Gå til innhold

Valg av studie

Martando

Anbefalte innlegg

Da har tiden kommet for å søke studier, er ekstremt usikker på hva jeg ønsker. Hadde lenge lyst til å bli siv.ing ved ntnu da jeg likte matte godt, men de seneste årene har jeg mistet interessen ved matte (tror dette har sammenheng med dårlige lærere og latskap). endte derfor opp med 3 i r2. Har ca 5 i snitt og 4 realfagspoeng inkludert 2 alderspoeng. Lurer derfor på om siv.ing er noe for meg. Har fortatt mulighet til å ta opp r2 og få minimum 4, men er først og fremst usikker på om studiet rett og slett kan bli for krevende. Anser meg selv som over gjennomsnittlig intelligent og tar ting svært lett, men hvis ikke interessen er til stede tror jeg det kan bli tøft. Har eventuelt sett på blant annet marin teknikk og kybernetikk ved ntnu. Lurer litt på hvor tøft fysikken og matte er, fikk 5 i fysikk 1, hadde ikke fysikk 2. Er innstilt på å jobbe mye, men det hjelper fint lite hvis det blir latterlig vanskelig.

Har også de siste årene fått en stor interesse for biologi og lurer litt på hvilke retninger man kan ta innenfor faget. Har sett litt på blant annet bioteknologi industriell kjemi og biologi. Ønsker ikke å jobbe på lab resten av livet men mer konkret, i form av noe inoen det prigate, men er også åpen for å jobbe imen den statoige sketoren. Også usikker på lønn i forhold biologi studier. Vet at lønn ikke er alt, men det er absolutt en faktor. Ønsker dog hovedsakelig å studere ved ntnu ettersom jeg har hørt mye bra om stedet, men er åpen for å studere andre steder.

Dette ble litt rotete men håper dere tar dere tid til å hjelpe meg, takk på forhånd ☺

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lureste er å se på emneplanen for de ulike studiene: kybernetikk og marin. Nå kan jeg bare snakke for kyb (det er det jeg går). Fysikken er absolutt overkommelig, og ikke så veldig mye videre fra vgs. Matematikk er det mye av, så det må du være motivert for om du skal gå kyb. Foruten om rene matematikk-emner (matematikk 1 - 4, statistikk) så benyttes det mye matematikk i mange av emnene. F.eks. reguleringsteknikk, lineær systemteori, optimalisering og regulering osv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...