Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Nå er det faktisk slik at nye dieselbiler forurenser mindre enn en bensinbil. Nox er nokså likt mens CO2 er lavere på en ny dieselbil. Dessuten forurenser bensin endel også. Men hvorfor må dette handle om biler? Kan man ikke bare innstille EN ferjeavgang med Color Line så er problemet løst? Dette tilsvarer mer kutt en om man halverer antall dieselbiler i Oslo. Kan man ikke forsøke å få ett køfritt samfunn, altså bygge ut veiene? Kollektivtrafikken suger for alle som ikke bor i selve sentrum, og det er gjerne disse som MÅ kjøre bil. Derfor kan man gjøre noe med dette også - og det MÅ gjøres først slik at folk faktisk får ett alternativ. Kjøre tog? Ehh, det finnes jo ikke parkeringsplasser for pendlere og dessuten er det altfor dyrt. Man har altså en veldig lang vei og gå i denne saken. Folk som er bekymret for helsen sin kan jo bare flytte på landet, og globalt sett så er jo også diesel å foretrekke mtp. CO2. Vi skal vel ikke bare tenke på miljøet i nærmiljøet? Vi har også ett globalt ansvar. Hvorfor skal bare dieselbileiere rammes, hva med bensinslukende kjøretøy. Bompenger gjør som nevnt bilholdet dyrere og folk vil kjøre sin gamle bil i flere år ekstra. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Samtidig vil mange at elbiler skal betale bompenger, og miste diverse andre fordeler Blir vel litt svevestøv av de også, eller? Det blir svevestøv av veidekke, gummi fra dekk og bremsestøv. På samme linje som biler som drives av bensin/diesel, men det blir ikke svevestøv av: -ufullstendig forbrenning av drivstoff Dette er en sannhet av modifikasjoner, for så lenge vi har disse fossilbilene på veiene vill de legge igjen partikler som vil komme i bevegelse av de som passerer de. I tillegg slipper en alle avgassene og problemene de skaper. Så konklusjon, elbil er bedre men ikke perfekt. Om vi hadde fått vekk alt av fossilt, lagt nytt dekke på veiene og kun kjørt elbil uten piggdekk ville det gitt en enorm forbedring. I by områder er dette så absolutt overkommelig. Bor en på vidda derimot er det verre, men igjen er ikke problemet så stort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Elbil er bedre men ikke perfekt.... Nå har jeg lest både og... Man må nemlig ta med utslipp mtp. produksjon osv. i beregningen. Batterier er ikke bra for miljøet og håndteringen av disse når de er oppbrukt snakkes det lite om. Enkelte mener bestemt at elbil til syvende og sist er verre - totalt sett. Nå er ikke politikere flinke til å se hele bildet og med dette så tror folk på det som blir sagt i pressen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Elbil er bedre men ikke perfekt.... Nå har jeg lest både og... Man må nemlig ta med utslipp mtp. produksjon osv. i beregningen. Batterier er ikke bra for miljøet og håndteringen av disse når de er oppbrukt snakkes det lite om. Enkelte mener bestemt at elbil til syvende og sist er verre - totalt sett. Nå er ikke politikere flinke til å se hele bildet og med dette så tror folk på det som blir sagt i pressen. Ser man på skikkelig forskning på området ser man fort at det absolutt er bedre, både globalt og om man ser på de lokale fordelene så er de jo overlegne til de grader. Å lese innlegg fra bedrevitere og bil journalister som slenger ut gloser gir lite. Se på seriøse livsløpsanalyser hvor selve analysen ligger åpen for almenheten, da ser en fort hvor overlegne de er. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Nå har jeg lest både og... Man må nemlig ta med utslipp mtp. produksjon osv. i beregningen. Batterier er ikke bra for miljøet og håndteringen av disse når de er oppbrukt snakkes det lite om. Enkelte mener bestemt at elbil til syvende og sist er verre - totalt sett. Ingen grunn til å regne med utslippet i produksjonen når det er snakk om akutt høy luftforurensning i en by, med mindre utslippet fra produksjonen er i denne byen. At en fabrikk i California forurenser har heldigvis lite å si for miljøet i oslo sentrum. Globalt sett må man så klart regne fra produksjon til destruksjon, men ikke når det gjelder den enkelte by sine forurensningsproblemer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 (endret) Elbil er bedre men ikke perfekt.... Nå har jeg lest både og... Man må nemlig ta med utslipp mtp. produksjon osv. i beregningen. Batterier er ikke bra for miljøet og håndteringen av disse når de er oppbrukt snakkes det lite om. Enkelte mener bestemt at elbil til syvende og sist er verre - totalt sett. Nå er ikke politikere flinke til å se hele bildet og med dette så tror folk på det som blir sagt i pressen. Ser man på skikkelig forskning på området ser man fort at det absolutt er bedre, både globalt og om man ser på de lokale fordelene så er de jo overlegne til de grader. Å lese innlegg fra bedrevitere og bil journalister som slenger ut gloser gir lite. Se på seriøse livsløpsanalyser hvor selve analysen ligger åpen for almenheten, da ser en fort hvor overlegne de er. Ja, det er jo dette som har blitt gjort... og om man slutter å lese eller skrive rapporten når bilen har gått 100.000 km så får man ett annet svar enn om man regner inn hele bilens levetid. Tar man med produksjon og avfallhåndtering også? Jeg er så lei folk som sutrer og gnåler om biltrafikken, de bør heller rope opp om dårlig kollektivtransport - for det er i den enden man må begynne! Endret 19. januar 2016 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Ja, det er jo dette som har blitt gjort... og om man slutter å lese eller skrive rapporten når bilen har gått 100.000 km så får man ett annet svar enn om man regner inn hele bilens levetid. Tar man med produksjon og avfallhåndtering også? Jeg er så lei folk som sutrer og gnåler om biltrafikken, de bør heller rope opp om dårlig kollektivtransport - for det er i den enden man må begynne! Om rapporten slutter på 100 000 er den jo åpenbart ikke verdt papiret den er skrevet på, elbiler som andre biler varer langt lengre enn dette. Batteripakker har også vist seg å vare mye lengre. og ja, produksjon og avfallshåndtering går inn i en livsløpsanalyse altså en analyse der en ser på hele livet til produktet man analyserer, fra "fødsel" til "død". Det er mange ender å ta i, jeg er bare glad de tar i noen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Jeg har sett mange livsløpsanalyser hvor viktige punkt faktisk er hoppet over. Det kommer helt an på hvem som har bestilt rapporten, og da lager man rapporten slik de ønsker at resultatet skal se ut. Dette er allmennskunnskap. Jeg er ikke uenig i at biltrafikk er forurensende men hva kan vi bidra med i vårt sprettbebygde land som faktisk er avhengig av transport. Jeg tror man kommer langt med å legge tilrette for biltrafikk i form av parkering og økt veibygging fremfor at folk skal stå å stampe i kø, kjøre ti runder rundt kvartalet for å finne en parkeringsplass som ikke koster skjorta osv. fremfor å begrense parkering og veibygging. Det å kjøre kollektiv vil aldri fungere fordi man ikke legger kollektivtransport til ruter som ikke er lønnsomme. Ergo så vil veldig mange ALDRI få noe kollektivtilbud. Flere avganger på allerede eksisterende ruter hjelper svært lite om de som ikke har noe tilbud aldri får. Mange steder kutter man også ned på holdeplassene for å få bussen fortere frem. HALLO? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Jeg har sett mange livsløpsanalyser hvor viktige punkt faktisk er hoppet over. Det kommer helt an på hvem som har bestilt rapporten, og da lager man rapporten slik de ønsker at resultatet skal se ut. Dette er allmennskunnskap. Ja, jeg har også sett livsløpsanalyser fra faget kjemimiljø og HMS. De er ikke bestillingsverk og de har ikke hoppet over noe, om du har funnet livsløpsanalyser som er feilaktige, hvorfor diskutere dem da? Når jeg ser slikt glemmer jeg dem bare og forholder meg til de som er pålitelige, og alle jeg har sett av den typen har vist at elbil er langt bedre både lokalt og globalt. 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 (endret) Nå er det faktisk slik at nye dieselbiler forurenser mindre enn en bensinbil. Nox er nokså likt mens CO2 er lavere på en ny dieselbil. Dessuten forurenser bensin endel også. Men hvorfor må dette handle om biler? Kan man ikke bare innstille EN ferjeavgang med Color Line så er problemet løst? Dette tilsvarer mer kutt en om man halverer antall dieselbiler i Oslo. Kan man ikke forsøke å få ett køfritt samfunn, altså bygge ut veiene? Kollektivtrafikken suger for alle som ikke bor i selve sentrum, og det er gjerne disse som MÅ kjøre bil. Derfor kan man gjøre noe med dette også - og det MÅ gjøres først slik at folk faktisk får ett alternativ. Kjøre tog? Ehh, det finnes jo ikke parkeringsplasser for pendlere og dessuten er det altfor dyrt. Man har altså en veldig lang vei og gå i denne saken. Folk som er bekymret for helsen sin kan jo bare flytte på landet, og globalt sett så er jo også diesel å foretrekke mtp. CO2. Vi skal vel ikke bare tenke på miljøet i nærmiljøet? Vi har også ett globalt ansvar. Hvorfor skal bare dieselbileiere rammes, hva med bensinslukende kjøretøy. Bompenger gjør som nevnt bilholdet dyrere og folk vil kjøre sin gamle bil i flere år ekstra. Hvor har du det fra at Dieselbiler ikke slipper ut så mye? http://www.tu.no/industri/2013/01/16/dieselbiler-forurenser-over-dobbelt-sa-mye-som-testene-viser Man blander nok litt klima og miljø her, selv om disse i det store og hele selvfølgelig henger sammen, så er det NOX utslippene (samlebetegnelse for NO og N2 utslipp) som nå er avgjørende å få ned for og redusere helseskader i byene. http://www.tu.no/samferdsel/2014/12/19/derfor-er-nye-dieselbiler-verre-for-byluften-enn-gamle Før var det svevestøv som var det største problemet, mens etter at partikkelfilter kom på plass så økte paradoksalt nok NO2 utslippene som følge av dette. Så drittlufta, som andre også skriver her, skyldes først og fremst biltrafikk og flere grove bommerter i prosessen med å lande virkelmidler for å få bukt med dette. Så det er da altså spesielt dieselbiler, samt vedfyring, som vil finansiere alle de framtidige maskebutikkene i Oslo sentrum... Når du har en slik la det skure å gå holdning til alt dette, altså la markedet vil løse det selv og den type utopier for å slippe å gjøre en innsats, så formoder jeg at du ikke bor innen for ring 3? Jeg mener når det eneste tiltaket du finner det for godt å komme med er å bygge ut veiene for å redusere trafikken, så regner jeg med at du har samme tilnærming til andre problemer også? Som å øke tilgangen til fast food sjapper for å redusere hjerte og karsykdommer? Eller fjerne bompengeringen for å redusere utslipp?? En av oss befinner oss tydligvis i bakvendtland der hvor alt går ann om man bare gjør ting stikk motsatt av hva all fornuft skulle tilsi. Poenget er at jeg som bor her og ikke kjører bil men derimot tvinger meg inn på en stappfull buss hver dag, hvorav jeg helst skulle gå i tre kvarter for å slippe dette men som nå blir frarådet det nettopp på grunn av disse samme bilene, så er selvfølgelig ikke dette noe jeg kan finne meg i. Sånne som deg kan ikke lokkes med gulerøtter, det må kompromissløse sanksjoner, bøter og regler på plass, det er dessverre det eneste språket dere forstår. Endret 19. januar 2016 av Thoto79 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Er det ikke Euro 6 som gjelder nå da? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 Det er dette som gjelder nå: http://www.osloby.no/Bor-du-slutte-a-trene-utendors-i-denne-luftforurensningen-8323152.html?spid_rel=1 Tiden er overmoden når de kan bekrefte sammenhengen mellom tusenvis av dødsfall i Norge årlig på grunn av forurensning. Ingen ved sine fulle fem, utstyrt med den minste rest av sunn fornuft, kan gå god for dette lenger. Som det skrives her så kunne de anslå 1700 for tidlige dødsfall i direkte relasjon til forurensning i 2013. Dette tallet bare øker for hvert år og det er uakseptabelt. Så lenge byene i Norge begynner å bli ubeboelig på grunn av forurensning er det det eneste vi trenger å forholde oss til. Har hørt nok bortforklaringer og nye teknologiske krumspring med fancy navn, det kreves nå totalforbud mot privatbilisme i sentrum og ett forbud mot alle biler, også varetransport og taxi, som ikke har elektriske motorer. Dette i tillegg til subsidierte panelovner og andre varmekilder så vi unngår vedoppvarming, samt en kjempesatsing på kollektivtransport, er hva som må på plass. Ingen flere kompromisser for å behage handelsnæringen eller kyniske privatpersoner som ikke bryr seg om mer enn sitt neste glis. Gulerøtter kan vi benytte når det kommer til helt avgjørende ting som oppvarming, men ikke for kyniske bilister. Mange av disse betaler hva det så måtte komme til å koste dem, så økte avgifter vil først og fremst bare ramme de som har dårlig råd, så dette må være ett tileggstiltak. Vi har ingen tid å miste og kun nye miljølover som ender i fengselstraffer vil være nok for at disse skjønner alvoret og for at vi ikke skal ende opp som Beijing. Nok er nok. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Det er dette som gjelder nå: http://www.osloby.no/Bor-du-slutte-a-trene-utendors-i-denne-luftforurensningen-8323152.html?spid_rel=1 Tiden er overmoden når de kan bekrefte sammenhengen mellom tusenvis av dødsfall i Norge årlig på grunn av forurensning. Ingen ved sine fulle fem, utstyrt med den minste rest av sunn fornuft, kan gå god for dette lenger. Som det skrives her så kunne de anslå 1700 for tidlige dødsfall i direkte relasjon til forurensning i 2013. Dette tallet bare øker for hvert år og det er uakseptabelt. Så lenge byene i Norge begynner å bli ubeboelig på grunn av forurensning er det det eneste vi trenger å forholde oss til. Har hørt nok bortforklaringer og nye teknologiske krumspring med fancy navn, det kreves nå totalforbud mot privatbilisme i sentrum og ett forbud mot alle biler, også varetransport og taxi, som ikke har elektriske motorer. Dette i tillegg til subsidierte panelovner og andre varmekilder så vi unngår vedoppvarming, samt en kjempesatsing på kollektivtransport, er hva som må på plass. Ingen flere kompromisser for å behage handelsnæringen eller kyniske privatpersoner som ikke bryr seg om mer enn sitt neste glis. Gulerøtter kan vi benytte når det kommer til helt avgjørende ting som oppvarming, men ikke for kyniske bilister. Mange av disse betaler hva det så måtte komme til å koste dem, så økte avgifter vil først og fremst bare ramme de som har dårlig råd, så dette må være ett tileggstiltak. Vi har ingen tid å miste og kun nye miljølover som ender i fengselstraffer vil være nok for at disse skjønner alvoret og for at vi ikke skal ende opp som Beijing. Nok er nok. For noe sludder - Norge kommer godt ut når det gjelder forurensning og fornybar energi. At forurensning er ett problem i enkelte byer er sant, men i Norge kommer vi godt i forhold til mange andre byer. Vi har også ett klima som gjør at vi "må" forurense mer også - og det er jo vinterdagene hylekoret er igang. Det må være plass til alle - folk som vil bo i en moderne by og de som vil tilbake til 1800 tallet kan flytte på landet hvor de kan kjøre helst og slede. Hva med å legge tilrette for miljøfremmende tingester fremfor å forby? Folk vet ikke sitt eget beste og nok ikke ved sine fulle fem. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Samtidig vil mange at elbiler skal betale bompenger, og miste diverse andre fordeler Les: http://blogg.hegnar.no/2013/09/02/er-elbilen-co2-messig-lonnsom/ Elbiler forurenser i veldig stor grad grunnet produksjonen og den dyre kw drift kosten (2.6L bensin pr. mil om man regner om forbruket til en tesla model S) Hadde vi kun benyttet oss av egen produsert vann og vind kraft ville tallene vært litt penere. Utvinningen av sjeldne metaller til batteriproduksjonen ligger uansett i grunn hos alle elbiler og da hjelper det lite med et lavt utslipp når bilen er i drift når utslippet skjer i Europa via strøm produksjon i kullkraftverk samt under produksjonen av bilens deler. Dieselbiler er verstingene, ikke det at de har så høyt utslipp i normale temperaturer på landeveien men når gradestokken faller ned til 10 blå og kaldere og dieselbilen skal gå 12 km for å komme frem til jobben så er diesel noe virkelig svineri. Løsningen er så klart buss, tog, t-bane og trikk. Men det er egentlig ikke en mulighet her - vi nordmenn er for gode til å benytte oss av sånne tilbud der vi må dele litt plass med andre mennesker. Jeg bruker selv en bensinbil frem og tilbake til arbeid daglig, jeg må gå 4 kilometer for å komme til nærmeste bussholdeplass eller kjøre 6 km for å komme til nærmeste tog stasjon, tog er løsningen min når jeg f.eks skal inn til Oslo eller andre byer. Dagens transport tilbudet er dessverre alt for dårlig i områdene rundt hovedstaden vår, når vinden står stille og temperaturen er lav så merker vi effekten av dette og akkurat som forrige vinter så var det fokus på dette i et par uker før vi alle glemte det bort igjen. Resten av året fortsetter vi som vanlig og ser nå og da noen bilder fra et tåkelagt Beijing og rynker litt på nesen.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Samtidig vil mange at elbiler skal betale bompenger, og miste diverse andre fordeler Les: http://blogg.hegnar.no/2013/09/02/er-elbilen-co2-messig-lonnsom/ Elbiler forurenser i veldig stor grad grunnet produksjonen og den dyre kw drift kosten (2.6L bensin pr. mil om man regner om forbruket til en tesla model S) Hadde vi kun benyttet oss av egen produsert vann og vind kraft ville tallene vært litt penere. Utvinningen av sjeldne metaller til batteriproduksjonen ligger uansett i grunn hos alle elbiler og da hjelper det lite med et lavt utslipp når bilen er i drift når utslippet skjer i Europa via strøm produksjon i kullkraftverk samt under produksjonen av bilens deler. Det er ikke rart folk tror Elbiler er "værstinger" når de tar slik oppgulp som god fisk. Har du i det heletatt lest forutsetningene for beregningene hans? Nevner ingenting om produksjonskost for å lage drivstoff, kun en LATTERLIG høy CO2 kost for å produsere strøm. I tillegg legger han til 2 batteribytter på en Egolf innen 150 000 km. Ingenting henger på greip. Nei, hva med å lese seriøs forskning på området og ikke spre rundt deg med håpløs oppgulp fra en "motormann"? 2 Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Samtidig vil mange at elbiler skal betale bompenger, og miste diverse andre fordeler Les: http://blogg.hegnar.no/2013/09/02/er-elbilen-co2-messig-lonnsom/ Elbiler forurenser i veldig stor grad grunnet produksjonen og den dyre kw drift kosten (2.6L bensin pr. mil om man regner om forbruket til en tesla model S) Hadde vi kun benyttet oss av egen produsert vann og vind kraft ville tallene vært litt penere. Utvinningen av sjeldne metaller til batteriproduksjonen ligger uansett i grunn hos alle elbiler og da hjelper det lite med et lavt utslipp når bilen er i drift når utslippet skjer i Europa via strøm produksjon i kullkraftverk samt under produksjonen av bilens deler. Og da glemmer du beleilig nok å tenke på at kun raffineringen av 1 gallon (3.8l) bensin kreves ca 4.5kwh energi. Det er mange måter å pynte på den sannheten man ønsker og presentere. Kilde: http://longtailpipe.com/ebooks/green-transportation-guide-buying-owning-charging-plug-in-vehicles-of-all-kinds/gasoline-electricity-and-the-energy-to-move-transportation-systems/the-6-kwh-electricity-to-refine-gasoline-would-drive-an-electric-car-the-same-distance-as-a-gasser/ 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 Det er dette som gjelder nå: http://www.osloby.no/Bor-du-slutte-a-trene-utendors-i-denne-luftforurensningen-8323152.html?spid_rel=1 Tiden er overmoden når de kan bekrefte sammenhengen mellom tusenvis av dødsfall i Norge årlig på grunn av forurensning. Ingen ved sine fulle fem, utstyrt med den minste rest av sunn fornuft, kan gå god for dette lenger. Som det skrives her så kunne de anslå 1700 for tidlige dødsfall i direkte relasjon til forurensning i 2013. Dette tallet bare øker for hvert år og det er uakseptabelt. Så lenge byene i Norge begynner å bli ubeboelig på grunn av forurensning er det det eneste vi trenger å forholde oss til. Har hørt nok bortforklaringer og nye teknologiske krumspring med fancy navn, det kreves nå totalforbud mot privatbilisme i sentrum og ett forbud mot alle biler, også varetransport og taxi, som ikke har elektriske motorer. Dette i tillegg til subsidierte panelovner og andre varmekilder så vi unngår vedoppvarming, samt en kjempesatsing på kollektivtransport, er hva som må på plass. Ingen flere kompromisser for å behage handelsnæringen eller kyniske privatpersoner som ikke bryr seg om mer enn sitt neste glis. Gulerøtter kan vi benytte når det kommer til helt avgjørende ting som oppvarming, men ikke for kyniske bilister. Mange av disse betaler hva det så måtte komme til å koste dem, så økte avgifter vil først og fremst bare ramme de som har dårlig råd, så dette må være ett tileggstiltak. Vi har ingen tid å miste og kun nye miljølover som ender i fengselstraffer vil være nok for at disse skjønner alvoret og for at vi ikke skal ende opp som Beijing. Nok er nok. For noe sludder - Norge kommer godt ut når det gjelder forurensning og fornybar energi. At forurensning er ett problem i enkelte byer er sant, men i Norge kommer vi godt i forhold til mange andre byer. Vi har også ett klima som gjør at vi "må" forurense mer også - og det er jo vinterdagene hylekoret er igang. Det må være plass til alle - folk som vil bo i en moderne by og de som vil tilbake til 1800 tallet kan flytte på landet hvor de kan kjøre helst og slede. Hva med å legge tilrette for miljøfremmende tingester fremfor å forby? Folk vet ikke sitt eget beste og nok ikke ved sine fulle fem. Kommer godt ut i forhold til hvem? Beijing? Det blir helt uinterresant så lenge jeg ikke kan gå rundt uten maske i min egen by og dette på tross av at jeg har valgt bort bilen og fyrer med elektriske ovner og benytter fjernvarme.. Man må snart forstå at miljøpolitikken har spilt fallitt! Det er ikke noe vi skal finne oss i at en ny miljøminister ikke engang har ambisjoner om å redusere utslipp de nærmeste årene. Absurd og uakseptabelt å ha så uansvarlige politikere satt til så alvorlige samfunnsoppgaver. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 (endret) Og da glemmer du beleilig nok å tenke på at kun raffineringen av 1 gallon (3.8l) bensin kreves ca 4.5kwh energi. Det er mange måter å pynte på den sannheten man ønsker og presentere. Kilde: http://longtailpipe.com/ebooks/green-transportation-guide-buying-owning-charging-plug-in-vehicles-of-all-kinds/gasoline-electricity-and-the-energy-to-move-transportation-systems/the-6-kwh-electricity-to-refine-gasoline-would-drive-an-electric-car-the-same-distance-as-a-gasser/ Selve tallet er også helt bak mål og har ingen rot i virkeligheten. Altså at en Tesla bruker 2.6 liter bensin pr mil. Bruker rundt 3,5kWh pr mil om man regner med tap fra ladepunkt til bil, forvarming og annet forbruk mens den står tilkoblet og tap i selve nettet frem til bolig eller hvor en lader. når nordisk kraftmix er rundt 175 gram CO2/kWh ser man fort at dette ikke kan stemme da 1 liter bensin gir rundt 2,3kg/CO2, UTEN produksjonskost.. Endret 19. januar 2016 av Salvesen. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 Det grines liksom ikke over ubehagelig lukt eller dårlig sikt, men folk dør tross alt av dette. Samtidig som vi altså har en klima og miljøminister som ikke ser det som hensiktsmessig å ta grep... De får finne seg i det de som vil, men man kan ikke blame andre for at de ikke bare svelger unna dette svineriet. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-miljoe/ny-rapport-doedelig-daarlig-oslo-luft/a/23357361/ ** Når lufta er forurenset av NO2 og forurensingen øker 10 mikrogram per kubikkmeter luft, øker risikoen med 1,2 prosent for at en 50-åring eller eldre dør den tredje dagen etter episoden. Øker forurensingen med 20 mikrogram, dobles risikoen, og tredobles nå forurensingen øker med 30 mikrogram osv. ** Samme tall for fint svevestøv er 2,4 prosent den fjerde dagen etter episoden. Den økte risikoen for at noen har dødd av dette innen fem dager etter episoden, er 2,8 prosent. Øker forurensingen med 100 mikrogram per kubikkmeter luft øker risikoen for død med det tidoblede. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Det ironiske er jo at vi bare blir eldre og eldre - slutt og syt om at man dør av dårlig luft. Noe skal man jo dø av uansett og man forbyr jo ikke rødt kjøtt heller.... Det er både farlig mtp. kreft og kuene fiser mye iflg. myndighetene. Så når alle kjører elbil så er gnålet igang igjen om feks. veistøv. Og når alle kjører elektrisk trikk og ingen kjører bil mer så gnåler man om kullkraftverk og nordsjøolje - og slik bare fortsetter det. Hele miljøpolitikken handler om skatt og avgift og er ett globalt sysselsettingstiltak. Men det er ingen tvil om at el-biler blir populært om batteriene blir litt mer som Tesla sine. Nå er de fleste andre el-biler ubrukelige for folk flest, og dessuten for dyre til at man skrote den nåværende bilen - ikke er det miljøvennlig heller det å skrote alle dieselbiler i morgen. Forøvrig ringer jeg snart barnevernet om folk med barn ikke flytter på landet. Vil de virkelig drepe ungene sine med farlig byluft? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå