Gå til innhold

Apple iPhone ble fjorårets mest solgte mobiltelefon i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere skriver i hele Norge, men inkluderer bare telefoner solgt gjennom Netcom og delvis telenor?

Finnes ikke en samlet oversikt over alle salg i Norge. Nærmeste vi kommer er Netcom og telenor sine lister. Eventuelt elkjøp/Lefdal. Mange som kjøper mer økonomiske modeller kjøper jo ikke via Telenor eller Netcom. Så listene har ikke overraskende mye dyre modeller på toppen. Er du mer prisbevist og kjøper telefon gjør du det gjerne via nettbutikk f.eks og kjøper så abonnemang. Så statistikken er ikke helt representativ. For alle unntatt Netcom/Telenor er ikke iPhone salg noe veldig lukrativt heller. Så de promoterer dem ikke mye akkurat. Telenor derimot reklamerer mye for iPhone. Så kan godt hende disse listene har ekstra mye iPhone av den grunn. Hvem vet? 

og dermed blir artikkelen 100% feil

iPhone selges stort sett bare med abb i Norge

Android er vel 50/50

Sponset av Apple?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg synes er mest overraskende er at kun Apple turde å stole på egne ferdigheter, og lager både OS og hardware fra grunnen selv.

Skal man skille seg ut, nytter det ikke å bruke et 'default OS' som Android.

Da ligner man bare på alle andre, og den direkte kontrollen over hardwaren (som er imperativ for batteritid, performance og fluiditet) forsvinner.

Jeg hører dere si: Men hvis f.eks. Samsung laget sitt eget OS, kan de jo ikke bruke Play-store lenger! Nei, men hva så? Apple klarer seg fint uten!

Ganske utrolig egentlig at et gigant-selskap som Samsung må støtte seg på Android! Når de ser hva som er mulig...

EDIT: Hederlig unntak er jo Microsoft phone da  :wee:

Du må da skaffe deg et økosystem med apper, mangler på apper er et problem for Windows telefoner.

Er en kjempefordel for oss at det er et felles os som alt kjører på.

Windows for pc og android for tellefoner.

Windows phone er også åpent så alle kan lage telefoner med os etter det jeg vet.

Endret av magne.moe
Lenke til kommentar

Ikke så veldig overraskende, bare fler og fler jeg møter som har iPhone... :)

Flere og flere jeg møter har Android.

Flere og flere jeg møter har HTC. Eller Samsung. Eller Iphone. Jeg vet ikke. Jeg ser ikke forskjell på de tre lenger ettersom de begge kopierte HTC. Første gang jeg så mammas S6 trodde jeg det var en Iphone og første gang jeg så en Iphone 6S trodde jeg det var en HTC.

Men som en sidenote er det gøy å se stadig flere Windowstelefoner der jeg befinner meg.

Faren min er eksempel på trofast Samsung bruker, og jeg måtte fortelle han at HTC, LG og Sony også kjører samme greiene, og det tok litt tid å forstå.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Joda, de bruker Android alle sammen, men brukeropplevelsen er helt forskjellig. Jeg hadde Samsung i en periode og da kona kjøpte seg LG ble jeg tatt på sengen over hvor forskjellig det er mulig å gjøre en Android. Funksjonalitet jeg hadde på min Samsung og trodde var vanlig Android-funksjonalitet hadde ikke hun på sin LG og omvendt. Sier ikke at det ene er bedre enn det andre, men at det er det samme hvilken Android man kjøper er ikke riktig.

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vanvittig at nesten alle de mest solgte mobilene skal ligge på rundt kr 8.000,-. Folk flest har ikke bruk for så dyre mobiler

Akkurat det er det faktisk ikke riktig å ta et så bastant standpunkt om. Det kan være noen som kunne klart seg med enklere varianter av produktene, men det er samtidig et personlig valg på hvilke egenskaper man prioriterer i sine produkter og tjenester.

Dessuten er altså ikke prisforskjellen mellom de ulike modellene så alt for stor.

Lenke til kommentar

Jeg hadde Iphone i fem år og var skikkelig misfornøyd med løsningene og kravene om at man måtte koble den til itunes osv. for å gjøre en eneste liten endring.

Jeg ble rett og slett lei og byttet til Samsung galaxy S4, men jeg syntes den også hadde så mange feil og mangler at jeg nesten vurderte å gå tilbake til Iphone.

NÅ har jeg hatt en LG G4 i nesten et halvt år og jeg tror ikke jeg kunne blitt mer fornøyd med en mobiltelefon! Anbefales på det sterkeste (til de som har litt store hender vel å merke)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde Iphone i fem år og var skikkelig misfornøyd med løsningene og kravene om at man måtte koble den til itunes osv. for å gjøre en eneste liten endring.

Hvorfor måtte du koble den til iTunes? Jeg har hatt iPhone siden 2008 gjør alle endringer uten noen som helst oppkobling til iTunes...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Jeg kobler svært sjeldent til Itunes. Det er ingen nødvendighet i det. Fabrikasjon og aldri hatt iphone virker mer sannsynlig.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Så og si alle mobiltelefoner i toppsjiktet koster mellom 5.000-10.000 kroner. Det enkeltelementet som varierer prisen mest er lagringskapasitet og størrelsen på skjermen. Men det betyr at alle merker og modeller er ganske likt priset, så å bruke uttrykk som "milevis forskjell" er nok å overdrive en smule... :)

Dessuten er det ikke nødvendigvis tallet på prislappen som sier noe om kostnaden ved å eie. Da kommer det svært mange andre elementer inn i regnestykke på økonomien.

Det er så liten forskjell på kjøpsprisen av sammenlignbare mobiltelefoner at det er noe man bør se bort fra når det gjelder valg av telefon. Mange andre ting teller mye, mye mer.

iPhone 6S koster 40% mer enn Galaxy S6. Da har Galaxy S6 32 GB og iPhone kun 16 GB. Den faktoren du sier betyr mye for prisen. Jeg ser ikke hva du vil frem til. Det jeg skriver stemmer. Er klar over at du liker Apple, men matte er matte.  Det er greit å si du liker ting osv. og at du synes det er verdt det. En ting kan du ikke endre på derimot, og det er fakta. Ikke prøv å lat som om iPhone ikke koster mye mer, fordi det gjør den.  Hadde heller satt pris på om du kommenterte svaret mitt på ditt spørsmål om Samsung enn å prøve å diskutere fakta. Fakta kan ikke diskuteres.

Hvordan blir dette egentlig, når Apple har så høy markedsandel? Risikerer de at folk plutselig går lei, og velger noe annet, jfr. Cosby-effekten? Produktene er det ikke noe å si på, men når Gud og hvermann har iPhone, blir det jo så som så med eksklusiviteten.

Jeg har alltid vært HTC-fan, men når de snart legger inn årene, vurdere jeg WP, bare for å ha noe som få andre har.

iPhone er ikke noe eksklusivt i Norge. Se og på Michael Kors vesker. Det er liksom et luksusmerke. Likevel er det så mange som har det. Det å kjøpe en slik merke gjør ikke at du skiller deg ut. Du bare følger med. Du har det de andre har. Tviler på at iPhone selger noe på at det er eksklusivt i Norge. Det er mer noe som er forventet å ha. Dessuten er elektronikk og mote forskjellig. Det finnes massevis av vesker i verden, men hva er det eneste alternativet for noe luksuriøst annet enn iPhone? Listene viser det lett. Det er Galaxy-serien fra Samsung. Så skal alle bli lei og kjøpe Samsung? Da blir vel alle som har Samsung lei og kjøper Apple og. Og da er vi like langt. Jeg tror Apple skal gjøre mye galt før de klarer å miste sin store andel i Norge, og jeg tviler på at folk kommer til å gå lei. Eller, lei nok.

Tror ikke det er noe stort problem. Kanskje noen få prosent trendnisser velger S6 Edge fordi den er mer sjelden, men tror neppe de fleste bryr seg. iPhone har ikke vært eksklusivt i Norge på noen som helst måte på åtte år nå, og markedet holder seg.

Ser du på samme tall som jeg ser på? Samsung rapporterte jo med 25 Edge og 75 uten Edge i begynnelsen om jeg ikke tar feil. Det førte til mangel på Edge modellen, da etterspørselen var større enn 1/4 av produksjonen. I Norge er Edge den mest solgte Samsung mobilen. Noen få prosent? Trendnisser? Jeg tipper folk som kjøper iPhone og S6 Edge har ganske store likheter. Vil det da si at du selv karaktiserer deg som en trendnisse? Her ble det mye generalisering.....

Og Edge var vel åpenbart bare eksklusivt i noen måneder i Norge. Nå ser jeg folk med Edge overalt, og statistikken viser det samme. Det er vanskelig for noe med så lav prislapp å bli eksklusivt i Norge.

Det jeg synes er mest overraskende er at kun Apple turde å stole på egne ferdigheter, og lager både OS og hardware fra grunnen selv.

Skal man skille seg ut, nytter det ikke å bruke et 'default OS' som Android.

Da ligner man bare på alle andre, og den direkte kontrollen over hardwaren (som er imperativ for batteritid, performance og fluiditet) forsvinner.

Jeg hører dere si: Men hvis f.eks. Samsung laget sitt eget OS, kan de jo ikke bruke Play-store lenger! Nei, men hva så? Apple klarer seg fint uten!

Ganske utrolig egentlig at et gigant-selskap som Samsung må støtte seg på Android! Når de ser hva som er mulig...

EDIT: Hederlig unntak er jo Microsoft phone da  :wee:

Jeg anbefaler at du setter deg inn i hvordan ting faktisk fungerer. Apple lager noe HW fra bunnen av, men ganske lite. Samsung derimot lager sikkert 80-90% av all HW i mobilene sine selv. Så nei, Apple lager det ikke fra bunnen av. De kjøper. Fra andre.

Og jeg er ikke sikker på om du har lest på forum, teser og salgsstatistikk, men Samsung har faktisk ikke problem med å skille seg ut i det hele tatt. De andre har, men ikke Samsung. Jeg håper og du er klar over at nettopp det at Samsung har direkte kontroll over HW er at de tar de beste bildene f.eks. Apple har ikke denne kontrollen over HW. Hvorfor? Fordi de lager ingen Image Signal Prosessor. Men hvem gjør? Samsung gjør. De har egen kameraavdeling og lager kamera også. OG hvem lager kameraappen på Samsung sine mobiler? Samsung. Så på grunn av kontrollen de har i alle ledd, får de best bilder. Så det du sier om Apple her kontra de andre, det stemmer rett og slett ikke.

Jeg tror og du undervurderer hvor mye jobb og hvor vanskelig det er med eget OS. Samsung hadde eget OS før, men gikk over til Android. Og nå har de ingen mulighet til å gå ut. Android er ekstremt bra, mye ressurser og mye apps og støtte. Forskjellen på Apple og Samsung er at Apple satset mye på SW i begynnelsen, mens Samsung satset mest på specs osv. Det var bare to gode OS på den tiden: iOS og Android. Det kan godt være at det hadde vært smart av Samsung å tatt en annen vei, men det er liksom 10 år for sent. Ingenting å gjøre med det nå. Bare se hvor mye SW gigant #1 (MS) sliter med sitt OS. Til tross for veldig gode telefoner, så sliter de ekstremt.

Å lage et OS er veldig mye vanskeligere enn å sy sammen maskinvaren til en telefon.

Samsung prøver jo med Tizen, men virker ikke som det slår igjennom.

Jeg tror du må revurdere den påstanden. Jeg så nettopp verdens mest avanserte forbruker-kjøleskap fra Samsung i flere artikler og videoer på nett. Det kjørte Tizen. Samsung bruker Tizen til akkurat det det er ment til. Å kjøre på alle slags Samsung enheter der de lager egen SW. Og det fungerer veldig bra. Smart TVene deres med Tizen er fortsatt blant de beste i klassen (LG har jo kommet med sitt ganske gode WebOS). Så jeg tror du må utvide synsfeltet ditt litt og se den virkelige strategien bak Tizen. Poenget er ikke å lage Galaxy S7 med Tizen som skal knuse Android og iOS. Det Tizen brukes til i mobiler nå er typisk 99$ smartmobiler i India. Tizen er jo noe som utelukkende kjører på svak HW, noe som passer en 99$ mobil ganske bra.

og dermed blir artikkelen 100% feil

iPhone selges stort sett bare med abb i Norge

Android er vel 50/50

Sponset av Apple?

Netcom og Telenor offentliggjør stadig salgsstatistikk. Tek.no poster dette. Jeg ser ikke hvor Apple kommer inn i bildet. At det er en statistikk som fremhever enkelte modeller er muligens sant, men enhver statistikk som fremhever noe er ikke kjøpt og betalt. Noen statistikker er bare sånn.

Flere og flere jeg møter har HTC. Eller Samsung. Eller Iphone. Jeg vet ikke. Jeg ser ikke forskjell på de tre lenger ettersom de begge kopierte HTC. Første gang jeg så mammas S6 trodde jeg det var en Iphone og første gang jeg så en Iphone 6S trodde jeg det var en HTC.

Men som en sidenote er det gøy å se stadig flere Windowstelefoner der jeg befinner meg.

Hvis du ser flere og flere med HTC så tror jeg du må ha briller :p Hvis ikke årets HTC telefon selger noe, som den 99% ikke kommer til å gjøre, så er nok det mest forsvarlige å legge ned mobildelen.

Jeg visste ellers ikke HTC og Apple hadde bruk så mye glass før? Etter det jeg har erfart så har S6 ganske mye glass.

Vanvittig at nesten alle de mest solgte mobilene skal ligge på rundt kr 8.000,-. Folk flest har ikke bruk for så dyre mobiler

Nevn modellene som ligger på 8000 kr. Jeg skal vedde på at det blir "et par" og ikke "nesten alle". Mobiler faller i pris. Hvis de ikke blir solgt av Apple, selvfølgelig.

Gjelder kun iPhone

Aldri sett Android koste så mye (eksludert tulle telefoner som S6 edge og note)

Note skapte en helt nye type telefoner, tulletelefon? Javel.

S6 Edge er den 3. mest solgte mobilen hos Netcom, men det er en tulletelefon?

Mulig at du ikke liker noe, men det gjør det ikke tullete av den grunn. Og når kostet en Note i nærheten av 8000 kr i Norge?

Galaxy S6 Edge koster jo eller 5800 kr nå. Langt unna 8000 kr.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ble rett og slett lei og byttet til Samsung galaxy S4, men jeg syntes den også hadde så mange feil og mangler at jeg nesten vurderte å gå tilbake til Iphone.

NÅ har jeg hatt en LG G4 i nesten et halvt år og jeg tror ikke jeg kunne blitt mer fornøyd med en mobiltelefon! Anbefales på det sterkeste (til de som har litt store hender vel å merke)

Har LG G4 selv og det er en fantastisk telrfon ja :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Hvis du var så misfornøyd, hvorfor beholdt du den i 5 år?

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noe stort problem. Kanskje noen få prosent trendnisser velger S6 Edge fordi den er mer sjelden, men tror neppe de fleste bryr seg. iPhone har ikke vært eksklusivt i Norge på noen som helst måte på åtte år nå, og markedet holder seg.

Ser du på samme tall som jeg ser på? Samsung rapporterte jo med 25 Edge og 75 uten Edge i begynnelsen om jeg ikke tar feil. Det førte til mangel på Edge modellen, da etterspørselen var større enn 1/4 av produksjonen. I Norge er Edge den mest solgte Samsung mobilen. Noen få prosent? Trendnisser? Jeg tipper folk som kjøper iPhone og S6 Edge har ganske store likheter. Vil det da si at du selv karaktiserer deg som en trendnisse? Her ble det mye generalisering.....

Og Edge var vel åpenbart bare eksklusivt i noen måneder i Norge. Nå ser jeg folk med Edge overalt, og statistikken viser det samme. Det er vanskelig for noe med så lav prislapp å bli eksklusivt i Norge.

Lese hele setningen du svarer på før du svarer såpass aggressivt, kanskje?

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Gjelder kun iPhone

Aldri sett Android koste så mye (eksludert tulle telefoner som S6 edge og note)

Du mener de virkelige toppmodellene som veldig mange faktisk vil ha?

Lenke til kommentar

Så og si alle mobiltelefoner i toppsjiktet koster mellom 5.000-10.000 kroner. Det enkeltelementet som varierer prisen mest er lagringskapasitet og størrelsen på skjermen. Men det betyr at alle merker og modeller er ganske likt priset, så å bruke uttrykk som "milevis forskjell" er nok å overdrive en smule... :)

Dessuten er det ikke nødvendigvis tallet på prislappen som sier noe om kostnaden ved å eie. Da kommer det svært mange andre elementer inn i regnestykke på økonomien.

Det er så liten forskjell på kjøpsprisen av sammenlignbare mobiltelefoner at det er noe man bør se bort fra når det gjelder valg av telefon. Mange andre ting teller mye, mye mer.

iPhone 6S koster 40% mer enn Galaxy S6. Da har Galaxy S6 32 GB og iPhone kun 16 GB. Den faktoren du sier betyr mye for prisen. Jeg ser ikke hva du vil frem til. Det jeg skriver stemmer. Er klar over at du liker Apple, men matte er matte.  Det er greit å si du liker ting osv. og at du synes det er verdt det. En ting kan du ikke endre på derimot, og det er fakta. Ikke prøv å lat som om iPhone ikke koster mye mer, fordi det gjør den.  Hadde heller satt pris på om du kommenterte svaret mitt på ditt spørsmål om Samsung enn å prøve å diskutere fakta. Fakta kan ikke diskuteres.

...

Ok. La oss se på fakta.

For å finne frem til en slags kostnad for oss privatpersoner så må man se på to tall; innkjøpspris og bruktpris. Gapet er vår eierkostnad. Man må nesten se litt tilbake i tid for å finne reelle data, men prinsippet vil nok gjelde fremover også...

I 2013 ble iPhone 5s og Samsung Galaxy s4 lansert. Antagelig med sånn omtrentlig konkurrerende teknologi og antagelig også med Samsung omtrent en tusenlapp billigere enn iPhone. Siden prisene i dollar stort sett er uendret vil jeg tro at prisen på iPhone 5s var omtrent 7.000 mens Galaxy s4 var omtrent 6.000.

På bruktmarkedet nå ligger en iPhone 5s på rundt 3.000 i snitt, en Galaxy s4 på omtrent 2.000. Begge har altså hatt det samme verditapet på rundt 4.000,-. Ikke så veldig overraskende, men som du sier, det er kjekt å ha fakta på stell.

Husk at dette er produkter til under 10.000-. Det er svært lite de ulike modellene kan skille i pris, og de som koster bittelitt mer i innkjøp har en tilsvarende høy verdi i bruktmarkedet. Det økonomiske tapet er altså omtrent identisk.

Jeg mener at det å legge tallet på prislappen høyt opp på prioritetslista ved valg av mobiltelefon er helt feil prioritering. Det er svært mange ting som bør komme på lista før prisen.

For bedrifter er det selvfølgelig mange andre elementer som bør regnes inn for å få på plass eierkostnaden, men det tror jeg ikke jeg skal ta for meg her og nå...:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...