jbech Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Hei, jeg har forklart litt under. Poenget er at jeg har opprettet et AS som skal jobbe med noe nytt og spennende, som kommer på plass snart, som vil ha samme "organisering" som et journalist-team, men jeg har noen problemstillinger som dere ser nedenfor. Ikke nøl med å svare. (Trenger hjelp! )ASAS`et er på plass og jeg skal ha et firma. Bedriften skal i hovedtrekk innhente informasjon og selge informasjon videre. Når jeg skriver informasjon er dette et bredt spekter, fordi det ikke er helt nøyansert enda. En mulighet er at dette kan bli en slags nettavis innenfor noe, men jeg kan ikke være helt spesifikk her. Det er et totalkonsept som kan greine i forskjellige måter å gi de ansatte arbeidsoppgaver på, men key er at jeg må lønne på provisjon i starten, og gå over på fastlønnsbasis etterhvert. Misforstå meg rett - dette er i all sak stillinger der det ville vært logisk med fastlønn. Men både motivasjonsmessig i forhold til å skaffe best stoff og mest stoff, så er provisjon greit, men mest fordi jeg likviditetsmessig ville ødelagt bedriften kjapt om jeg ikke gjorde dette i oppstarten.Det er et konsept der jeg helst skulle hatt et "team".ØkonomiØkonomisk sett så regner jeg med å måtte spytte inn en del i starten. Vet dere hvordan dette fungerer?Kan jeg sette inn penger på firmakontoen så ofte jeg vil? Skal dette posteres som gave, skal det skattes av osv.Dette er biten jeg er mest usikker på. Hva jeg trenger hjelp med?- Egne erfaringer fra noe dere har startet?- Tips til likviditet/økonomi spesielt i oppstartsfasen- Erfaringer med å ha ansatte- Om dere som unge og sultne (eller nå) kunne jobbet på provisjon uten at det var salg dere jobbet med.- Andre innspill, spørsmål? Fyr løs!Jeg forstår at dette innlegget kan være litt vanskelig å gi råd/tips på, men jeg har virkelig lyst på tilbakemeldinger da jeg er helt ny i gamet, og ikke vet om så mange bedre foraer å poste i Lenke til kommentar
Mato Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 når du sier provisjons lønn så mener du vell heller akord lønn , altså betaling per oppdrag , er det provisjon så skal de jo ha andeler av inntjening på poduktet de levere og om det ikke er salg så blir det fort vansklig og beregne .mens akrod er en fast sum per enhet . Lenke til kommentar
jbech Skrevet 18. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2016 når du sier provisjons lønn så mener du vell heller akord lønn , altså betaling per oppdrag , er det provisjon så skal de jo ha andeler av inntjening på poduktet de levere og om det ikke er salg så blir det fort vansklig og beregne .mens akrod er en fast sum per enhet . Du har rett i det. Med mindre jeg finner en utrolig lur måte å gjøre det på, så blir det nok akkord. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Eg ville også gått noken runder for å sjå nærmare på den økonomiske forskjellen mellom akkord-/provisjonslønn og fastlønn. Det er ganske typisk at dersom du skal lønne nokon på akkord så må du ofte måtte betale ut meir i lønn totalt sett. Sidan det er ei usikkerheit knytta til akkord-/provisjonslønn så vil nok mange arbeidstakarar kreve meir betaling per arbeidsoppgåve, samt å ha muligheita til å selge så mykje at dei med litt ekstra arbeidsinnsats tjener meir per dag enn dei ville gjort i tilsvarande stilling med fastlønn. Alternativt så må arbeidet være såpass fritt at arbeidstakaren kan ha denne jobben kun som bi-inntekt i tillegg til anna inntektsbringande arbeid. Hovudprinsippet er med andre ord at for å finne arbeidstakarar som er villige til å akseptere lav arbeidssikkerheit og varierande lønningar så må du tilby ein motkompensasjon for dette. Vanligvis i form av høgare lønn per arbeidsoppgåve, men det kan også være i form av å tilby større grad av friheit i forhold til når og kor mykje arbeidstakaren får jobbe. Fordelen med akkord-/provisjonslønn i startfasa er sjølvsagt at du då betalar ut lønn fyrst etter at du har fått pengar inn i firmaet. Men totaltsett er det nok billegare å tilby vanlig fastlønn om du klarer det. Du vil også fort oppleve at det blir vanskelig å gå over til fastlønn når arbeidstakarane fyrst har fått akkord-/provisjonslønn og dei har fått firmaet til å gå godt nok til at du som arbeidsgivar no vil endre lønnssystemet til fastlønn. Som arbeidsgivar vil du fort ende opp i ein situasjon der arbeidstakarane enten vil nekte å gå med på å få ei fastlønn som er lavare enn den potensielle lønna som dei hadde før, eller at arbeidstempoet går vesentlig ned sidan det ikkje lenger er ei gulerot å få for dei som jobbar hardast. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå