I.K. Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Har sett en del "krangling" her inne rundt hvor varme prosessorer tåler å bli, noe sikkert svar finner jeg ikke noe sted. Jeg har en nyinnkjøpt Duron 950 som ved bruk ligger jevnt på 67 grader (ifølge progam som fulgte med hovedkortet...). Bruker kjølepasta. Er det noen som kan si meg sikkert hvorvidt denne tempen er ok, eller må jeg røske hele sulamitten fra hverandre igjen? Sitter innmari stramt, jeg er redd jeg skal knuse hele ASUSen. Hm. Svar gjerne til [email protected] PS Og dersom denne meldingen ble sendt flere ganger, er det ikke fordi jeg tatt spist en konjakk for mye Lenke til kommentar
Pluto Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Sjekk tempen i BIOS og se om den er lik det programmet du bruker. Bruker du f.eks. ASUS Probe så viser det ofte altfor høy temp, BIOS er mer korrekt. Ellers er SiSoft Sandra bra. Jeg har også duron 950, den ligger på ca. 40 ved normal bruk, og da er ikke kjøler/vifte spesielt bra. Men utlufting fra kabinett er derimot bra. Lenke til kommentar
I.K. Skrevet 24. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2002 Jeg fatter ikke hvordan du da får den ned på så lite. Tjo, Sandra viser for øyeblikket 61 grader, det er vel heller ikke spes. bra. Forstår deg dit hen at jeg må gå til anskaffelse av noen flere vifter. Vel. Bare det ikke blir et helv... bråk av det. ] Lenke til kommentar
Pluto Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Jeg har to papst 8412NGL vifter som blåser ut bak, begge er kun på 12dB, lydløst. Harddisken bråker mer... Så har du muligheten til det så er det å anbefale. Hvis ikke så er jo 60 grader ikke akkurat faretruende, og hvis maskinen er stabil og funker fint så er det strengt tatt ikke nødvendigå gjøre noe mer. Men jo lavere temp jo bedre osv... Lenke til kommentar
I.K. Skrevet 25. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2002 Takk, min skjønne. (Ja, jeg er jo en quinde, da! Jeg antar du er det motsatte! Hmpf.) Jeg løper straks og kjøper vifter. Lenke til kommentar
EL_Lobo Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Du quinde ,fysj og fysj for noen skumle temper du har :sad: Det vil ikke hjelpe deg mye og kjøpe kabinettvifter , kun ett par 3 grader, toppen 5 Kjøp ny cpukjøler i stedenfår. Denne er meget bra og bråker ikke så mye (har den selv) Taisol CGK760092 CPU-kjøler, m/kobberbunn 195,- http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp Så smøre du på ett TYNT lag med goop/kjølepasta, da skulle tempen gå ned til ca 50 grader minst :smile: Ja kanske under 50 også, fordi det hadde jeg med duronen min og den kjøleren jeg annbefaler , og dette uten kabinettvifter :smile: Vis du vil kan du jo også slenge på en kabinettvifte , ja de har den pluto annbefaler på samme butikken. http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp Papst vifte, 33m³/time, 12 dB(A) 8412NGL - m/3-pins molexkontakt 160,- Da skulle tempen være på ca 45 grader :smile: Blir jo litt dyrt da men da er du jo sikker på att tempen blir bra og du kan oppgradere senere til enda større prosessorer uten og måtte tenke på vifter og nye cpukjølere :smile: Så alt i alt en meget god investering får framtiden :smile: Hilsen moi [ Denne Melding var redigert av: EL_Lobo på 2002-02-25 04:02 ] Lenke til kommentar
Pluto Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Ja kanskje du bør sjekke tempen i kabinettet før du svir av halve lommeboken på vifter. Ingen vits hvis temperaturen ligger rundt romtemperatur, da er utluftingen forsåvidt god nok. Men har vært borti PC-er hvor kabinetttemperatur har sunket med 15-20 grader ved riktig oppsett av vifter etc., og dette hadde igjen stor betydning for CPU temperatur. Men det hjelper ihvertfall ikke med verdens beste CPU kjøler hvis kabinett temp er skyhøy, da vil den ikke klare nedkjølingen. Men kombinasjonen, en god kjøler og god kabinettutlufting er selvfølgelig det idelle. Og kjøler som er riktig montert, men det er et kapittel for seg... :smile: [ Denne Melding var redigert av: Pluto på 2002-02-25 07:38 ] Lenke til kommentar
I.K. Skrevet 1. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2002 Litt forsinket, men takker og bukker til dere, ææææh, mener selvfølgelig neier... PS Skumle temper?? Høh. :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå