Gå til innhold

Fra datastudier til praktisk yrke?

Piter

Anbefalte innlegg

Jeg er 22 år gammel og står ovenfor en vending når det kommer til utdanning

Jeg har fullført videregående (studiespes.) og det er nå 3 år siden jeg starta på Informatikk-studie på universitetet i oslo.

Mange fag har jeg tatt om igjen, og tok ifjor et 1/2 år pause fra studiumet, så jeg ligger ganske langt etter (hadde nok vært ferdig med bachelor nå i vår). Motivasjonen for å jobbe med IT har bare forsvunnet, så nå sitter jeg her og har meldt meg av studieemner for 2. gang. Det er nok en kombinasjon av både mangel på motivasjon og studieteknikk, men nok om det.

Jeg vurderer nå å gå veien for å ta en praktisk utdanning og har hovedsaklig tenkt på Elektriker faget. Da må jeg vel ta enkelte VGS fag før jeg kan bli lærling og har hørt at jeg ikke lenger har rett til plass på VGS, at jeg da må ta programfagene som privatist. Noen som har erfaring med det? Hvordan fungerer dette? Ser jo også at jeg må ha praktisk eksamen, men hvordan fungerer det da mtp undervisning? Noen som har tatt disse emnene før? Eksamen er allerede i mai/juni i år, er fagene såpass enkle at det burde gå greit å lære dem før den tid?

Har også hørt noe ang å bli hjelpemontør uten noe tidligere erfaring, er det noe å satse på, vanskelig å få plass?

Takker for svar på forhånd :)

RurVQKI.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For din del er det lettest å være voksenlærling, da må du ta kontakt med opplæringskontoret for elfag i din region, de hjelper deg i gang. En bedrift velger selv hvem de ansetter som lærling, så dersom du klarer å få en kontrakt, er resten "plankekjøring". Men du må skaffe deg læreplass selv altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...