Gå til innhold

Gaming-PC til 10-15.000


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her..

Skal kjøpe ny PC og har satt en maxgrense på ca 15.000,-. Kan gjerne koste mindre :)

Skjerm, tastatur, OS og sånt kommer på et annet budsjett, så ikke tenk på det nå.

PCen skal hovedsakelig brukes til spill, f.eks. Wow, Minecraft, Mount & Blade, GTA, Mafia, Flightsimulator og diverse bil- og simulatorspill. Sikkert andre spill også. Kommer nok ikke til å bruke PCen til så mye annet enn spill.

 

Jeg vurderer både bærbar og stasjonær. Hvis jeg velger stasjonær, kan jeg gjerne bygge selv, om noen velger komponentene for meg. I såfall har jeg kabinett fra før, men resten må kjøpes.

Men får jeg like bra ytelse i en bærbar, til nesten samme pris, så blir det nok bærbar. Da kan jeg bl.a. ta den med meg på hytta i ferien, i tillegg til at den tar litt mindre plass. Har god erfaring med Multicom bærbare til andre ting, men er åpen for å vurdere andre.

 

Jeg har en idé om at jeg ønsker å spille på 3 skjermer. Har ikke prøvd det før, så om dere fraråder det sterkt, så skal jeg revurdere det.

Ellers må jeg innrømme at jeg er rimelig blank på hva jeg bør se etter. Er 10 år siden jeg bygde den forrige PCen min, og har ikke fulgt med etter det.

 

Har dere noen anbefalinger å komme med? Bør jeg absolutt velge stasjonær, eller får jeg like mye for pengene i en bærbar nå til dags? Hvilke specs bør en PC til mitt bruk ha?

Og når jeg først plager dere med masse dumme spørsmål: Windows 7 eller 10? Eller noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott, da blir det i7 og gtx 970/980.

Er det stor forskjell på de forskjellige i7 prosessorene? Høyere tall=bedre, eller?

 

Hvor mye RAM bør jeg ha da?

 

Angående lagring så tenker jeg en forholdsvis romslig SSD (250 GB eller mer) og en HD på 1-2 TB. Høres det greit ut?

 

Kabinettet jeg har er et Apevia X-plorer, ATX midi. Gammelt, men det funker vel?

Har forresten DVDRW og strømforsyning (620 w) også.

Lenke til kommentar

Er godt mulig det blir ny strømforsyning også ja, godt poeng.

 

Sitter og ser litt på "oppgraderingspakker" fra Komplett. Så langt jeg kan se, står det mellom tre pakker:

Pakke 1:

https://www.komplett.no/product/823787/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i7-5820k#

Intel Core i7-5820K, 3.3Ghz, 6-core, LGA2011-3
Crucial DDR4 8GB 2133MHz Dual-channel KIT
MSI LGA2011-3 X99A RAIDER
Intel TS13A Air Cooler, for LGA2011-3 140W Haswell-E cpu
 
8 GB RAM er kanskje litt lite? Men da kjøper jeg vel bare et ekstra sett, så det blir 16 GB? Eller bør jeg kanskje ha enda mer?
 
Pakke 2:
Intel® LGA1151 Core i7-6700K
ASUS LGA1151 ROG MAXIMUS VIII RANGER
Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB
Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Cooler

 

 

Pakke 3:

https://www.komplett.no/product/823791/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i7-5930k

Intel Core i7-5930K, 3.5Ghz, 6-core, LGA2011-3
Crucial DDR4 16GB 2133MHz Quad-channel KIT
ASUS X99-PRO, LGA2011-3
Intel TS13A Air Cooler, for LGA2011-3 140W Haswell-E cpu
 
Er vel CPU som skiller mest i disse pakkene? 6 kjerner er å anbefale, framfor 4 kjerner med høyere klokkehastighet? i7-6700K har vel 4 kjerner og 4 Ghz, mens de andre har 6 kjerner og litt lavere hastighet.
 
Så trenger jeg skjermkort. GTX 970 og 980 er blitt anbefalt. Asus, MSI, EVGA, Gigabyte, Gainward, Zotac... Jeg kommer neppe til å merke noen forskjell, men er det noen spesielle som er å anbefale? Og hvor mange GB bør skjermkortet ha? Ser de prisen stiger kraftig fra 4 til 6 GB.
 
Lagring: Lurer på om jeg bare går for en 500 GB SSD. Burde vel holde til Windows og spill? Tenkte i utgangspunktet å ha en HD i tillegg, men lurer på om jeg bare dropper den. Skal uansett ikke lagre noe, annet enn det som trengs for å spille spillene.
Så lurer jeg på, bør jeg gå for en PCIe SSD, eller bør jeg heller bruke pengene på noe annet? Går jeg for en billigere SSD, kan jeg jo velge litt dyrere komponenter ellers..
 
Med fare for å støte noen, hva med bærbar PC?
nVIDIA GeForce GTX 970M 6GB skjermkort (Maxwell)
Intel® Core™ i7-6700HQ prosessor 2.6GHz ~ 3.5GHz, 4 kjerner
Intel HM170 chipset
8GB DDR4 2133MHz SO-DIMM RAM (2x4GB), 2 ledige sokler. Støtter totalt 64GB minne
256GB PCIe SSD M.2
1TB 7200rpm SATA 2.5" harddisk 
 
Oppgraderer jeg den til 16 GB RAM så bikker jeg over budsjettet, men ikke så mye. Dårligere CPU ser jeg, men hvor mye dårligere? Kommer jeg til å merke noe til det?
Ellers er vel denne maskinen fullt på høyde med de andre alternativene? Pluss at den er lettere å drasse med seg, om man finner på å reise bort.
 
Litt forvirret nå merker jeg..
Lenke til kommentar

Først av alt, det er stor forskjell på i7 bærbar og i7 desktop, så ja, du vil merke stor forskjell. Ville styrt unna bærbar, med mindre du er avhengig av å ha med deg PCen rundt, selvsagt. :)

 

Pakke 3: Har du store planer for SLI med tre grafikkort, så kan du velge denne. Hvis ikke, dropp den. Posessoren den samme som i7-5820k, bare flere pci-ex lanes på 5930k som er nyttig hvis du skal kjøre flere grafikkort og kanskje noen pci-ex/m2 SSD.

 

Pakke 2: Jeg ville valgt denne. Du klarer deg kanskje litt med bare 8GB ram, men det er ikke noe problem å oppgradere senere.

 

Pakke 1: Ikke dårlig dette heller, men ikke like god som pakke 2. Du får to kjerner mer på pakke 2, og 5820K er lett å overklokke hvis du vil ha mer fart i applikasjoner som ikke krever så mange kjerner.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke ta hensyn til klokkehastigheten på 6700, 5820 og 5930. Det er enkelt å overklokke de to sistnevnte til 4 ghz. Du overklokker ved å endre et tall i bios. Tar 5 minutter. 5820k er en bedre prosessor enn 6700k, og den er mer fremtidsrettet med 6 kjerner. Og, som vi alltid spør om ved valg av skjermkort: Ønsker du å dra nytte av Freesync eller G-sync? Freesync-skjermer er rimeligere enn Nvidias alternativ, og det kan av denne grunn være verdt å vurdere Amd- skjermkort (i dette tilfellet 390 og 390x)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...