Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil med plass til 3 barn..

Kai_g

Anbefalte innlegg

Hei , jeg trenger snart plass til 3 barn i baksetet , barna er: 9 (trenger ikke stol) , 5 (framovervendt stol ,og en baby i mars/april , som jo må ha en babystol, bakovervendt.

Har en 07 Accord wagon nå , men tror ikke den er bred nok baki.. Noen tips til bil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket prisleie tenker du på?

Vi har en Berlingo, som nok er den rimeligste av brukbare og store familiebiler. Er særs fornøyd, har vært en positiv overraskelse. 3 separate seter bak, god plass til barneseter, rikelig med benplass overalt. Kjører fint, god komfort, nokså lite støy. Original hjul er "feil" til bilen, 16-17" med litt bredde kler bilen mye bedre. Ny litt over 300.000,- med alt utstyr, finner brukte til rundt halve eller så. Merk at Berlingo nyere enn 2008 er en helt annen bil enn den før 2008.
Vi har 3 unger, som fram til nylig har brukt fullverdige seter, og hundebur baki. Litt sære franske løsninger på enkelte brytere (setevarme er plassert på selve setet, ute av syne), men generelt oversiktlig og grei. Forøvrig er det særs lite feil på de, så driftsikkerheten er meget bra.
Du klarer alltids å høre om / finne biler hvor man trør inn 3 barn, men det er veldig greit å ha en bil som er så bred at det er mulig å finne igjen sikkerhetsbeltet mellom setene uten å flytte på seter... Skal du ha noe større/bredere enn Berlingo må du opp i klassen S-max og over.

Lenke til kommentar

Det var egentlig et bra tips, men hvis man skal handle brukt kan det være greit å tenke på at Peugeot Partner og Fiat Doblo er samme bilen. Da har man til sammen 45 å velge i på finn.no.

Hvis man ikke liker fransk, har Skoda en lignende bil i Yeti. Den kom ikke før i 2010, og er mer kostbar i utgangspunktet, men kan fås med både firehjulsdrift og bensinmotor.

Lenke til kommentar

Egentlig rimelig skeptisk til Fransk..

hva med vanlige stv? Hvem er brede bak?

Legacy/Outback har jeg hørt er store bak , og det er egentlig biler jeg kunne tenkt meg. Samt Odyssey , men det er sjeldent i Norge.

Ang pris , kanskje opp til 200k?

Lenke til kommentar

Volvo V70 bruttern har 3 avkomm på 9, 7 og 1 og har ikke problem med den, bare pass på å få en med integrerte barneseter så sitter de 2 største i de integrerte og den siste i barnestol. Bakdelen er at barnestolen må stå i mitten.

D4 eller er det D5 er en sterk og gjerrig motor, bare styr unna de med med eco dritt motorene, den blir kraftig under motorisert og bruker mye mer drivstoff.

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Jeg slår et slag for Citroen. Jeg har også vært skeptisk til fransk, primært fordi jeg er utdannet bilmekaniker og kan bil, men kjøpte meg en C4 for 4 år siden og det har seriøst vært den beste bilen jeg har hatt. Jeg ble overtalt av søstern som har kjørt Citroen i mange herrens år og har ikke angret ett sekund.

Men jeg er fremdeles skeptisk til andre franske merker.

Lenke til kommentar

Jeg slår et slag for Citroen. Jeg har også vært skeptisk til fransk, primært fordi jeg er utdannet bilmekaniker og kan bil, men kjøpte meg en C4 for 4 år siden og det har seriøst vært den beste bilen jeg har hatt. Jeg ble overtalt av søstern som har kjørt Citroen i mange herrens år og har ikke angret ett sekund.

Min erfaring er at det er viktig å kjøpe fornuftig om man handler brukt.

Den berlingoen jeg kjører har en del småting som faktisk måtte fikses , så ble en relativt dyr affære men innenfor rimelighetens grenser.

Det jeg misliker mest med den modellen jeg har ( 2003 ) er forhjulstrekk , i dag måtte jeg ut med kjetting igjen da jeg bor på toppen av en ganske så bratt bakke, de fleste andre hadde svært lite problemer med bakken , men nettopp pga smale dekk , forhjulsdrift og noe slitasje på dekkene så ble det litt tøff affære i dag når det var snødd sånn innmari. Akkurat her hadde det vært greit med litt bredere dekk og firhjulstrekk så neste bil vil få dette.

Men utifra det er dette en svært grei bil for familier, også lite problemer med rust på disse.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Den berlingoen jeg kjører har en del småting som faktisk måtte fikses , så ble en relativt dyr affære men innenfor rimelighetens grenser.

Det jeg misliker mest med den modellen jeg har ( 2003 ) er forhjulstrekk , i dag måtte jeg ut med kjetting igjen da jeg bor på toppen av en ganske så bratt bakke, de fleste andre hadde svært lite problemer med bakken , men nettopp pga smale dekk , forhjulsdrift og noe slitasje på dekkene så ble det litt tøff affære i dag når det var snødd sånn innmari. Akkurat her hadde det vært greit med litt bredere dekk og firhjulstrekk så neste bil vil få dette.

Men utifra det er dette en svært grei bil for familier, også lite problemer med rust på disse.

Min erfaring er nå at smale dekk oftest gir bedre fremkommelighet om vinteren.

Funka det ikke å rygge opp heller?

Lenke til kommentar

Fransk er dritt. Hvem som helst får minst 1/10 av bilene sine gode

Sier en som knapt er gammel nok til å kjøre moped...
Fransk er dritt. Både pappa og morfar har hatt det i nyligere tid. Morfar sin ente opp med bytte av motor og girkasse ... Samt forstilling og drivaksler.

Og hva har alderen å gjør? Bare fordi du tror du kan så mye om bil fordi d r gammel mann med barne-sinn, betyr ikke st du kan noe. Jeg har innteresse i bil i motsetning til deg...... Har en boble og en type 3 variant, begge med type 4 og megasquirt innsprutning. Hvis d ikke vet hva innsprutning er, så er det at det er en chip som styrer når motoren får bensin og perfekt etter bruket.

Så kanskje tenke seg om før man kommenterer noe man ikke har peiling på i d hele tatt, bamsegutt?

Lenke til kommentar

Var det bensin eller diesel det du hadde? Aner meg at bensinvarianten er noe lett framme. Ellers så har dekk og dekktrykk veldig mye å si på såpass lette biler som forrige generasjon Berlingo. Selv hadde jeg en '97 diesel varebil, med upiggede piggdekk fra Michelin, XL-dekk for ekstra last. Funket som en kule, kjørte opp bakker andre biler ikke klarte. Vår "nye" Berlingo, en 2013-modell, var ikke bra på glatten med Hakkapelitta R2 friksjonsdekk, selv om det var testvinnerdekk. Vi kom oss fram, men det var utrygt å kjøre med. Fikk nye Goodyear Ultra Grip Ice nå til denne vinteren, og det var som å få ny bil. Oppleves trygg og stabil, graver seg fint fram selv med snø helt opp til understellet. Samme dekkdimensjon, fremdeles friksjonsdekk, kom på 2.plass på NAF dekktest, bak de Hakkapelitta-dekkene som var så dårlige, på vår bil.

Forøvrig kom forrige generasjon Berlingo (før 2008) ut som den MPV-en med minst feil, i en stor engelsk undersøkelse. Og i England går det MYE Berlingo. Den nyere modellen Berlingo (som er en helt annen bil enn forrige generasjon) kommer ikke helt på topp, men blandt de 5 beste, om jeg ikke husker feil. At enkeltpersoner opplever sin bil som bra eller dårlig blir litt lite representativt. Nå har jeg gjennom jobben kontakt med ganske mange (firmaer) som bruker firmabiler som kjører "dagen lang", og årsaken til at jeg handlet Berlingo i 2013 var på grunnlag av at alle de jeg snakket med som kjørte Berlingo varebil, fortalte nokså nøyaktig samme historie: Disse bilene har 2 svakheter: Styrekuler ryker nokså kjapt, taes på garanti. Viftestyringsmodul ryker på rundt 100.000KM, som ikke taes på garanti (iallfall ikke på firmabiler, de har kanskje mindre garanti?). Men det er det hele. Ellers så går de som de skal, selv om bilene gjerne blir herpet og misbrukt av flere brukere. Varebilen er litt støyete og stump i fjæringen, men der er personbilvarianten noe ganske annet. Vår er faktisk stillere enn flere personbiler, iallfall opp til og med norske hastigheter, og fjæringen er ypperlig til vår kjøring. Eneste jeg ikke liker er en litt enkel bakaksel, som er litt hard på små ujevnheter - litt slaglyd på små fartsdempere/tilsvarende. Ellers er den helt glimrende, bare en bytter ut originaldekkene (som er særs dårlige, Michelin Energy i 205/65-15) med noe større. Vi kjører med 225/45-17 på sommerdekk, og det passer bilen utmerket. Understyringen forsvant og kjøreegenskapene er helt på linje med en typisk personbil.

Om TS ikke har prøvd en Berlingo, så vil jeg anbefale å gjøre det. Jeg tror du vil bli positivt overrasket. Lite franske særegenheter, om en ser vekk fra enkelte tullete plasseringer av brytere (f.eks setevarmebryter plassert på selve setet, ute av syne når en kjører). Nyeste modellen har også Euro6-motor med adblue, som jeg vil tro at myndighetene etterhvert vil se at faktisk fungerer bra m.t.p. miljøet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...