Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lat, røykfull og illeluktende

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv eid flere av disse bilene. Ikke spørr meg hvorfor, men disse motorene bare blir slik når de har gått ett stykke. Bruker den vann eller olje ? Du burde også ta av katalysator og knuse innholdet, og sette den på plass igjen. Den er trolig omtrent tett om bilen er gått mer enn 200k. 

Endret av Rampagee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke dieselstoff er best da?

Har god erfaring med Tunap, TriPak og QMI. Som enkeltbehandling har jeg opplevd Tunap sin som nokså effektiv, som tilsetning hver gang jeg fyller så bruker jeg QMI sin dieselforbedrer, som er god til å brenne sot (80-90% reduksjon av sotpartikler, så den sotskyen som kommer bak bilen når du akser vil mer eller mindre forsvinne), og derved forhindrer videre tiltetting. Hadde selv en Vectra C med 2.2Dti, igrunn samme motor som du har. Tett som en potte i EGR-systemet når jeg kjøpte den, mens etter en grundig rengjøring og jevnlig bruk av tilsetningen så holdt det å rengjøre selve EGR-en en gang i året. Disse motorene er veldig slitesterke og nokså uproblematiske, sett bort fra dette med sotingen.

Rampagee foreslår å knuse innholdet i katalysatoren. Det er SVJV ikke noe problem å gjøre, tvert imot så får du en motor som puster lettere. Det er heller ikke ulovlig, så lenge utslippene er innafor. I så fall kjører du bare en dobbel eller trippel dose med f.eks den QMI-en, så går det nok greit på PKK. Jeg gjorde aldri dette med min, men vet om mange som knuste katalysatoren på disse.

Lenke til kommentar

Har bytta dieselfilter og luftfilter i dag. Kjørte gjennom en flaske med tunap 134 i tillegg fyllte jeg dieselfilteret med det. Ble litt kvikkere å drar lengre på turtallet. Drastisk mindre eksos. Har ikke prøvd den på noen lengre tur enda da.

Skal plukke ut egr å rense denne evt. hele innsuget hvis temperaturen stiger litt

Endret av Fjernsyn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...