ilpostino Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Jeg vurderer å bytte ut grenuttaket til tv-benken med et grenuttak som er to-polet. Når strømmen på dette grenuttaket er skrudd av så vil ikke det som er koblet til bli ødelagt (alle rstarte brann) hvis det skulle bli noen form for overspenning? Hvis jeg kobler til en grenuttak med overspenningsvern så er vel den avhengig av at det er jord i stikkontakten for at den skal funke? Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 (endret) Overspenningsvern krever jord, et sted skal jo overspenningen ledes... Mulig det finnes noe som ikke krever jord, da snakker vi nok uansett om profft utstyr. Overspenningsvern som ikke er FG godkjent har ingen verdi. Å få overspenningsvern i sikringsskapet er det beste. Da står man også sterkt forsikringsmessig. Ved skikkelig overspenning takker det meste billige for seg. Endret 17. januar 2016 av plankeby Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2016 Blokken jeg bor i er fra begynnelsen av 60-tallet så er ikke jording i stuen. Takk for tilbakemelding. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Blokken jeg bor i er fra begynnelsen av 60-tallet så er ikke jording i stuen. Takk for tilbakemelding. Prinsippet på lynvern er at en mekanisme umiddelbart sender overspenningen over til jord. Du kan jo søke overspenningsvern uten jord. De skal gi en viss beskyttelse. F.eks. Denne.. http://www.if-sikkerhet.no/catalog/FG-godkjent-Lynvern-Overspenningsvern-Superpro-p-142007.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå