Gå til innhold

Apple iPhone ble fjorårets mest solgte mobiltelefon i Norge


Anbefalte innlegg

Jeg stusser litt over

 

 

For åtte av ti nordmenn har en smarttelefon, forteller Telenor oss i en pressemelding. Og av de åtte har omtrent 59,3 prosent en mobil med 4G-støtte, mens andelen som benytter en 3G-telefon ligger på 28,5 prosent.

 

Som betyr at om lag 10% av norges befolkning, om lag 500.000 personer, har en smarttelefon som hverken støtter 3G eller 4G. Kan det være riktig? Finnes det i hele tatt smarttelefoner uten 3G-støtte (bortsett fra første generasjon iPhone, som ikke ble solgt i Norge og som gikk ut av historien i 2008 og derfor neppe har 12% markedsandel i 2016)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

det er jo bare at en del folk liker å kjøpe ting som folk de kjenner har. og en del blir ubevist påvirket av reklame. av android mobiler er det helt klart samsung det er mest reklame for.

 

 

Det kan godt hende at reklamen til Samsung påvirker en god del av salget deres ja. Nå er vel noe av argumentet for å velge Android at det er valgfrihet til å kjøpe produkter fra andre produsenter, selv om de kanskje i bunn og grunn er ganske like. Så jeg får inderlig håpe at alle de andre får opp farta og øker sine markedsandeler slik av valgfriheten til disse kundene blir ivaretatt. Det går jo noen litt stygge rykter om at flere av de store vurderer å kaste inn håndkle, men det er vel bare å håpe at det ikke er sant.

ja, flere konkurenter som er omtrent like store er bare bra for forbrukere, mere konkurangse = mere fremgang i teknologien i telefonene og priser.

Lenke til kommentar

Apple lager bra telefoner som er enkle å bruke. Folk er stort sett fornøyd med de og kjøper det samme neste gang.

 

Samsung, LG, Microsoft og de andre lager også bra telefoner, men treffer tydeligvis ikke like godt på et eller annet punkt. Siden disse tydeligvis ikke selger like mye.

 

Det betyr ikke at de er dårligere, bare annerledes.

 

Det å påstå at iPhone ikke tåler noe fordi en du kjenner har klart å herpe sin blir bare for dumt. Jeg kjenner en som har herpa sin Sony-telefon. Betyr det da at Sony ikke tåler noe? Nei. Det betyr at en med Sony har klart å herpe sin telefon.

 

Det som skjer på android fronten er at Samsung har laget det som kan kalles for tidenes beste smart telefon S3 som fungerer knirke fritt fortsatt. Og den var kansje den mest solgte smart telefonen. Så kom S4 og den dro med seg en del nye brukere den også. Men så har ikke Samsung klart å få folk til å gå vekk fra de to modellene over til nyere modeller. Da har de falt av noe. Faller de av så faller også android av også. Men fortsatt så er Android milvis unna iOS i antall og fortsatt er Samsung verdens største mobilprodusent hvor de i flere andre Europeiske land topper salgslistene. Jeg som har både Android og apple produkter pleier å si kjøp det dere har lyst til og ikke følg røkla. Det er lov å prøve noe annet. Har faktisk lyst på prøve LG og Sony. Så det blir smak og behag. Det er godt vi har et valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stusser litt over

For åtte av ti nordmenn har en smarttelefon, forteller Telenor oss i en pressemelding. Og av de åtte har omtrent 59,3 prosent en mobil med 4G-støtte, mens andelen som benytter en 3G-telefon ligger på 28,5 prosent.

 

Som betyr at om lag 10% av norges befolkning, om lag 500.000 personer, har en smarttelefon som hverken støtter 3G eller 4G. Kan det være riktig? Finnes det i hele tatt smarttelefoner uten 3G-støtte (bortsett fra første generasjon iPhone, som ikke ble solgt i Norge og som gikk ut av historien i 2008 og derfor neppe har 12% markedsandel i 2016)?

Det er en snakk om abonnenter - ikke solgt. Det er sikkert masse gamle Symbian og Android telefoner også. :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Samsung S5 for ett og et halvt år siden og dette har for meg vært drømmetelefonen. Den er hurtig, god skjerm, godt kamera +++. Dersom denne skulle gå i stykker er det ikke en telefon på markedet som er en god erstatning for denne. S6 er en katastrofe av en overpriset telefon som har fjernet hopetall av funksjonene som gjorde S5 attraktiv for meg og som jeg har mye bruk for, som er fjernet fra S6. Nevner i fleng;

- Minnekort

- MHL støtte

- Vanntett (bor i Bergen)

- Utskiftbart batteri

- Pulsmåler på treningen

- USB 3.0 (dog overgangen til USB C på andre telefoner er velkommen)

- Plastikk deksel som ikke sklir i hånden slik alle nye glass/aluminiumstelefoner gjør.

 

Skjønner ikke hva Samsung tenkte på når de bestemte seg for å fjerne alle disse funksjonenen og øke prisen på sin nyeste modell.

Lenke til kommentar

Ikke så veldig overraskende, bare fler og fler jeg møter som har iPhone... :)

Det at iPhone gjør det så bra på salgstatistikken er ikke et tegn på at de øker i andel. De har alltid hatt høy andel i Norge. Ser du at Galaxy S6 Edge selger mer enn den normale utgaven her i Norge? Norge er ikke bare et premium marked der det selges mye Galaxy og iPhones. Det er et marked der Edge selger mer en vanlig modell. Utenkelig de fleste steder på jorden.

 

Apple lager bra telefoner som er enkle å bruke. Folk er stort sett fornøyd med de og kjøper det samme neste gang.

 

Samsung, LG, Microsoft og de andre lager også bra telefoner, men treffer tydeligvis ikke like godt på et eller annet punkt. Siden disse tydeligvis ikke selger like mye.

 

Det betyr ikke at de er dårligere, bare annerledes.

 

Det å påstå at iPhone ikke tåler noe fordi en du kjenner har klart å herpe sin blir bare for dumt. Jeg kjenner en som har herpa sin Sony-telefon. Betyr det da at Sony ikke tåler noe? Nei. Det betyr at en med Sony har klart å herpe sin telefon.

Er det derfor Samsung har dominert telefonsalg i så godt som alle kategorier de siste årene? Samsung selger langt flere telefoner enn noen andre. MS har såvidt begynt. Du må og oppdatere deg på hva som er store mobilmerker. Du må og se på vekst. Skal en se på hvem som gjør det best for tiden er den soleklare vinneren Huawei. Det er ingen som gjør mer riktig enn Huawei for øyeblikket. Og vet du hva? Hver eneste iPhone solgt i Norge er nesten ubrukelig uten Huawei. Klar over at du liker Apple, og du prøver å gjøre det til et ikke Apple innlegg. Det ser jeg lett. Problemet er at det skinner lett gjennom at du ser deg helt blindt på tallene og skriver noe som ikke har noe sammenheng med realiteten.

 

Lurer egentlig litt på hva det kommer av at markedet er så dominert av Apple og Samsung. At det er mange som foretrekker iOS og dermed velger Apple er jo greit, men hvorfor er det så vanskelig for de andre produsentene av Android-dingser å konkurrere mot Samsung?

 

 

Langt svart, men det er ikke et enkelt spørsmål du stiller. Nei, det finnes ingen kortversjon. Det er et komplisert tema. Dette er det korte svaret! Dette er allerede kortversjonen. Det finnes tross alt selskaper som har folk ansatt i flere år uten å noen gang finne ut av dette.

 

Det er flere enn det som dominerer markedet. Jeg ville helt klart puttet Huawei inn i gruppen. Til nå har hvertfall Huawei hatt en gruppe som har vært annerledes enn Samsung sin. Selvfølgelig en del av en vanlig kinesisk ekspansjonsplan. Som fungerer. Strålende. 2016 er året Huawei kommer til å gå high end. De satser enda ikke på å bli den beste av de beste på alle områder, men de tar klart steget opp fra mid end og low end hvor de er nå.

 

Huawei - Generelt

Hvorfor selger Huawei? Hvorfor gjør de det så bra? Huawei er veldig dyktige til å lage telefoner som er utrolig bra for sin pris. De leverer totalpakker som ikke er et fantastisk spec sheet. De leverer mobiler som ser bra ut, føles bra, og fungerer bra. Der specs ikke er så viktig. Samtidig velger de og å gå for egne SoCer f. i sine produkter. Så langt har disse vært dårligere enn konkurrenter (den nye virker lovende, men får se hva Samsung og Qualcomm kommer med). Det gjør at prisene for produksjon går ned. Så summert gir de premium enheter, til en low end pris. Specsene blir de muligens slått på, men opplevelse på alle punkt er oftest veldig god.

 

Samsung - Teknologi

Så hvorfor gjør Samsung det så bra i konkurranse mot andre Android produsenter? Vel, for det første så har 2015 vært et år der ingen Android produsenter har kunne konkurrert med Samsung. Hvorfor? Samsung lager det meste av elektronikken sin selv. Og hva kom de med i vår, sammen med S6? En stor overaskelse. De kom med 14 nm FinFET lenge før konkurrenten TSCM kom med det (første produkt de hadde var A9). Selv om de var langt bak ved forrige gen. Samtidig måtte Qualcomm bytte fra sin arkitektur til ARM sin bigLITTLE. Sammen med 20 nm som hadde stor elektronlekkasje, som ble enda verre av høye frekvenser og dårlig utførselse i produktene så ble nyeste generasjon Snapdragon SoCer helt forferdelig. Samsung var allerede på big.LITTLE. Sammen med 14 nm FinFET knuste den Snapdragon. Du kan si, ja men dette er jo bare specs. Folk vet ikke det. Nei, det gjør de ikke, men det de gjør er å oppleve hvordan noe føles. Sony har for eksempel lang batteritid. Med SD 810? Borte. Ikke lang batteritid. Telefoner ble varme, mindre batteritid enn før, de måtte senke ytelsen betraktelig. SD 810 kunne lett yte dårligere enn forrige generasjon.

 

Samsung- Teknologi

Og det var ikke det eneste Samsung gjorde. ISP, NAND, SoC, Skjerm, Glass osv osv. Listen forsetter. Det var ingen kategorier noen kunne slå Samsungs enorme teknologi imperium. Det førte til at årets Galaxy produkter uten tvil, og med god margin er de beste enhetene, hvis en se vekk i fra bruk. Altså bare ser på enheten, selve HW, utførelse osv. Antakelser putter jo og Galaxy S6 til å koste mer enn 50% mer enn iPhone å produsere. Og iPhone er omtrent på nivå med resten når det gjelder kostnader. Samtidig får du en Galaxy for samme pris, og nå mindre enn de andre. Så når da begge kjører Android, da faller valget lett på Samsung.

 

Samsung - Merkenavn

I tillegg så har uten tvil Samsung den sterkeste merkevaren. Prøv å gå i en elektrobutikk uten å se Samsung. Vaskemaskiner, TVer, mikroer, kjøleskap. De er overalt, og lager bra produkter. Altså har folk ofte erfaring fra Samsung sine produkter allerede, som hjelper mye. Reklamekampanjer er det og veldig mye av. Telefoner som Edge versjonene har og gjort det svært godt i Norge da folk vil ha noe ekstra og spesielt. Gjerne noe de kan ha som viser at de har mye penger. Da får du ikke noe stort mer luksuriøst enn Edge.

 

Samsung - SW

TouchWiz har og mer forskjeller til stock Android enn mange andre har. Samtidig er ofte både mobilene og TVene deres stilt til profiler som ikke er korrekte, men ser utrolig gode ut. Veldig vibrerende farger. Som kan stilles til å være markedets beste til å vise bilder, selvfølgelig (nei ikke avansert, bare velge bilde modus, avanserte valg finnes ikke). Og selv om folk på tech forum osv klager så mye over touchWiz, så tror jeg egentlig folk er ganske fornøyd med touchWiz. Hvis det var slik tekno-forumene beskriver det hadde ingen kjøpt Samsung. Likevel kjøper de samme ofte Samsung, fordi de gjør alt best. Samtidig har Samsung klart større grad av økosystem og egne greier enn det andre produsenter har. Men selv om du har f.eks S Note som bare kan brukes på mobilen har de integrert det med Evernote med automatisk eksport av notater. 1 år Evernote premium + 2 år med 50 GB på dropbox fås og. Og hvor mange andre Android produsenter har en svær app store fra produsent?

 

Teknologi, økonomi, kulturell innflytelse, merkenavn

Teknologi vil jo fortsette å være noe ingen kan utfordre Samsung på. Absolutt ingen i overskuelig fremtid. Merkenavnet er heller ikke noe som forsvinner, eller vil svekke seg. Sannsynligvis vil det vokse seg sterkere for hvert år som går. Samtidig som generell oppfattelse av Korea også vil stige. I områdene Sør-øst Asia (inkludert Kina) og i mindre grad land som Japan, Australia, Midtøsten, Afrika, Latin Amerika stiger jo oppfattelsen og gjenkjennelsen spesielt mye. Noe som hjelper alle selskaper fra Korea. Enhver som har fulgt litt med på League of Legends vil f.eks forbinde et produkt fra Korea med noe veldig positivt. Kosmetikk og  motebransjen selger veldig godt i sørøst Asia, av den grunn at det er koreansk. Kulturell innflytelse er noe som hjelper en god del på salg, og spesielt på å komme inn i et nytt marked. Det er og et land der ingen utenlandske nasjoner har noen form for konflikt med dem. Selv i Norge har vi jo det, men spesielt Apple har jo dette som en negativ side. Det er ikke helt å se vekk ifra at salget på Apple produkter går ned om Trump styrer USAs utenrikspolitikk med åpenhet og enda mer aggressivitet enn i dag. IoT er og en potensiell utfordring for Apple, mens for Samsung betyr det en enorm mulighet. Samme gjelder mange av de andre selskapene (ikke Huawei f.eks). Samsung har absolutt evne og kapasitet til å designe og produsere produkter innenfor alle felt. Lage systemer, som da lett kan virke ekstra bra med Samsung produkter. Eller øke gjenkjennelse og Brand value. For kinesiske selskaper som Huawei er alt en mulighet for å være ærlig. Folk kan synes hva de vil om den store innflytelsen staten har, men det gjør at kinesiske selskaper kan gjøre ting andre ikke kan. Det er få utfordringer som er for store hvis staten har det på prioritetslisten sin.

 

Konkurransen HTC/LG/Motorola/Sony osv + Japansk økonomi

Så hvorfor selger ikke andre bedre? HTC er jo nesten helt ute. De hadde små svakheter i modellene sine. Dette er Android verden, så da er du helt ute hvis du ikke kan omstille deg. Det har de ikke klart. LG blir ofte glemt av reviewers og kjøpere. de har og gjort feil i G3, og nå i G4 er det ikke nok som er spesielt (selv om prisen burde gjort at mange burde ha kjøpt den, men folk er ikke så informerte). Motorola lager bra enheter nå, men få vet om det, og de blir ofte og utkonkurrert av andre merker, som Huawei. De vil sannsynligvis øke salg hvis de fortsetter på denne måten derimot, fordi de har ikke hatt noe bra på lenge. (nylig kjøpt av Lenovo,så kinesisk, ikke amerikansk). Det finnes og mye som ikke selges hos oss, men mange av de gjør det relativt bra og er i vekstfase (hint: de fleste av disse er i Kina). Sony derimot har jo og sterkt merkenavn. Levert bra i evigheter. Mye batteri, vanntette. Selger ikke så dårlig i Norge, men globalt er det ikke mye. Så jeg vet ikke helt hva som er grunnen. De har jo sett nesten identiske ut i evigheter, så du kjøper den ikke for å være kul eller skille deg ut akkurat. Samtidig er Sony litt som Apple og holder prisene ganske høye, lenge. så selv om de har greie startpriser på nivå med andre, ligger konkurrentene raskt under. Jeg tror og vanntetthet og batteritid ikke betyr så mye som folk på forum vil ha det til heller. Sony sine telefoner er jo f.eks tykkere, og har ikke et design som hjelper på å redusere det. Kontra Samsung f.eks som har mye buer, og er tynne. Akkurat som de eldre iPhonene ikke hadde design som fikk dem til å se tynnere ut, men de nye har. Så jeg føler Sony er bra. Sony lager gode telefoner, alt er bra, ikke så mye å sette fingeren på akkurat. Problemet er at bra på alt, ingen spesielle trekk faktisk ikke er nok i high end Android. Ikke når Samsung alltid har det lille ekstra. Ting som selger mer mobiler enn vanntetthet, eller større batteri. Jeg tror mange produsenter mangler litt forståelse for at veldig mange kjøp ikke er rasjonelle. Samtidig er Sony japansk. De er en del av teknologibransjen. En bransje som har tapt og tapt og tapt andeler de siste 50 årene. Det har vært en sakte ressesjon, som fortsetter. De taper på alle felt. I stor grad til land som Republikken Kina og Sør-Korea, og i nyere tid mer og mer til Folkerepublikken Kina. Så det gjelder ikke bare Sony sine mobilsalg. De har hatt et generelt problem i Japan de siste 50 årene med at de taper andeler, og ikke klarer å selge så mye. Selv når de har bedre teknologi. Samsung startet laaangt under de store japanske selskapene, men har ikke bare tatt dem igjen, men dominerer dem på mange felt. Sammen med selskaper som LG og SK. Og hvis jeg visste løsningen på dette problemet, skal jeg love deg at jeg hadde vært på første fly til Tokyo :p

 

 

 

 

 

 

 

det er jo bare at en del folk liker å kjøpe ting som folk de kjenner har. og en del blir ubevist påvirket av reklame. av android mobiler er det helt klart samsung det er mest reklame for.

 

Det kan godt hende at reklamen til Samsung påvirker en god del av salget deres ja. Nå er vel noe av argumentet for å velge Android at det er valgfrihet til å kjøpe produkter fra andre produsenter, selv om de kanskje i bunn og grunn er ganske like. Så jeg får inderlig håpe at alle de andre får opp farta og øker sine markedsandeler slik av valgfriheten til disse kundene blir ivaretatt. Det går jo noen litt stygge rykter om at flere av de store vurderer å kaste inn håndkle, men det er vel bare å håpe at det ikke er sant.

ja, flere konkurenter som er omtrent like store er bare bra for forbrukere, mere konkurangse = mere fremgang i teknologien i telefonene og priser.

 

 

Uenig i det. Jeg ser ikke hvorfor selskapene må være like store? Mindre selskaper har ofte et helt annet mindset. De ser ofte annerledes på ting. De tar gjerne større risikoer enn større selskaper. Det er de mindre som har stort potensiale. De kan komme med noe og bli store. Hvis de er like store konkurrerer de gjerne på å gjør det de gjør best. Samtidig blir det lett for å bli mer statisk da. Ingen vil gjøre den dumme tingen som gjør at de faller ut. For du faller ut. Raskt. Mindre selskaper har lettere for å komme med noe nytt. Noe risky, noe spesielt. De skal ikke konkurrere og gjør det de andre gjør bedre. De må finne noe nytt de andre ikke har. Noe som gjør at de kan slå de andre. Mange går gjerne under, men se på statistikk. Mindre selskaper som dette har større sjanse for å gå under enn de store. Ser du for deg Apple eller Samsung gå under? De ville aldri gjort noe som var veldig risky med noe de tjener mye på. Som flaggskipet sitt. Se f.eks LG. Det er en grunn til at de lagde LG Flex og ikke gjorde toppmodellen sin bøybar. Altfor stor risk. Samtidig er det bra med veldig store selskaper. Selskap som har penger til overs, penger de kan bruke på å gjøre noe. Istedenfor å måtte bruke alt på å bare konkurrere. OLED har vært tapsprosjekt og stort sett ren forskning for Samsung og LG i evigheter. 10 år +, men de er store nok. De vet at om 15-20 år kommer de til å tjene mye på det. Hadde de ikke gjort det nå ville vi fått OLED, men gjerne ikke før om enda 20 år. Se på de japanske produsentene som var nr 1 når det kom til skjermer. De er ikke store nok. De har nok med å konkurrere og ikke miste markedsandeler, prøve å få salgstallene til å øke mot konkurransen. De har ikke tid og ressurser til OLED.

 

Endret av TKongen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Samsung S5 for ett og et halvt år siden og dette har for meg vært drømmetelefonen. Den er hurtig, god skjerm, godt kamera +++. Dersom denne skulle gå i stykker er det ikke en telefon på markedet som er en god erstatning for denne. S6 er en katastrofe av en overpriset telefon som har fjernet hopetall av funksjonene som gjorde S5 attraktiv for meg og som jeg har mye bruk for, som er fjernet fra S6. Nevner i fleng;

- Minnekort

- MHL støtte

- Vanntett (bor i Bergen)

- Utskiftbart batteri

- Pulsmåler på treningen

- USB 3.0 (dog overgangen til USB C på andre telefoner er velkommen)

- Plastikk deksel som ikke sklir i hånden slik alle nye glass/aluminiumstelefoner gjør.

 

Skjønner ikke hva Samsung tenkte på når de bestemte seg for å fjerne alle disse funksjonenen og øke prisen på sin nyeste modell.

S6 er en katastrofe av en telefon som selger bedre enn S5 og får universal skryt fra anmeldere..... vent? Noe stemmer ikke her.

 

Vel, jeg kan hvertfall si en ting. Samsung tenkte ikke på deg :p Det hadde forsåvidt vært litt skummelt....

 

Det kan godt være at den ikke passer dine behov så godt, men Galaxy S6 er fra et teknisk perspektiv helt klart den beste telefonen som er laget. I ingen ledd er det spart, og det er overalt brukt det beste, og gjort det meste som er mulig. Nei, det er faktisk ikke vanlig at det gjøres. Når en sier toppmodell, så brukes ikke det beste. Det er ikke det beste de kan få til. De fleste har et kompromiss på pris (altså marginer i realiteten. Se f.eks på Apple sin 47% margin på iPhone, forskjellen i produksjonskostnad og salgspris er enda større). Er plastdeksel bedre? Helt klart, men folk har av en eller annen grunn mer lyst å kjøpe alu + glass. Det er visst mer "premium". Og se på listene. Vet du hva som teller mest i Norge? Plastdeksel? Minnekort? Utskiftbart batteri? Vanntett? Nei. En buet kant på skjermen er det som virkelig får salgstallene opp for Samsung i Norge.

 

Så jeg har et hot tips til grunnlaget: De hadde lyst å selge flere telefoner.

 

Og overpriset? Har du sjekket prisen?

https://prisguiden.no/produkt/samsung-galaxy-s6-32gb-216362

5148 kr

Og en Galaxy 5 Plus?:

https://prisguiden.no/produkt/samsung-galaxy-s5-plus-221276

5061 kr

Og en standard?

https://prisguiden.no/produkt/samsung-galaxy-s5-194767

4356 kr.

 

800 kr forskjell, for en 1 år nyere telefon. Overpriset? Jeg tar meg friheten til å stille meg spørrende til dine definisjoner. Glemte jeg at du har 16 GB mer internminne og?

6S går for 7000 kr m 16 GB. Z5 går for 5500 kr m 32 GB. Galaxy S5 startet på 5800 kr. For S6 var det 6600 kr. Så en forskjell på ca 13%.

 

La oss se på USD vs NOK. USD var ved launch av S5 ganske nøyaktig 6 NOK for 1 USD. ved S6 sin launch? Da var tallet nærmere 8 USD (en del bevegelse i det tidsområdet). Skal ikke mye hoderegning for å finne ut at det er en økning på 33%. Men en prisøkning på bare 13%? Verden roterer ikke rundt Norge. Og galaxy S6 er ikke overpriset i det hele tatt. Egde kan jo nå fås for 5800 kr. Milevis unna Apples iPhone, og såvidt over Sonys standard Z5. Samtidig så roterer ikke verden rundt deg. Andre har andre prioriteter. For andre kan S6 være en super telefon. Det er det som er greit med konkurranse. Hvis den da ryker så kjøper du gjerne en LG, eller en Sony. Så lurer Samsung på hvorfor de selger mindre. Hvis folk vil ha vanetetthet og minnekort som i Sonys mobiler, da kommer sannsynligvis neste modell med det. Når det er sagt så kommer jo sannsynligvis minnekort i neste Galaxy.

Lenke til kommentar

Dere skriver i hele Norge, men inkluderer bare telefoner solgt gjennom Netcom og delvis telenor?

Finnes ikke en samlet oversikt over alle salg i Norge. Nærmeste vi kommer er Netcom og telenor sine lister. Eventuelt elkjøp/Lefdal. Mange som kjøper mer økonomiske modeller kjøper jo ikke via Telenor eller Netcom. Så listene har ikke overraskende mye dyre modeller på toppen. Er du mer prisbevist og kjøper telefon gjør du det gjerne via nettbutikk f.eks og kjøper så abonnemang. Så statistikken er ikke helt representativ. For alle unntatt Netcom/Telenor er ikke iPhone salg noe veldig lukrativt heller. Så de promoterer dem ikke mye akkurat. Telenor derimot reklamerer mye for iPhone. Så kan godt hende disse listene har ekstra mye iPhone av den grunn. Hvem vet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tør å påstå at Samsung sin dominans i Norge (I Android verden) i stor grad også henger sammen med at de var tidlig ute rett og slett. Husker selv Galaxy S2 dagene, da alt annet bare så og føltes ut som tull og tøys i forhold :) Folk holder seg som regel til det man kjenner og føler seg komfortabel med. Overraskende mange brukere som rett og slett tror Android er Samsung, og da snakker jeg naturligvis om brukere som ikke akkurat er satt inn i markedet som oss tek.no forum folk. Faren min er eksempel på trofast Samsung bruker, og jeg måtte fortelle han at HTC, LG og Sony også kjører samme greiene, og det tok litt tid å forstå.

 

EDIT: Kan slenge til at jeg hoppet tilbake på Samsung vognen selv, rett og slett fordi S6 Edge er så fordømt sexy.

 

Er nok 3 effekter, først er iphone mer i mote en teknologi bransjen, se på marginene de ligner mer på mote en teknologi.

Så kjøper folk det de er vant til, her tjener Samsung og iphone.

Sist har du en stor underskog av alle mulige android telefoner, lurer på hvor stor del av salget som ikke er topp 10 modellene?

Lenke til kommentar

La oss se på USD vs NOK. USD var ved launch av S5 ganske nøyaktig 6 NOK for 1 USD. ved S6 sin launch? Da var tallet nærmere 8 USD (en del bevegelse i det tidsområdet). Skal ikke mye hoderegning for å finne ut at det er en økning på 33%. Men en prisøkning på bare 13%? Verden roterer ikke rundt Norge. Og galaxy S6 er ikke overpriset i det hele tatt. Egde kan jo nå fås for 5800 kr. Milevis unna Apples iPhone, og såvidt over Sonys standard Z5. Samtidig så roterer ikke verden rundt deg. Andre har andre prioriteter. For andre kan S6 være en super telefon. Det er det som er greit med konkurranse. Hvis den da ryker så kjøper du gjerne en LG, eller en Sony. Så lurer Samsung på hvorfor de selger mindre. Hvis folk vil ha vanetetthet og minnekort som i Sonys mobiler, da kommer sannsynligvis neste modell med det. Når det er sagt så kommer jo sannsynligvis minnekort i neste Galaxy.

Så og si alle mobiltelefoner i toppsjiktet koster mellom 5.000-10.000 kroner. Det enkeltelementet som varierer prisen mest er lagringskapasitet og størrelsen på skjermen. Men det betyr at alle merker og modeller er ganske likt priset, så å bruke uttrykk som "milevis forskjell" er nok å overdrive en smule...:)

 

Dessuten er det ikke nødvendigvis tallet på prislappen som sier noe om kostnaden ved å eie. Da kommer det svært mange andre elementer inn i regnestykke på økonomien.

 

Det er så liten forskjell på kjøpsprisen av sammenlignbare mobiltelefoner at det er noe man bør se bort fra når det gjelder valg av telefon. Mange andre ting teller mye, mye mer.

Lenke til kommentar

 

 

Lurer egentlig litt på hva det kommer av at markedet er så dominert av Apple og Samsung. At det er mange som foretrekker iOS og dermed velger Apple er jo greit, men hvorfor er det så vanskelig for de andre produsentene av Android-dingser å konkurrere mot Samsung?

 

Trangsynte fanboys av enkelte merker finner man overalt.

Der er du i gang igjen ja...

 

Kanskje du kunne svare på hva du savner i Apple Music som jeg har spurt deg om i en annen tråd men som du fortsatt ikke har svart på...?

 

 

Til dere andre...er det noen litt mer seriøse svar på hvorfor det er så vanskelig for andre Android-produsenter å konkurrere mot Samsung?

 

 

Jaha? Konstanterer bare fakta jeg. Fanboys finnes i alle leirer. Ikke så vanskelig å skjønne at Samsung er de som har vunnet frem med sitt reklame-budskjett er det? Jeg fikk iallefall 2 stykker på jobb til å kjøpe LG forrige uke etter de hadde sammelignet telefonene vi andre hadde i lunsjen :) De hadde Samsung s2 og iphone 4.

 

Angående am, så er det liten vits jeg gjentar det andre har skrevet i samme tråd er det ikke?

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvordan blir dette egentlig, når Apple har så høy markedsandel? Risikerer de at folk plutselig går lei, og velger noe annet, jfr. Cosby-effekten? Produktene er det ikke noe å si på, men når Gud og hvermann har iPhone, blir det jo så som så med eksklusiviteten.

 

Jeg har alltid vært HTC-fan, men når de snart legger inn årene, vurdere jeg WP, bare for å ha noe som få andre har.

Lenke til kommentar

Hvordan blir dette egentlig, når Apple har så høy markedsandel? Risikerer de at folk plutselig går lei, og velger noe annet, jfr. Cosby-effekten? Produktene er det ikke noe å si på, men når Gud og hvermann har iPhone, blir det jo så som så med eksklusiviteten.

Tror ikke det er noe stort problem. Kanskje noen få prosent trendnisser velger S6 Edge fordi den er mer sjelden, men tror neppe de fleste bryr seg. iPhone har ikke vært eksklusivt i Norge på noen som helst måte på åtte år nå, og markedet holder seg.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

*snip*

 

Uenig i det. Jeg ser ikke hvorfor selskapene må være like store? Mindre selskaper har ofte et helt annet mindset. De ser ofte annerledes på ting. De tar gjerne større risikoer enn større selskaper. Det er de mindre som har stort potensiale. De kan komme med noe og bli store. Hvis de er like store konkurrerer de gjerne på å gjør det de gjør best. Samtidig blir det lett for å bli mer statisk da. Ingen vil gjøre den dumme tingen som gjør at de faller ut. For du faller ut. Raskt. Mindre selskaper har lettere for å komme med noe nytt. Noe risky, noe spesielt. De skal ikke konkurrere og gjør det de andre gjør bedre. De må finne noe nytt de andre ikke har. Noe som gjør at de kan slå de andre. Mange går gjerne under, men se på statistikk. Mindre selskaper som dette har større sjanse for å gå under enn de store. Ser du for deg Apple eller Samsung gå under? De ville aldri gjort noe som var veldig risky med noe de tjener mye på. Som flaggskipet sitt. Se f.eks LG. Det er en grunn til at de lagde LG Flex og ikke gjorde toppmodellen sin bøybar. Altfor stor risk. Samtidig er det bra med veldig store selskaper. Selskap som har penger til overs, penger de kan bruke på å gjøre noe. Istedenfor å måtte bruke alt på å bare konkurrere. OLED har vært tapsprosjekt og stort sett ren forskning for Samsung og LG i evigheter. 10 år +, men de er store nok. De vet at om 15-20 år kommer de til å tjene mye på det. Hadde de ikke gjort det nå ville vi fått OLED, men gjerne ikke før om enda 20 år. Se på de japanske produsentene som var nr 1 når det kom til skjermer. De er ikke store nok. De har nok med å konkurrere og ikke miste markedsandeler, prøve å få salgstallene til å øke mot konkurransen. De har ikke tid og ressurser til OLED.

 

jeg nevnte aldri at det ikke burde være små mobilprodusenter, bare at det hadde vært bra med flere en 2 som er veldig store. sånn 4 store og en del små hadde nok vært passe.

 

min neste telefon blir nok LG eller Nexus. og ja, LG blir oversett av mange, og det er synd :/

 

men når du sier HTC hadde mangler, så vil jeg bare si, HTC One m7 var en veldig god telefon, med den eneste feilen at kameraet ikke var like bra som konkurentene i dagslys.

etter m7 har htc nesten stått stille med m8 og m9, mens dems andre telefoner den siste tiden bare har gått nedover. og det er synd, for jeg elsket m7, og borsett fra kameraet i dagslys, var det i mine øyne den beste telefonen da jeg kjøpte den. desverre er det ikke slik lenger.

Lenke til kommentar

Produktene er det ikke noe å si på, men når Gud og hvermann har iPhone, blir det jo så som så med eksklusiviteten...

Jeg kjenner mange som har iPhone men ingen som kjøper de fordi det skal være en eller annen eksklusivitet knyttet til det. Det virker som om dette er noe alle de som IKKE kjøper Apple-dingser tror på.

 

Dessuten er det jo bra for oss kunder at det er mange som kjøper samme produkter. Det blir det bedre support av og kunnskapen rundt produktene øker. Dessuten er det fint å være kunde hos en produsent som gjør det bra, det sikrer fremtiden til produkter og tjenester og videreutvikler og forbedrer disse kontinuerlig.

Lenke til kommentar

Det jeg synes er mest overraskende er at kun Apple turde å stole på egne ferdigheter, og lager både OS og hardware fra grunnen selv.

 

Skal man skille seg ut, nytter det ikke å bruke et 'default OS' som Android.

Da ligner man bare på alle andre, og den direkte kontrollen over hardwaren (som er imperativ for batteritid, performance og fluiditet) forsvinner.

 

Jeg hører dere si: Men hvis f.eks. Samsung laget sitt eget OS, kan de jo ikke bruke Play-store lenger! Nei, men hva så? Apple klarer seg fint uten!

 

Ganske utrolig egentlig at et gigant-selskap som Samsung må støtte seg på Android! Når de ser hva som er mulig...

 

 

EDIT: Hederlig unntak er jo Microsoft phone da  :wee:

Endret av ozone
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...