Dufen Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Har montert en ledbar på takgrinda og skal trekke kabel til denne.Den skal etter specs dra 180w, men det spørs da det er kinavare.Det ser ut som 2,5mm² kommer ut av baren, blir ikke det da litt smått? 180W/12V=15A og det jeg klarer å finne på nett av tverrsnitt til kablingen tilsier 6mm²Misforstår jeg?Hva slags kabel skal jeg dra? Har all den tid jeg har montert ekstralys med 100W pærer lagt 2,5mm² og det har ikke blitt varmgang av det. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 2,5mm2 kabel blir normalt sikret med 16A og 1,5mm2 kabel blir normalt sikret med 10A. For 180W @ 12V kan du gjerne bruke 2,5mm2 og for 100W @ 12V kan du gå ned til 1,5mm2. 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 18. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2016 (endret) Aha! Høres bra ut.Av ren akademisk interesse, hvordan beregner man dette? Eller bruker man et ferdig utviklet skjema for å velge tverrsnitt på ledere? Endret 18. januar 2016 av Dufen Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Det kommer an på hvor mye spenningsfall man aksepterer. Når jeg bygger til egne lys legger jeg lista rundt 5A pr kvadratmillimeter, pr. meter. Jeg ville vurdert 4 eller 6 kvadrat for minimalt spenningsfall, men 2,5 gjør nok nytta. 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 18. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2016 Kan jeg da anta at 2,5 vil være mer enn nok siden det er det som er kablet ut av baren? Eller tenker jeg feil?Jeg legger lett 4mm² siden det har liten praktisk betydning. Eneste som har noe å si er om den blir FOR liten, ikke sant? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Mer enn nok vil jeg ikke si det er. Jeg ville anta at 2,5 er nok, men at større ledning kan kanskje gi den en halv Volt ekstra. (har ikke gjort matematikken) 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 18. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2016 Da legger jeg 4mm. Men vil det som er av kabling ut av baren virke som en flaskehals? 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Ledningsbiten ut av LED-baren er så kort at den neppe har noen innvirkning. 2 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 18. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2016 Allright, takk for bra svar alle sammen Legger 4mm senere i dag da! Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Ledningsbiten ut av LED-baren er så kort at den neppe har noen innvirkning. Enig. Resterende kabel er uansett stor nok for å tåle strømtrekket med tanke på varmgang, så det som får innvirkning er det lengre strekket med kabel. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 18. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2016 Perfekt! Den vil uansett bli kjølt siden jeg bor tilnærma på nordpolen... Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 (endret) Litt forenklet kan du si at spenningsfallet i kabelen blir ca. 1,05 Volt dersom du kjører med full lyseffekt og bruker en 2x2,5mm2 kabel med 5 meters lengde. Tilsvarende spenningsfall blir da ca. 0,66 Volt dersom du bruker 5 meter med 2x4mm2. Dette er en differanse på bare 0,39 Volt og har ingen praktisk betydning. Dersom kabellengden blir på 10-20 meter så vil det imidlertid kunne få betydning. Da kan du eventuelt vurdere å flytte trafoen nærmere lyskilden, eller øke kvadratet på kabelen. Å benytte tynnere kabel enn 2,5mm2 når strømmen kan komme opp i 15A kan være litt risikabelt med tanke på at selve kabelen kan bli veldig varm og således kunne utgjøre en brannfare. Med litt avansert matematikk og dersom man kjenner alle detaljene rundt installasjonen så kan en muligens allikevel klare seg med 1,5mm2, men da skal man kunne sitt fag. For en del LED-belysning (med drivere) vil en kunne oppleve en usedvanlig kraftig økning i strømmen dersom innspenningen til driveren går ned. Har imidlertid inntrykk av at dette i hovedsak gjelder for billige Kina-drivere. Endret 19. januar 2016 av Professor Balthazar 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 Drivere, er det en innretning som skal være strømsparende? Sykluser på 20-80 e.l. ?Syns å huske å ha lest litt om det i LED lommelykter men bare vagt. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Drivere, er det en innretning som skal være strømsparende? Sykluser på 20-80 e.l. ? Syns å huske å ha lest litt om det i LED lommelykter men bare vagt. Nei, en driver skal begrense stømmen i gjennom LED-belysningen. Dette fordi en LED-lampe er veldig sensitiv for variasjoner i spenningen. For eksempel kan 9V være for lite til å gi noe lys, mens 14V kan være så mye at lyskilden brenner opp. Dessuten så kan lyskilden kreve 3V eller 40V alt etter produsent og modell. En driver på 900mA vil gi 900mA konstant selv om spenningen inn kan variere ganske mye. 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 Aha, da har man lært noe nytt i dag og Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Er du ikke ferdig å koble snart? Vi venter på bilde :-) Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 19. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2016 Har vært 20 rolige kuldegrader de siste dagene så det er "litt" på hold... 1 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Da bør du ikke installere LED. Dem varmer så dårlig :-) Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Den er montert på takgrinda på en Rav4, unngår den verste nedisinga på den måten Kan legge bilder hit straks jeg får kobla til, bare den pokkers kulda gir seg... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Vær obs på at Onkel kanskje ikke liker ekstralys på taket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå