastwrites påviker ikke ytelsen noe særlig, men å ha det på påvirker stabilitetn (Skal visst gjøre slik at Skjermkortet kan sende kommandoer rett til CPU uten å gå via RAM). Dette hjalp iallfall for meg. Kjører nå 3.9 Driverne uten problemer!! Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Sett på varmen. klarte rett og slett ikke å dy meg. Shame on me. edit: sjekk skjermkortdrivere, kjør memtest86 Første jeg tenkte på også! Brrrrr... Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 18. november 2003 Forfatter Del Skrevet 18. november 2003 Kjører nok på kanten liten strømforsyning.. dette er en m-atx maskin som kjører på kun 200w .. Skjermkortet mitt er "kun" et Sapphire Radeon 9200. Noen som vet om en kan få større strømforsyninger på en slik maskin uten å sage hull i toppen på kabinettet? Som jeg sa over så fryser maskinen både i winxp og i linux, så tror ikke det er et software-problem som catalyst driverene e.l. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 200W ? tror det var det min cyrix 120+ kjørte på.... timedemo demo2 i q1 ga 25 fps :nice: Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Sett på varmen. du kom meg i forkjøpet også ;D Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 18. november 2003 Forfatter Del Skrevet 18. november 2003 Nå har jeg tatt ut den ene disken, slik at kun en HD, DVD-brenneren og gfx-kortet står i.. likevel fryser bildet. Kjører memtest86 oxo, og der fryser programmet etter kun 1%.. Dette kan jo tyde på at det er RAM'en som er problemet. Det som gjør saken veldig merkelig et at jeg skiftet ram til to twinmos brikker... og gjett hva.. memtest86 stopper på 1% også nå! Kan det være noe galt med CPU? Hovedkortet? Noen som vet om Komplett eller Datakjeden tar inn hele monterte maskiner og tar en diagnose på den (gratis)? Eller om jeg må levere inn delene jeg kjøpte nå sist (Hovedkort, CPU) hver for seg? :grine: Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 19. november 2003 Forfatter Del Skrevet 19. november 2003 Tok ut grafikk-kortet mitt (Sapphire Radeon 9200), og nå har maskinen fungert fint i 12 timer.. merkelig sak dette her! Men trenger jo et grafikk-kort.. Intel Extreme Graphics 2 som er internt i maskinen er liksom ikke helt state of the art.. selv med det ut av verden rå navnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå