Gå til innhold

Bestefar dypfryst. Kan han gjennopplives?

Delvis

Anbefalte innlegg

Saken om Trygve Bauge som fikk sin bestefar nedfryst, gikk mye i media i sin tid.

Det var jo et tema at amerikanere ble nedfryst også før den tid, med tanke på gjennopplivning en gang i framtiden. Hvor mange nedfryste mennesker der er vet jeg ikke.

Er der i det hele tatt noen teoretisk mulighet for at det kan bli mulig noen gang, å gjennopplive nedfryste mennesker?

I såfall er jeg meget interessert i å bli nedfrosset selv. Men det er vel ikke noe hvem som helst får lov til antar jeg.

Endret av Delvis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å være noen ekspert innen verken medisin, kjemi eller andre relevante tema kan jeg se for meg at nedfrysningsmetoden er avgjørende. Frosne ting er ikke helt like seg selv etter tining. Det må vi få til om dette skal funke. Dessuten la vel gubben inn årene før han ble lagt på is, så på sett og vis vil han jo være like levende etter opptining...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Samme tro jeg også, kan være hvis de er heldig å få liv i personen igjen vil nok personen ikke huske hvem de er. Blir vel som 90 åringer som må ligge på sykehus resten av livet.

Problemet er også når man fryser, så utvider vannet seg, så godt mulig man får sår\sprekket blodårer etc.

Så er ikke bare å få liv i personen.

Kan være kanskje med datamaskin man kan lage en robot hjerne slik at resten av organene virker, men hjernedød betyr topplokket er helt borte. Så de blir ikke seg selv vil jeg tro. Bestefall kan de lage kunstig hjerne som vokset slik barn gjør når de blir født, og utvikler seg til riktig størrelse, problemet da har en ny person fått en gammel råtten kropp. Tror i praksis blir som å ha dårlig arvet gener og vil gi mye ulemper for de personene dette gjelder. De kan nok få en del hud sykdommer f.eks psoriasis eller andre ting.

Tror det er enklere med å få menesker å bli vampyrer en å gjennopprette seg før døden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

I teorien er det mulig...

Jeg er ikke veldig oppdatert på dette temaet her, men sjekket en del rundt det for maaaaaange år siden. ETT av problemene er at kroppen inneholder utrolig mye væske (vann). Når den fryses ned vil dette vannet skape iskrystaller i alt av celler og lignende i kroppen, hvilket igjen ødelegger (skjærer) vevet vannet er i.

Du kan prøve å fryse en agurk og ta den ut etter et par dager. La den tine opp igjen og se hvor vassen og ekkel den blir.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Men er litt usikker på hvis man hadde vært gasset i en lufttett glassbeholder\ metall beholder.

Slik man ikke råtner vet ikke om det finnes gasser om gjør ting ikke råtner, da ville det være lettere å gjenlive en person igjen?

Usikker på helium eller noe annet for det er vel oksigen som får ting å råtne og vann?

Lenke til kommentar

@LMH1, Det er vel ikke bare snakk om sår og sprekker i blodårer når kroppen fryses ned. Hver eneste celle i kroppen blir vel ødelagt av utvidelsen til vannet.

Det er ikke utvidelsen som er problemet, det er det at vann går fra flytende til fast (krystallinsk) form, og det er ødeleggende for cellevev.

Bjørnedyr (tardigrades) tåler både nedfrysning og vakuum, men de lever neppe spesielt interessante liv fra starten av, så det er en dårlig sammenligning for bestefar Bauge.

Men det går sikkert an å få brukbare DNA-prøver slik at man kan klone ham.

Lenke til kommentar

Den laveste kroppstemperaturen som er overlevd er 13,8 grader. Svaret er altså nei.

Er der i det hele tatt noen teoretisk mulighet for at det kan bli mulig noen gang, å gjennopplive nedfryste mennesker?

Blant annet frosne frosker er gjennopplivet så det er ikke noen teoretisk umulighet, men det er ingenting som tyder på at vi vil få det til i praksis i overskuelig framtid. Får man det til en gang i framtiden så vil det mest sannsynlig (helt sikkert?) kreve en annen nedfrysingsprosedyre enn det som tilbys i dag.

I såfall er jeg meget interessert i å bli nedfrosset selv. Men det er vel ikke noe hvem som helst får lov til antar jeg.

Jeg er litt usikker, men tror ikke det er noen norske lover som forbyr dette og hvis det finnes så reiser man vel bare til utlandet for nedfrysing. Norges jurisdiksjon (juridisk geografiske utstrekning) strekker seg ikke inn i andre land og så vidt jeg vet finnes det ingen samarbeidsavtaler på dette feltet. Så det står vel først og fremst på kostnaden.

Lenke til kommentar

Men det går sikkert an å få brukbare DNA-prøver slik at man kan klone ham.

Ja det er jo gøy bestefar blir lille gutt istedenfor?

Tror det ikke alle steder det er lov å klone personer, særlig hvis personen har skadelige\ubehagelig sykdommer f.eks uhelbredlig kreft. Da neste person vil arve det.

Kan være man blir utstillingsmodell for skulpturer.

Tenk dere slik så mennesker ut for over 15 mill. år

Funny+Monkey+Man_9.jpg

Samme kan skje med oss, når vi kommer til år 5000, slik så mennesker ut 2016.

Lenke til kommentar

Den laveste kroppstemperaturen som er overlevd er 13,8 grader. Svaret er altså nei.

Hvorfor baser du det på en person som lever som har overlevd nedfrysning?

Personen det snakkes om er død, som blir nedfryst i håp å gjennopplives.

http://tidsskriftet.no/article/1084213/

Finnes mere informasjon der.

http://tidsskriftet.no/article/1084213/

Lenke til kommentar

Beklager, min logiske brist der. Poenget var bare at når verdesnrekorden for laveste overlevde kroppstemperatur er såpass høy som 13,8 grader så virker det ganske usannsynlig å klare å redde noen med vesentlig lavere kroppstemperatur, særlig under frysepunktet.

Lenke til kommentar

Er det ikke mer enn nok mennesker i verden, eller overbefolkning som noen kaller det, enn at man også skal begynne å vekke til live daue nedfryste mennesker?

Galskap og egoisme.

Edit: her gjelder det alt døde mennesker. Et øyeblikk..

Blir en viss forskjell på alt døde, og fremdeles levende. Men prinsippet ligger fast.

Vi trenger langt ferre nye.

Hvis de kan gjenopplives, er det greit nok. Fattigdom og alt det der må vi ta for seg. Vi må framover.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Selv lurer jeg heller på å legge personer i kunstig koma om det er mulig å gjøre det i 50-100 år ved å gi de minimalt mat og se om det er mulig å stoppe aldringprosessen, her tror jeg heller er mulig å gjøre noe med.

Tenk hvordan det er å våkne om 1000-2000 år å se norge som USA uten skog mye forrurensing og mye sykdom.

Verre blir det nok hvis det er slik mennesker blir til dyr etter døden, må være værre det, hvis frysning stopper muligheten å få nytt liv kan det er det alikevell verdt det.

Lenke til kommentar

Er det ikke mer enn nok mennesker i verden, eller overbefolkning som noen kaller det, enn at man også skal begynne å vekke til live daue nedfryste mennesker?

Galskap og egoisme.

Edit: her gjelder det alt døde mennesker. Et øyeblikk..

Blir en viss forskjell på alt døde, og fremdeles levende. Men prinsippet ligger fast.

Vi trenger langt ferre nye.

Hvis de kan gjenopplives, er det greit nok. Fattigdom ogf alt det der må vi ta for seg. Vi må framover.

Er vel grunn til å anta at friske og forholdsvis "unge" mennesker (la oss si opptil 60 år) neppe vil la seg fryse ned. Ergo blir det gamlinger som ikke vil gi slipp, og mennesker som lider av sjukdom som er aktuelle. Vanskelig å se samfunnsnytten i dette. Det kan dreie seg om tusenvis av individer hvert år.

Men tviler ikke på at det finnes leger og professorer som gjerne ville syslet med denslags. Enkelte hadde nok gjerne lagd en Frankestein hvis ikke lover & regler hindrer dem.

Alt levende liv på jorden inkl. planter, mennesker, dyr og vekster har en tilmålt tid, fra fødsel til død. Hvorfor skal man tukle med det?

Lenke til kommentar

Hvorfor? Fordi vi er mennesker og har muligheten. Hvorfor skal vi gjøre oss mindre enn vi er?

Fordi det nødvendigvis ikke er smart å gjøre alt "selv om man kan det"

Mennesker har jo allerede ødelagt denne jorden mer siste 200 årene pga. av "vitenskap og utvikling" enn i de foregående 150 000 årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...