Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Den gamle filserveren på bedrifta jeg jobber begynner å bli litt full så vi skal erstatte den med en annen. Den har ca. 5 Tb data nå. Vi har gått til innkjøp av en Western Digital MyCloud Ex4 på 8Tb. Jeg har begynt den store prosessen med å flytte over alt viktig fra den gamle serveren til den nye. Når det er klart tenkte vi å få til noe backup av den nye serveren over til en annen server. Muligens den gamle vi har bytta ut. Vi tenkte det er viktig å ha server og backup-server fysisk adskilt fra hverandre, så om det skjer noe med serveren her på jobben, så har vi fortsatt dataene trygt plassert en annen plass. Jeg har ikke veldig peiling på server og backup, men siden jeg er den eneste med litt datakunnskap har jeg fått oppdraget her på jobben. Hva er beste framgangsmåten for å få til noe backup av slike store mengder data? Vi tenkte kanskje det gikk an å bestille en ekstra MyCloud Ex4 og gjøre backup gjennom internett og bare sette opp den ekstra hjemme hos sjefen og sett opp en automatisk backup hver natt. Men Western Digital mente at slikt noe ikke er mulig. Noen tips eller forklaringer på hva jeg bør gjøre for å få til en slik backup? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha offsite backup så må sjefen din ha fast IP slik dere får satt opp en IPSEC tunell mellom jobben og sjefens hjem.

Jeg håper også at dere ikke tar komplett backup hver natt slik at 5TB skal føres over nettet, dette vil aldri bli ferdig.

Selv med 100MB connection, vil dette ta 119 timer, altså flere dager.

Sekvensiell backup blir tingen her.

Å virtualisere blir også mer og mer viktig og enklere å vedlikeholde.

Her kan jeg anbefale Veeam, fåes både som gratis og betalbar programvare, og med skyløsning om det er ønskelig, dog kommer 5TB med data til å svi godt i lomma.

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar

Er bare den første backup'en på 5tb som er tung. Det kan dere fint gjøre når den eksterne harddisken står på samme nett som serveren. (Som da sikkert er gigabit?)

Etter den første backupen er gjort vil den daglige backup'en mest sannsynlig være langt unna 5tb. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...