AnonymDiskusjon Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Lurer på hvorfor jeg har fått 35 % skatt i år når jeg hadde 28 % i fjor. Beløper og alt er jo likt.Er ganske mye mindre jeg fikk netto nå mens brutto beløp er det samme. Kan det vøre riktig? Anonymous poster hash: 853df...128 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Lurer på hvorfor jeg har fått 35 % skatt i år når jeg hadde 28 % i fjor. Beløper og alt er jo likt. Er ganske mye mindre jeg fikk netto nå mens brutto beløp er det samme. Kan det vøre riktig? Anonymous poster hash: 853df...128 Erna fikser! 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Fikk du restskatt ifjor, har de funnet ut at du må trekkes mer i år. Men uansett er det de trekker hver måned bare gjetning; først når året er omme, regnes den endelige skatten ut. Har de trukket for mye, vil du få det igjen. Så det spiller ikke så stor rolle hvor mye de trekker. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Problemet ligger i at ingen vet hvor mye uføre egentlig skal betale for 2015, på grunn av uførereformen. Jeg har selv fått høyere trekk i år enn i fjor, selv om jeg la inn forventet inntekt manuelt i fjor (i januar). Jeg kjenner en som har på øret like mye som meg brutto, som gikk ned i trekk i år. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 Jeg gikk inn og endret beløpene som var satt for høyt( hvis de ikke har kalkulert med en forhøyelse i løpet av året??)Og så fjernet jeg et stort beløp de hadde ført opp i den første posten, som er for lønn, dagpenger og sånt. Har jo ingenting sånt eller skal det stå noe der?? Beløpet for uføretrygden stor jo lenger nede og det er eneste jeg har.Når jeg hadde gjort det og lagret, ble prosenten forandret fra 35 til 29. Mer likt det det var altså. Så får vi se. Hvis det er sånn at jeg betalte for lite i fjor kommer det vel skattesmell. Anonymous poster hash: 853df...128 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Har du faktisk fått prosenttrekk med 35 %, eller har du fått tabelltrekk med prosenttrekk for biinntekter? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 Har du faktisk fått prosenttrekk med 35 %, eller har du fått tabelltrekk med prosenttrekk for biinntekter? Faktisk 35 %. Står på første slippen jeg fikk fra NAV for første utbetaling(kom i går). Regnet på det og det stemmer. De har trukket 35 %. Anonymous poster hash: 853df...128 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Det betyr ikke nødvendigvis at du har fått et prosenttrekk - det kan bety at NAV trekker etter biinntektssatsen. Det bør du kontakte NAV for å kontrollere. Spør om de trekker etter skattekortets del 1 eller del 2. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Fikk du restskatt ifjor, har de funnet ut at du må trekkes mer i år. Men uansett er det de trekker hver måned bare gjetning; først når året er omme, regnes den endelige skatten ut. Har de trukket for mye, vil du få det igjen. Så det spiller ikke så stor rolle hvor mye de trekker. Totalt sett blir jo beløpet det samme, men for en som lever på grensen hver eneste måned så spiller det jo ganske stor rolle om man plutselig får et par tusen mindre utbetalt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 Det betyr ikke nødvendigvis at du har fått et prosenttrekk - det kan bety at NAV trekker etter biinntektssatsen. Det bør du kontakte NAV for å kontrollere. Spør om de trekker etter skattekortets del 1 eller del 2. Men syns du det hørtes for mye ut? Nå tok jeg da og endret det inne på skatte etaten, og det ble sendt til godkjenning stod det. Det sto på slippen at man skulle gjøre det hvis det spå feil ut. Anonymous poster hash: 853df...128 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 Jeg er i samme situasjon som TS. Etter å ha sjekka skatteetaten så jeg at jeg på skattekortet sto med en forventa lønnsinntekt på 190800 i tillegg til uføretrygden. Da jeg endra på dette havnet jeg tilbake på tabellkort 7100 som jeg har brukt tidligere. Det er jo helt klart vår egen skyld som skulle ha kontrollert skattekortet da det kom i desember, men jeg skjønner ikke hvordan de kan ha rota det til på denne måten. Kan det være fordi jeg gikk fra AAP til uføretrygd i fjor og de da antok at denne skulle komme i tillegg på en eller annen måte? Det henger heller ikke helt på greip iom. at jeg gikk over til uføretrygd i april. Anonymous poster hash: 75d59...8a1 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 Takk for bidraget andre anonym. Jeg gikk over til uføre trygd i desember 2014.Så hele 2015 hadde jeg 28 %.Og nå hadde de lagt til en biinntekt som var 100 000 mer enn det du sier. Altså over 290 tusen!tenkte at de kanskje ser fordelen med at vi får tilgode fremfor restskatt? Restskatt er jo klart fordel for oss så sant vi kan betale det.Jeg føler at de på en måte liker å kødde med oss. Sist jeg snakket med en hos NAV om noe helt annet, var han utrolig opphengt i om jeg "regnet med å tjene noe ekstra dette året"( 2015, dette var tidlig på året).Jeg var klar på at det var uaktuelt, men fikk følelsen av at han ikke trodde på det, ble sur liksom og gav seg ikke helt. Presiserte for meg igjen og og igjen med bister ordlyd hvor viktig det var å oppgi det hvis jeg tjente mer enn et visst beløp..hakk i plata..hakk i plata. Selv om jeg hadde svart klart at det visste jeg godt om, men så det helt usannsynlig at det ville skje. Vi helst ikke kontakte NAV, for jeg treffer sjelden hyggelige folk der som snakker til deg med normal respekt. Det høres ut som de mener å ha løyve til å snakke til oss som om vi er teite drittunger. Og nå dette. Jeg tror de gjør det med vilje, for å legge et press på oss. Sånn føles det hvertfall. Anonymous poster hash: 853df...128 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Moderatormelding Jeg har fjernet en off topic-diskusjon. Tråden handler ikke om uføre bør kunne spare eller ikke. Videre off topic vil bli fjernet uten varsel. Reaksjoner på moderering skal som vanlig ikke tas i tråden, men kan postes her: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=593 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 Jeg føler at de på en måte liker å kødde med oss. Sist jeg snakket med en hos NAV om noe helt annet, var han utrolig opphengt i om jeg "regnet med å tjene noe ekstra dette året"( 2015, dette var tidlig på året). Jeg var klar på at det var uaktuelt, men fikk følelsen av at han ikke trodde på det, ble sur liksom og gav seg ikke helt. Presiserte for meg igjen og og igjen med bister ordlyd hvor viktig det var å oppgi det hvis jeg tjente mer enn et visst beløp..hakk i plata..hakk i plata. Selv om jeg hadde svart klart at det visste jeg godt om, men så det helt usannsynlig at det ville skje. Vi helst ikke kontakte NAV, for jeg treffer sjelden hyggelige folk der som snakker til deg med normal respekt. Det høres ut som de mener å ha løyve til å snakke til oss som om vi er teite drittunger. Og nå dette. Jeg tror de gjør det med vilje, for å legge et press på oss. Sånn føles det hvertfall. Anonymous poster hash: 853df...128 Jeg klarer ikke få meg til å tro at Nav-ansatte opererer i ond hensikt. Det er nok heller inkompetanse som er problemet. Det finnes selvsagt unntak der også som alle andre steder, men jeg mener generelt sett. Anonymous poster hash: 75d59...8a1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Hvis det er slik at Skatteetatens intektsberegning tar med både AAP (eller annen ordning) og uføretrygd, er noe veldig galt. Det er vel ingen som har rett på begge deler og da burde systemet deres hatt en blokkering, for to slike "stønader". Men det påviler selvsagt alle å sjekke Skattekortet, feil kan oppstå. Og personlige endringer kan ha skjedd, som etaten ikke vet om, så en bør sjekke selv og eventuelt korrigere. Alle bør lese veiledningen og justere der det er behov. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Du kan fint ha gradert uføretrygd og AAP. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 35 % er klart for høyt trekk for hovedinntekt for en person som har 100 % uføretrygd, med mindre vedkommende har enorm formue. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå