Gå til innhold

Opp mot 10 gigabit hastighet priser vs muligheter

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på:

https://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8lgelengdemultipleksing

F.eks 10 gigabit båndbredde (PON\EPON vs AON fiber)

CWDM: (Coarse Wave Division Multiplexing) En eller begge bølgelengdene 1310 og 1550 nm deles opp i delbånd med en kanalseparasjon/båndbredde på 20 nm. Dette gir for den mest vanlige (1550) følgende delbånd: 1470, 1490, 1510, 1530, 1550, 1570, 1590, 1610. Legg her merke til at 1550 enten kan beskrive en normalbølgelengde med 100 nm båndbredde eller en CWDM-bølgelengde med 20 nm båndbredde. Det er viktig å holde forskjell på disse ved bestilling av transmisjonselektronikk.

DWDM: (Dense Wave Division Multiplexing) Ytterligere fortettet kanalstruktur. Innen DWDM benyttes frekvenser, ikke bølgelengder, som beskrivelse. Tre systemer er definert, med hhv. 200, 100 eller 50 GHz kanalseparasjon. Også her er det viktig å holde forskjell på de forskjellige. Ved 50 GHz separasjon er det definert 320 kanaler som kan overføres samtidig.

Ellers man kan ha 10 gigabit utstyr slik jeg forstår det.

Det jeg lurer på har noen erfaringer om hva dere fortrekke, priser etc hvis dere kunne velge?

Nå vet jeg ikke om CWDM eller DWDM funger på PON\EPON også?

Blir det billigere hvis man bruker Channel bonding for å legge til følgene CWDM:

1470, 1490, 1510, 1530, 1550, 1570, 1590, 1610

La oss f.eks si det er 8 kanaler der man bruker 4x RX\TX blir ca 4 gigabit\s mot switchen.

Eller må man i tillegg til mediaconverter ha loadbalancer? Og det er veldig dyrt?

En annen måte: 4x TP-Link TL-SM321B 1310/1550nm ved 4 fiberkabel? Eller er det teoretisk umulig å bruke det, mest på grunn man ikke trenger switch, fordi da får man maks 1 gigabit per 1 pc. Så eneste det hjelper på er hvis flere pcer laster ned samtidig? Etter å forstå det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem det? Forstår jeg det slik at man ikke kan ha flere frekvenser på PON?

1470, 1490, 1510, 1530, 1550, 1570, 1590, 1610

Slik man f.eks har flere fiberkabler man splitter i 1 gigabit\s per port? I forskjellige frekvenser?

4 fiberkabeler 1 gigabit\s per fiber enten samme eller forskjellige frekvenser?

1X64_PLC_Fiber_Optic_Splitter.jpg

Der man bruker 4\8 fiberkabelene til et hus istedenfor å å dele dette på 80 personer i teorien?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

25rf4o8.jpg

Letter å forstå nå? Slik man legger til flere 1 gigabit fiber til å bli en 3 gigabit mot pcen.

Ikke 3 gigabit delt på 1 gigabit per pc.

Joda, jeg forstår tegningen.

Får du 3 x Ethernet inn kan du kombinere det med f.eks. LACP. Men de må også være gjort i den andre enden.

Men hvorfor skulle man ønske å kombinere 3 enkle fibre med CWDM på hver fiber på denne måten?

Litt av poenget med å benytte CWDM er jo å utnytte fiberpar / enkeltfiber til mer enn det én enkelt bølgelengde kan gi. For aktiv Ethernet kan man f.eks. ha 32 kunder med 1 Gbit hver på 1 fiber med hver sin "farge" kun med passive komponenter i kjeden ned til mediakonvertere/SFP-moduler.

Lenke til kommentar

Problemet er 10 gigabit utstyr er dyrt.

På bruktmarkedet kan man få:

60 port SFP+ 10G TOR switch redundant PSU Brocade VNX 6720-60 Layer 3 til 22 000 kr

Juniper QFX5200: 32 x 100G (som kan breakes ut til f.eks 96 x 10G + 8 x 100G). koster rundt 1 milion kr.

Men skal man ha rene fiberswitcher koster det ganske mye mere.

Derfor blir det billigere å ha flere fiberkabeler (Tror jeg) en del vi koste å skaffe større switch for fiber.

På 1 gigabit\s kan nok de fleste internetlevrandørene gå for brukt, men 10 gigabit-100 gigabit må man vel gå for nytt.

Lenke til kommentar

Problemet er 10 gigabit utstyr er dyrt.

På bruktmarkedet kan man få:

60 port SFP+ 10G TOR switch redundant PSU Brocade VNX 6720-60 Layer 3 til 22 000 kr

Juniper QFX5200: 32 x 100G (som kan breakes ut til f.eks 96 x 10G + 8 x 100G). koster rundt 1 milion kr.

Men skal man ha rene fiberswitcher koster det ganske mye mere.

Derfor blir det billigere å ha flere fiberkabeler (Tror jeg) en del vi koste å skaffe større switch for fiber.

På 1 gigabit\s kan nok de fleste internetlevrandørene gå for brukt, men 10 gigabit-100 gigabit må man vel gå for nytt.

Til de kundene som i dag har råd til en aksess over 1 Gbit via aktivt Ethernet. så står det neppe på kostnaden for en enkelt fibermodul. Terminering av flere fibre og oppkobling av disse koster arbeidstid noe som jo er dyrt i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...