Gå til innhold

Apple iPhone ble fjorårets mest solgte mobiltelefon i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er absolutt et problem, spesielt i Android verden, at disse rimelige modellene er svært gode i bruk. I tillegg til at selv den svakeste HWen nå har kommet til et punkt der ting fungerer bra, er jo og polishen på Android bedre nå enn den var før, så det er ikke lengre like mye behov for å ha den beste maskinvaren for å få ting til å flyte bra. Det er jo det Huawei vokser på. Istedenfor å satse på gode specs til en god pris så satser de på å lage mid-end telefoner som føles ut som kvalitetsvare og er gode i bruk, for så å selge billig. Mens andre produsenter i segmentet ofte har telefoner som klart føles billigere ut.

Dette er ikke et problem for noen andre enn produsentene - som du sier er det samme tendens innen datamaskiner, man har rett og slett ikke noe særlig behov for kraftigere utstyr enn midtsegmentet kan gi. Folk flest trenger ikke 4k på telefonen, og da trenger de heller ikke nyeste SOC.

Jeg synes "helt oppegående specs og en god flyt" er en helt topp tilnærming til produktutvikling. Det er forsåvidt den samme som Apple har satset på, bare at de ikke tar en lav pris :)

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer egentlig litt på hva det kommer av at markedet er så dominert av Apple og Samsung. At det er mange som foretrekker iOS og dermed velger Apple er jo greit, men hvorfor er det så vanskelig for de andre produsentene av Android-dingser å konkurrere mot Samsung?

Markedsføring, "de store blir større", "noen jeg kjenner har det", økosystem, generelt gode produkter, varemerke, rykte, pris.

Jeg mener ikke Samsung har de beste mobilene, men så er det ikke alltid de beste som selger mest heller når det er så mange andre ting i betraktning.

Der tror jeg du er inne på noe. Selv vurderte jeg HTC M8 som min neste telefon, men det var nesten umulig å få sett og tastet på den. Var nesten bare nettbutikker som hadde den, og da til full pris uten binding.

Samsung og iPhone kan du meget lett få på avbetaling mot bindingstid, og tar derfor ikke fatt i en stor enkeltsum fra lommeboken, samtidig som de er lett å få prøvd ut, enten i butikk eller hos venner og bekjente.

Selgere er rask til å pense inn på Samsung som alternativet til iPhone, og når venner og bekjente velger og anbefaler Samsung, så er det lett å bli påvirket i retning denne når man selv skal velge telefon.

Selv valgte jeg til slutt LG G4, og har kjøpt en Huaweii Y6 (tror jeg det var) til datteren min.

Edit_ Leif!

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

*snip*

Uenig i det. Jeg ser ikke hvorfor selskapene må være like store? Mindre selskaper har ofte et helt annet mindset. De ser ofte annerledes på ting. De tar gjerne større risikoer enn større selskaper. Det er de mindre som har stort potensiale. De kan komme med noe og bli store. Hvis de er like store konkurrerer de gjerne på å gjør det de gjør best. Samtidig blir det lett for å bli mer statisk da. Ingen vil gjøre den dumme tingen som gjør at de faller ut. For du faller ut. Raskt. Mindre selskaper har lettere for å komme med noe nytt. Noe risky, noe spesielt. De skal ikke konkurrere og gjør det de andre gjør bedre. De må finne noe nytt de andre ikke har. Noe som gjør at de kan slå de andre. Mange går gjerne under, men se på statistikk. Mindre selskaper som dette har større sjanse for å gå under enn de store. Ser du for deg Apple eller Samsung gå under? De ville aldri gjort noe som var veldig risky med noe de tjener mye på. Som flaggskipet sitt. Se f.eks LG. Det er en grunn til at de lagde LG Flex og ikke gjorde toppmodellen sin bøybar. Altfor stor risk. Samtidig er det bra med veldig store selskaper. Selskap som har penger til overs, penger de kan bruke på å gjøre noe. Istedenfor å måtte bruke alt på å bare konkurrere. OLED har vært tapsprosjekt og stort sett ren forskning for Samsung og LG i evigheter. 10 år +, men de er store nok. De vet at om 15-20 år kommer de til å tjene mye på det. Hadde de ikke gjort det nå ville vi fått OLED, men gjerne ikke før om enda 20 år. Se på de japanske produsentene som var nr 1 når det kom til skjermer. De er ikke store nok. De har nok med å konkurrere og ikke miste markedsandeler, prøve å få salgstallene til å øke mot konkurransen. De har ikke tid og ressurser til OLED.

jeg nevnte aldri at det ikke burde være små mobilprodusenter, bare at det hadde vært bra med flere en 2 som er veldig store. sånn 4 store og en del små hadde nok vært passe.

min neste telefon blir nok LG eller Nexus. og ja, LG blir oversett av mange, og det er synd :/

men når du sier HTC hadde mangler, så vil jeg bare si, HTC One m7 var en veldig god telefon, med den eneste feilen at kameraet ikke var like bra som konkurentene i dagslys.

etter m7 har htc nesten stått stille med m8 og m9, mens dems andre telefoner den siste tiden bare har gått nedover. og det er synd, for jeg elsket m7, og borsett fra kameraet i dagslys, var det i mine øyne den beste telefonen da jeg kjøpte den. desverre er det ikke slik lenger.

Har M7 selv, og i tillegg til et kamera som ikke klarte å konkurrere, så har/hadde den for dårlig batterikapasitet i forhold til konkurrentene. Jeg var da en av de som tross dette valgte HTC, for telefonen var griselekker, og stereo-høyttalerne er uovertruffen sammenlignet med hva andre har.

Men mange valgte nok bort denne pga dårlig (og ikke-utskiftbart) batteri, "dårlig" kamera, og uten minnekortstøtte.

Lenke til kommentar

Det er absolutt et problem, spesielt i Android verden, at disse rimelige modellene er svært gode i bruk. I tillegg til at selv den svakeste HWen nå har kommet til et punkt der ting fungerer bra, er jo og polishen på Android bedre nå enn den var før, så det er ikke lengre like mye behov for å ha den beste maskinvaren for å få ting til å flyte bra. Det er jo det Huawei vokser på. Istedenfor å satse på gode specs til en god pris så satser de på å lage mid-end telefoner som føles ut som kvalitetsvare og er gode i bruk, for så å selge billig. Mens andre produsenter i segmentet ofte har telefoner som klart føles billigere ut.

Det samme skjer jo med PC. Det er ikke lengre noe veldig push for økt ytelse. Heller motsatt. Det blir viktigere å lage det lett og lite, fordi kraften til selv "svake" CPUer er nok. Selv om Core-M på ingen måte er billig av den grunn (Intel oppgir en pris på 281 USD for Core-M). Så når folk lager en gaming PC og får desktop i7 for 13.000 kr, og mener Apple svindler folk når de tar 13.000 kr for en PC med Core-M... Prisen på de to CPUene er faktisk ganske lik.

Samsung sine produkter går alltid mye ned i pris. Det er til det punktet at fjorårets toppmodeller ofte blir et veldig godt kjøp i mid-end segmentet. Det å kjøpe en 1 år gammel Samsung tlf kan være ganske smart og et bra kjøp, nettopp fordi den koster langt mindre. S7 kommer vel til en pris på rundt 7000 kr vil jeg tippe. Da er nok S6 2500 kr billigere. Se og på LG sin telefon G4. Kom ut omtrent samtidig. Toppmodell. Den startet på 5500 kr i Norge. Den kan fås for 4000 kr (3500 akkurat nå). Det tok kun 4 mnd å falle 1000 kr ned i pris fra en start på 5500 kr, kontra 7000 kr for konkurrentene. Sony pleier å være langt mindre ivrige med priskutt.

Jeg tror det har en del med filosofi. Hvordan de ser på produktene sine, og hvordan de ser på salg. Samsung har ikke noe problem i å sette ned pris på produkter for å få litt mer salg på dem. Apple på den andre side er ikke interessert i å selge dem billig, enten de selger mye eller ikke. Jeg tror og Samsung og andre Android produsenter er mer generasjonsavhengig. En iPhone er liksom mer en iPhone enn en Galaxy er en Galaxy. Jeg tror tallet bak har mer å si for Galaxy enn iPhone. Mange iPhoner ser jo og like ut, de får en S på slutten. Med Samsung og de andre tror jeg det er en større gruppe som vurderer telefonen mer opp mot de andre. I PC verdenen er det jo Intel som styrer produktsyklus, men til telefon lager jo Apple sin egen SoC. Det betyr jo da at Apple kan lansere på et annet tidspunkt enn f.eks Samsung eller LG, Sony osv. Samsung kan og lansere på andre tidspunkt enn de andre. De kommer nok med S7 før noen av konkurrentene kommer med nye telefoner. For gjett hva? Samsung produserer SoC i samtlige Android toppmodeller i år, samme med Apple forsåvidt. Uheldig posisjon for de andre å være i for å si det slik. Med mindre Huawei kommer med en skikkelig toppmodell. De og lager selv, og produserer hos TSCM. Så når Samsung da lanserer på våren, så er priskutt innen Apples lansering av iPhone noe som sikkert vil hjelpe dem i konkurransen mot iPhone. Fordi folk kjøper jo mer iPhone enn Galaxy til tross for prisforskjell. Så godt mulig at Samsung må senke prisene mer mot vinteren når det begynner å bli en stund siden lansering for å opprettholde salget i motsetning til Apple, som sannsynligvis har et mer stabilt salg fordelt utover året. (Ned etter jul, ned i august, opp i september og til jul er de åpenbare unntakene)

Hvor finner du LG G4 for 3500?

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...