Gå til innhold

Snart kan Google Maps finne ut hvor du skal kjøre - på egen hånd

Anbefalte innlegg

Skremmende overvåkning! Dette bør være en vekker for de Google/Android-brukere som innbiller seg at de ikke er produktet. Og et varsko om hvilke farer som ligger i å kjøpe dingser med Google programvare og selvsagt Apple også. Dette er ikke ment som et angrep på et bestemt merke, men på en samfunnsødeleggende praksis, uansett hvem som utfører den.

Hva har (nogenlunde...) lovlydige medborgere å frykte...?

Selv om faktisk ikke har gjort noe galt, er det lett å bli dømt med nok indisier. Det er derfor mistanken skal komme før ransaking i samtlige rettsstater.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skremmende overvåkning! Dette bør være en vekker for de Google/Android-brukere som innbiller seg at de ikke er produktet. Og et varsko om hvilke farer som ligger i å kjøpe dingser med Google programvare og selvsagt Apple også. Dette er ikke ment som et angrep på et bestemt merke, men på en samfunnsødeleggende praksis, uansett hvem som utfører den.

Vanlige folk bør frykte misbruk av informasjonen. Det er spesielt bekymringsverdig når informasjonsbruken er utenfor brukernes kontroll slik som hos Google, Apple, Microsoft, Facebook med flere.

Troll? Altså, tror du virkelig google og apple trenger en app for å følge med på alt du gjør? Bakt inn i eulaen med liten tekst finner du helt sikkert setninger som mer eller mindre forteller deg at "vi kan overvåke telefonen din, godtar du eulaen godtar du også dette"

Sa jeg app?

Mener du at når ting er bakt inn i EULAen da skal man bare drite og dra fordi man har godtatt det? Eller går det an å være både bruker og kritisk? Eller mener du at siden overvåkning er et faktum så bør man bare la det ture på med ennå mer? "Har man gitt lillefingeren så er det greit at de tar hele hånda også"

Google, Apple og Microsoft har samlet inn lokasjonsdata om brukerne hele tiden. Forskjellen er at Google gir denne informasjonen tilbake i form av mer eller mindre nyttige apper. Så kan du velge da, om du vil ha en smarttelefon som hjelper deg i hverdagen eller en "dum" telefon du kun kan ringe og sende 160 tegn med. Uansett hvilken telefon du velger vet teleoperatøren din hvor du befinner deg til enhver tid.

Mener du det er greit at overvåkning er et krav for å få lov til å delta i et moderne samfunn med smarte telefoner og at det er greit å straffe overvåkningskritiske med å sende de til telefoniens steinalder?

En ting er at en norsk operatør vet hvor man befinner seg, innenfor norske lover og regler om personvern, en annen ting er om fremmede nasjoner skal kunne grave detaljerte opplysninger om innbyggerne og bedrifter i et annet land. Hvis ikke det er fiendtlig spionasje som ville ført til dødsdom under den kalde krigen så aner ikke jeg. At noen har klart å snu saken 180 grader rundt og gjort det dagligdags på bare et par tiår er ganske ufattelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min fulle støtte Simen1, konsekvensene kan bli langt mer negative enn vi i dag ser for oss. Så kritisk sans er på sin plass.

Du kunne også tatt med at dataene som en norsk teleoperatør har slettes senest etter 3 mnd (jevnt over så snart de er brukt som fakturagrunnlag). Dette er regulert i norske regler.

Lokasjonsdataene som Google, Apple, Microsoft med flere lagres i utgangspunktet for alltid!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er ikkje med insamlingen av informasjonen men hvordan/når den blir brukt. Hvem får tilgang til den? Kan den bli brukt i mot deg i fremtiden? Om du har gjort noe som er låvlig i dag plutslig blir ulovlig i fremtiden, kan denne informasjonen bli brukt/missbrukt mot deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er ikkje med insamlingen av informasjonen men hvordan/når den blir brukt. Hvem får tilgang til den? Kan den bli brukt i mot deg i fremtiden? Om du har gjort noe som er låvlig i dag plutslig blir ulovlig i fremtiden, kan denne informasjonen bli brukt/missbrukt mot deg?

Helt korrekt. Særlig hvem som får tilgang til den - ikke minst i framtida.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lover har aldri tilbakevirkende kraft. Det ville vært en større skandale enn informasjonen som ble brukt mot deg.

Lenke til kommentar

Joda, noen lover endres med tilbakevirkende kraft, men det er selvsagt ikke bare lovbrudd eller fremtidige lovbrudd som kan misbrukes mot folk i ettertid. Informasjon kan misbrukes på svært mange ulike måter. Alt fra å selge de til noen du ikke vil skal vite saker og ting om deg, f.eks er allerede salg av brukeres politiske tilhørighet allerede big business. Det ble blant annet brukt under sist stortingsvalg i Norge og ble en liten (alt for liten) debatt rundt det. Salg av opplysninger om ditt levesett til forsikringselskaper, kreditt-selskaper, din lokale menighet, nåværende eller potensiell fremtidig arbeidsgiver. Finner disse ut at du har en eller annen mening de er sterkt uenige i, så kan du for eksempel miste din neste jobbmulighet eller møte sanksjoner fra lokalsamfunnet, uten at du vet hvordan de fikk disse opplysningene eller hvorfor de valgte å gjøre som de gjorde. Folk, selskaper, organisasjoner som ønsker å finne noe på deg, kan lett kjøpe det de trenger for å lage livet ditt surt. Hvordan opplysningene om deg brukes er helt utenfor din kontroll straks du har krysset av for EULAen eller på andre indirekte måter godtatt bruken av en utenlandsk tjeneste. OG selv om du har lest og oppriktig godtatt EULAen så oppdateres den med tilbakevirkende kraft fra tid til annen. EULAer er som regel så spissfindig formulert at man ikke bare må være multinasjonal jurist for å forstå konsekvensene av den, men også trenger svært mye tid til å undersøke potensielle konsekvenser av hele teksten. Folk finner det som regel uoverkommelig og naivt krysser av i full fart for å stare opp med en eller annen tjeneste som virket spennende.

Hvis ikke dette er skremmende så vet man for lite om saken. Det er alt for mange som tankeløst biter på kroken fordi det lå et fristende åte der (som "nyttig" sporingsfunksjon). Problemet er at mange ikke ser kroken før det er for sent.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Gi gjerne et eksempel på en lov som er endret med tilbakevirkende kraft der en person har blitt straffet i ettertid for å ha gjort noe mens det var lovlig.

Om de oppdaterer EULA så vil de be deg akseptere den på nytt. Har aldri hørt om at slikt er tilbakevirkende.

Det store problemet med EULA er jo såklart at så og si ingen leser dem. De gjør dem sikkert tungt fordøyelig med vilje slik at ingen gidder.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Tror du ser på saken med et ganske norsk-sentrisk synspunkt. Ikke alle land har like greie lover som vi har, ting som vi tar for gitt at er lovlig kan (og blir) straffes med betydelige fengselsstraffer andre steder. Hva om automatisk overvåkning via smarttelefonen ble brukt som bevis mot noen som har et homoseksuelt forhold i et land hvor slikt straffes med døden?

Men hey, han brøt jo loven så da er det jo hans egen feil at han ble henrettet, ikke sant?

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanlige folk bør frykte misbruk av informasjonen. Det er spesielt bekymringsverdig når informasjonsbruken er utenfor brukernes kontroll slik som hos Google, Apple, Microsoft, Facebook med flere.

Troll? Altså, tror du virkelig google og apple trenger en app for å følge med på alt du gjør? Bakt inn i eulaen med liten tekst finner du helt sikkert setninger som mer eller mindre forteller deg at "vi kan overvåke telefonen din, godtar du eulaen godtar du også dette"

Sa jeg app?

Mener du at når ting er bakt inn i EULAen da skal man bare drite og dra fordi man har godtatt det? Eller går det an å være både bruker og kritisk? Eller mener du at siden overvåkning er et faktum så bør man bare la det ture på med ennå mer? "Har man gitt lillefingeren så er det greit at de tar hele hånda også"

Google, Apple og Microsoft har samlet inn lokasjonsdata om brukerne hele tiden. Forskjellen er at Google gir denne informasjonen tilbake i form av mer eller mindre nyttige apper. Så kan du velge da, om du vil ha en smarttelefon som hjelper deg i hverdagen eller en "dum" telefon du kun kan ringe og sende 160 tegn med. Uansett hvilken telefon du velger vet teleoperatøren din hvor du befinner deg til enhver tid.

Mener du det er greit at overvåkning er et krav for å få lov til å delta i et moderne samfunn med smarte telefoner og at det er greit å straffe overvåkningskritiske med å sende de til telefoniens steinalder?

En ting er at en norsk operatør vet hvor man befinner seg, innenfor norske lover og regler om personvern, en annen ting er om fremmede nasjoner skal kunne grave detaljerte opplysninger om innbyggerne og bedrifter i et annet land. Hvis ikke det er fiendtlig spionasje som ville ført til dødsdom under den kalde krigen så aner ikke jeg. At noen har klart å snu saken 180 grader rundt og gjort det dagligdags på bare et par tiår er ganske ufattelig.

Det er ikke et krav. Du kan fint velge å kjøpe en telefon som har et alternativt OS som ikke sporer deg. De kryptotelefonene som er basert på en Samsung høres ut som passer perfekt til deg.

Lenke til kommentar

Tviler på at denne blir mye brukt. Selv bruker stort sett bare GPS når jeg skal plasser jeg er lite kjent noe som ofte har sammenheng med at jeg ikke har for vane å kjøre der, men det er mulig det bare er jeg som er spesiell?

Vet ikke hvem av oss, om noen som er mest spesiell. Men det hender jeg taster ikke destinasjon når jeg skal kjøre et stykke, selv om jeg er kjent. I håp om at GPSen kan varsle om ulykker/trafikkforhold/veiarbeid langs veien.

Å bare ha GPSen på er ikke så ille. Trenger ikke veianvisning, men å se hvor skarpe og lange svinger f.eks er, det er genialt.

Lenke til kommentar

Denne vil funke dårlig med så mye søppel jeg forer Google, samt at jeg ikke har faste vaner for når jeg trenger GPSen.

Og det hjelper ikke Google's overvåkning at jeg noen ganger går ifra telefonen hjemme... Ja jeg er nok litt spesiell og gammeldags til tider.

Lenke til kommentar

Beskrivelsen minner godt om hvordan Waze har fungert i årevis. Den kjenner igjen kjøremønsteret, så setter man seg i bilen om morran så foreslår den "Jobb" som destinasjon. Lærer seg også din foretrukne rute om den ikke er den tidsoptimale. Sjekker kalender om du er på vei til noe utenfor det vanlige osv.

Waze ble kjøpt av Google for noen år tilbake, så dette er vel en naturlig utvikling.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...