Morten_minstemann Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Hei, søker litt råd her, mulig tittel ble litt feil, men visste egentlig ikke hva jeg skulle skrive. I 2012 startet jeg ett AS som jeg lever av og har to ansatte i tillegg til meg. Jeg har ikke prioritert å kjøpe inn egne biler til selskapet da det egentlig ikke har vært penger til det og det tar tid å bygge opp kredittverdighet, men vi har trengt biler og har derfor hatt en meget gunstig leieavtale på 3 biler. Disse bilene er forholdsvis nye og er eid av et enkeltmannsforetak. Til å begynne med leide vi kun bilene, men etter hvert begynte mitt AS å utføre tjenester for foretaket som eier bilene, dette ble da trekt av på leien for bilene. Tjenestene vi utførte for foretaket ble større og større og dette funket greit, de ble til slutt så store at foretaket ble skyldig oss penger. Vi fakturerte da foretaket hver måned og fikk en motfaktura på leie av bilene. Foretaket betalte fakturaen men trekte fra leien. Men for 3 måneder siden ble eieren av enkeltmannsforetaket arrestert for en rekke økonomiske lovbrudd. Ingen av disse lovbruddene har noe med mitt AS å gjøre. Alle papirer mellom oss og han er i orden og alt er på stell. Det som nå har skjedd er at foretaket skylder oss rett under 90 000kr. Han er ikke slått konkurs men antar at han blir det? Vi har ikke hørt noenting fra noen om bilene. Ikke politiet, ikke hans advokat, heller ikke santander som har pant i bilene hans. Så til saken: Vi har leiekontrakt på alle bilene. Har mitt selskap rett til å holde igjen en eller alle bilene inntil vi får pengene våre? Å tape 90 tusen for et så lite selskap er jo omtrent kroken på døra. Bilene er ikke kjørt en meter etter at det ble kjent at han er arrestert. Har prøvd å få kontakt med hans advokat uten hell. Alle tips mottas med stor takknemlighet :-) Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 (endret) Kjør for 90,000,- eller til han blir slått konk, eller til Santander ber om bilene. Whatever comes first. Endret 17. januar 2016 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Jeg vet ikke helt om du har rett til å sitte på bilene hvis en annen rettighetshaver vil ha dem utlevert, men magefølelsen sier at det kommer an på hvor nært tjenestene du har utført henger sammen med bilene. Uansett ville jeg bare sittet stille i båten og brukt bilene i henhold til leieavtalen, inntil noen måtte finne på å kreve dem utlevert. 4 Lenke til kommentar
Morten_minstemann Skrevet 17. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2016 Takk for tipsene Har tenkt det samme som dere egentlig, men har vært litt usikker. Det er jo ingen som betaler regningene til foretaket så er vel ikke forsikring på bilene så lenge når han ikke får betalt? Er jo snart tid for å betale årsavgift også. Kan ikke kjøre uten forsikring hvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå