Gå til innhold

Domenenavn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallosann, det er kanskje ikke så mange som vet det, men det er fullt mulig å ha et domene på en dynamisk IP. Jeg personlig har Telenor ADSL privat og domenet dagm.no.

Det som er problemet, er at hvis du skal oppdatere IP'en din på .no rootserveren så tar det som regel 24 timer før endringen er gjort.

Det du må gjøre er å finne deg en dynamisk navneserver som tilbyr oppdatering av ip, og som oppdaterer IPen med en gang. Jeg bruker mydyndns.org sin Custom DNS til dette formålet. Jeg måtte betale et engangsbeløp på $20, og jeg kan da ta i bruk tjenesten uten årsavgift osv.

Det jeg gjorde var:

* Å sende mydyndns.org $20.

* Registrerte domenet hos fastname.

* Ba fastname om å bruke følgende navneservere ns1.mydyndns.org->ns5.mydyndns.org

* Hentet ned et program som sjekker IPen hvert 5. minutt, og som oppdaterer den hvis den har endret seg.

Lenke til kommentar

Hva skal jeg sette når jeg registrerer og den ber om DNS name?

Jeg har router som har fast ip så så lenge jeg ikke logger av den sp går det bra. Derfor velger jeg og droppe mydyndns greia. Hvordan skal jeg gjøre det dah.

Har Win2k Ads Server

BobboZ

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Athlon Power på 2002-02-25 22:11 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Athlon Power på 2002-02-25 22:42 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Det jeg gjorde var:

* Å sende mydyndns.org $20.

* Registrerte domenet hos fastname.

* Ba fastname om å bruke følgende navneservere ns1.mydyndns.org->ns5.mydyndns.org

* Hentet ned et program som sjekker IPen hvert 5. minutt, og som oppdaterer den hvis den har endret seg.

Funker dette for annet enn www ? funker det for ftp, telnet osv? eventuelt hvordan får man det til?

Nå har jeg en dns2go som peker på ip'en min. skriver jeg for eksempel: ping meg.dns2go.com så får jeg ip'en min.

Men hvis man ber de som man kjøper domene fra å rute videre til dns2go adressen funker det vel ikke å skrive ping http://www.mittdomene.com (den vil bare rute trafikk på port 80?)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-25 23:12, tZar skrev:

Det er ikke noe stort problem dette her.

Sign deg opp med fks DNS2GO, denne ruter ikke kun port 80 hvis det var noen som lurte på dette.

Be da de som har navneserveren for deg om å sette fks
til å peke til dittsubdomain.dns2go.com

Verre er det ikke. :smile:

Gjør det slikt selv, og det fungerer bra :smile:

Bruker selv dns2go så jeg får prøve det.. Grunnen til at jeg lurte var at når jeg pinger 2 forskjellig domener som begge er registrert hos http://www.domainsdoneright.com får jeg opp samme ip (domainsdoneright sin maskin), men det funker fint å skrive inn adressen i en browser (kommer frem til hver sin side).

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-25 22:48, BiosFlasher skrev:

Funker dette for annet enn www ? funker det for ftp, telnet osv? eventuelt hvordan får man det til?

Nå har jeg en dns2go som peker på ip'en min. skriver jeg for eksempel: ping meg.dns2go.com så får jeg ip'en min.

Men hvis man ber de som man kjøper domene fra å rute videre til dns2go adressen funker det vel ikke å skrive ping
(den vil bare rute trafikk på port 80?)

Jau, et domenenavn er laget for å forenkle bruk av internett. Istedenfor å skrive ip adressen, så kan du skrive domenenavnet.

Det som skjer når du for eksempel skriver http://www.vg.no, er at den finner ip adressen til vg.no. Da spør den vg.no etter www, som da er webserveren deres. Det samme gjelder ftp og alt det der.

Lenke til kommentar

Network Solutions er et Amatør Firma Deluxe og anbefales f... ikke

Stort, men dårlig

Internet Names World Wide - Melbourne IT er mye bedre

http://www.inww.com.au

jeg har registrert to domenenavn der

betalte 230 -250 kr for det ene

For det andre så fikk jeg gratis i 4 år, Network Solutions måtte betale (fordi de hadde rotet så j....)

De måtte bare bestikkes med noen dollar for å flytte domenenavnet over til Melbourne IT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...