Gå til innhold

Passer en B&W ASW 608 sub til mitt oppsett?

Anbefalte innlegg

Jeg har per i dag en NAD 757v2 som surroundforterker, et par B&W 602 S3 som fronthøyttalere og et par B&W 686 som bakhøyttalere. Jeg har planer om å bytte ut fronthøytalerne med B&W CM1 eller B&W CM5 til sommeren og nedgradere dagens fronhøyttalere til bakhøyttalere.

Så over til spørsmålet: Jeg har lyst til å ha en sub for å få enda mer punch i lyden. Anlegget brukes veldig mye til spilling på PS3 og PS4 og serier via HBO Nordig og Netflix, nesten aldri tv. Jeg har forsåvidt sett på både B&W ASW608, B&W ASW 610 og B&W ASW 610XP. Det aner meg at kanskje de to sistnevnte blir for store for anlegget men samtidig tenker jeg at "bigger is better". Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en sub som er overdimensjonert for det jeg trenger. Fordelen er at man alltid kan skru ned. Men man får aldri skrudd opp en som er for liten. Men man må heller ikke gå for stort. Men da snakker jeg over 12" og mer.

Fordelen med XP varianten er at den har kraftig forsterker som er viktig ved sub. Kontroll på elementet er det viktigste i en Sub, det å kunne starte og stoppe det kjapt.

608 og 610 (ikke XP) ser ut til å ha samme forsterker, og da ville jeg satset på 608 fremfor 610 med en såpass "svak" forsterker på 200w. 608 går ikke like dypt, men vil være kjapp.

608 vs 610XP er at du kan til så å si samme pris, eller billigere gå for 2stk 608, og få like mye bass, og ha en kjappere.

Veldig mange foretrekker 2 mindre suber fremfor 1 stor. Spesielt hvis du har mulighet for å ha de godt spredd foran, eller eventuelt en foran og bak. En god 6,5 eller 8 tommer spiller ofte veldig mye bedre enn en veldig billig 12" f.eks. (Tenk billigste du finner på Elkjøp ect).

Hvis du ikke har plass til 2, så ville jeg anbefalt deg å kikke på denne som er på tilbud: http://www.lsound.no/collections/subwoofere/products/definitive-technology-supercube-2000?variant=8292902083

Den har 3 stk 7,5" elementer, hvor 2 er passive. Og den ene aktive drives av 650W forsterker.

Har selv en lik, bare i 14" utgave. Den er helt enorm. Og med de passive, så får du ekstra mye bass, og med den kraftige forsterkeren, så får du en veldig kontrollert bass samtidig. Spesielt hvis du ser på hvor stor den er (Så å si en kube på 27cm)

http://www.definitivetech.com/products/supercube-2000

Glemte å legge til at Lsound har 45-dagers returrett, slik at du kan teste om den funker eller ikke, så bare sende den tilbake hvis du ikke skulle være fornøyd.

Og når det kommer til subwoofere, så har matching mot høyttalerne så å si ingenting å si. For fronter og senter så er det alfa og omega at de er samme merke og helst samme serie på grunn av klang karakterer osv, men subene jobber i område hvor dette ikke legges merke til.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Tall for tilbakemelding. Så langt jeg kan se har jeg bare et uttak for SUB på surroundforsterkeren min. 

Det er bare å splitte det signalet med en slik: https://www.hifiklubben.no/kabler/diverse-kabler-plugger-adaptre/sinox-sxa4500/

Enkelte bruker også en slik når suben ikke har dedikert LFE inngang, men kun stereo.

Det er egentlig ikke vits så lenge man bruker venstre inngang (Hvit), men det sies at man ved å bruke begge får ca 3 dB høyere signal. (Noe jeg hørte for mange år siden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...